(boek over) Pesten

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 119

(boek over) Pesten

Hey iedereen,

Ik ben een boek aan het schrijven over een meisje dat wordt gepest. Graag wil ik vragen of er mensen zijn die vroeger gepest werden of nog steeds, en die hun verhaal aan mij willen vertellen (door middel van e-mail bijvoorbeeld) Passages (gebeurtenissen van deze mensen kunnen dan terug komen in het boek; al dan niet aangepast. De mensen die hieraan mee willen werken zullen volledig anoniem blijven!!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes Angeltje

[windsurfer] zoals TS aangeeft: persoonlijke verhalen via pm/ email.

TS geeft wel een leuke voorzet voor een topic over het wel en wee van pesten.

Daar kan dit topic dan ook zeker - binnen de kaders van dit forum- over gaan.

persoonlijke verhalen worden verwijderd

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: (boek over) Pesten

Wat ga je schrijven: een kinderboek?

Met welke insteek? Wil je kinderen helpen of gewoon een verhaal schrijven?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 119

Re: (boek over) Pesten

Mijn opzet is om een boek te schrijven dat zowel voor kinderen vanaf een jaar of acht als jongeren geschikt kan zijn. Mijn insteek daarbij is om de kinderen te laten inzien wat pesten nou eigenlijk inhoudt, en wat voor een impact het kan hebben op de persoon die gepest wordt. Ook wil ik proberen om de kant van de pester te laten zien; waarom doet hij het, wat bereikt hij ermee.

Ik wil dus proberen om door middel van het boek, kinderen / jongeren te laten inzien dat het niet 'tof' is om een ander te pesten; uiteindelijk bereik je er niets mee, behalve de ellende.

Groetjes Angeltje

Berichten: 16

Re: (boek over) Pesten

hey Angel,

je ben één scenario in je poll vergeten.

Ik heb wel eens gehoord dat mensen die in het verleden gepest zijn, op latere leeftijd meer kans hebben om zelf pester te worden. “Ik werd gepest en ik heb zelf wel eens gepest” kan dus ook een antwoord zijn op deze vraag.

Dat dit antwoord er niet bij staat heeft ook een interessant voordeel. Als hij door heel veel mensen is ingevuld, zul je zien dat het antwoord “Ik werd gepest” veel vaker gegeven wordt dan “Ik heb zelf een ander gepest”. Terwijl dit in theorie ongeveer gelijk zou moeten zijn. Want, waar iemand is die gepest wordt, is minimaal één pester.

Mer veel succes met het schrijven van je boek.

Ferdi

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: (boek over) Pesten

Terwijl dit in theorie ongeveer gelijk zou moeten zijn.
Dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn. Meestal zijn er meerdere pesters en maar 1 iemand die gepest is. Het is wel waar dat mensen het niet zo snel zullen toegeven.

Ik zou de trouwens niet als een representatief onderzoek zien want de meeste aanstaande wetenschappers zijn wel een risico groep om gepest te worden. Het klinkt misschien bevooroordeeld maar als we allemaal eerlijk zijn is het wel waar...
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Berichten: 119

Re: (boek over) Pesten

Ja dat is waar. Ik werd gepest en ik heb gepest zou er ook nog bij kunnen inderdaad.

als mensen trouwens bereid zijn om hun verhaal te delen met mij (degene die werden gepest, maar ook de pesters zelf) kunnen jullie mij ook een privé bericht sturen.

Groetjes Angeltje

Berichten: 4.546

Re: (boek over) Pesten

ik ben gepest, flink ook. op de basisschool vonden ze het o.a leuk om gewoon naar me toe te lopen en me lekker in het gezicht te meppen of me gewoon achterna te zitten (voordeetlje: ik was de snelste van de school, maja wat wil je met dat soort gasten op je hielen, dan ren je wel), leuk he? misschien ook leuk voor je boek: het ergste wat mij is overkomen, ze jaagde me eens zo'n speeltuintoestel in en bedreigde me met een mes. wil je er meer over weten PM me maar.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: (boek over) Pesten

Ik denk dat elk mens wel eens gepest is, al was het incidenteel en gepest heeft, al was het incidenteel.

Het is een bizar sociaal fenomeen... het uitstoten wat het meest afwijkt. En de angst om het risico te lopen die uitgestotene te zijn/ worden.

Ik geloof dat alle dieren die in groepen leven dit wel doen. Zou het iets met cohesie te maken kunnen hebben die ze sterk maakt en die de groep nog hechter/egaler probeert te maken?

Als kind (nu nog steeds niet eigenlijk)bewoog ik me nooit in het populaire centrum van de groep. Werd ook niet echt gepest... soms wat geplaagd.

Sterk ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel en empathie maakte dat ik het vreselijk vond wanneer iemand gepest werd.

Maar ik weet ook nog wel dat een jongetje dat me vreselijk irriteerde in de straat (hij was zo quasi stoer en bazig) ook wel eens door mij is uitgejouwd...

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: (boek over) Pesten

Werd ook niet echt gepest... soms wat geplaagd.  


Volgens mij zijn er een hoop mensen -waaronder ik ook vaak- die dit verschil niet goed zien.
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: (boek over) Pesten

modererende opmerking: dit topic kan net door de beugel (zie bijsluiter voor reden omtrent 'persoonlijke vragen') Ik wil eenieder verzoeken geen persoonlijke verhalen neer te gaan typen, maar het onderwerp algemeen te benaderen. Persoonlijke verhalen kunnen indien je daar behoefte toe voelt, in een pm of email naar de topicstarter. Zoals deze ook netjes aangeeft. Persoonlijke berichten worden vanaf deze post verwijderd!

groeten van Windsurfer, moderator
.

Berichten: 672

Re: (boek over) Pesten

Henriette schreef: Werd ook niet echt gepest... soms wat geplaagd.  
Volgens mij zijn er een hoop mensen -waaronder ik ook vaak- die dit verschil niet goed zien.
Het verschil is er wel degelijk...

http://www.vredeseducatie.nl/pesten/plagen.htm

Gr
huh?

Reageer