Een vraag over vuur.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 416

Een vraag over vuur.

Ik heb een vraag over vuur. Ik vraag me af of een groot vuur qua temperatuur heter is dan een klein vuur.

Goed ik zal even een voorbeeld geven.

Vuur1 en Vuur2.

Goed in beide gevallen wordt eikenhout verbrand in de openlucht (bijv. paasvuur).

Het eertse paasvuur is een kleintje, er wordt hier 1m3 aan snoeihout verbrandt, van eikentakken. De bult meet 1,5 m in doorsnee en is zo'n 60 cm hoog.

De tweede is een heel groot vuur, hier wordt zegmaar 1000m3 aan snoeihout verbrandt, van eikentakken. Deze bult meet 15 m in doorsnee en is zo'n 6m hoog.

Bijde vuren branden op hetzelfde tijdstip en onder dezelfde atmosferische omstandigheden.

Mijn vraag is is het grote vuur in het hart van het vuur heter dan dat dat bij het kleine vuurtje het geval is, ook in het hart van het vuur?

Stel dat het kleine vuurtje in het heetste plekje binnenin zo'n 1000*C is, is dat bij het grote vuur dan meer?

Wel weet ik dat de warmte afgifte bij een groot vuur meer is dan bij een klein vuur, omdat er veel meer wordt verbrandt, maar de warmte is bij een groot vuur ook over een groter oppervlakte verspreid.

Als het grote vuur binnenin qua temperatuur toch heter is, hoe heet kan zoiets dan wel niet zijn?

Re: Een vraag over vuur.

Mijn vraag is is het grote vuur in het hart van het vuur heter dan dat dat bij het kleine vuurtje het geval is, ook in het hart van het vuur?


Denk dat het grote vuur heter zal zijn. De temperatuur wordt bepaald door de verbranding van de brandstof en door de warmteafgifte van de vlam en rookgassen. Stel je het vuur als een bol voor, aan de oppervlakte vindt de warmteuitwisseling plaats en bepaald dus in grote mate de warmteafgifte. Wordt het vuur groter (volume v/d bol wordt groter) dan wordt de verhouding oppervlak/volume kleiner. Bij een groter vuur wordt de warmteafgifte per volume kleiner. Hierdoor wordt de temperatuur hoger.

Denk dat bij een houtvuur temperaturen tegen de 1000 C kunnen oplopen. Hoger wordt de temperatuur niet omdat als de warmteafgifte van de vlam nul zou zijn de temperatuur gelimiteerd is aan verbrandingstemperatuur van het hout. En daarbij komt dat er geen zuurstof in het midden van het vuur is als het vuur te groot is

Reageer