Springen naar inhoud

[natuurkunde] verscheidene formules


  • Log in om te kunnen reageren

#1

fysica moeilijkheden

    fysica moeilijkheden


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2006 - 11:46

Goededag, ik ben een student die binnenkort ingangsexamens moet gaan afleggen maar het probleem is dat ik de volgende onderwerpen niet terug vindt in de handboeken en cursussen die ik op middelbare school heb gehad. Het betreft de algemene formules eenheden en gewoon het begrip zelf. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Krachtstoot en hoeveelheid van beweging.
krachtenkoppel,moment van een krachtenkoppel
ontbinding van krachten
Golven: diffractie
elektrodynamica: inductieverschijnsel

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

gwi

    gwi


  • >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2006 - 12:40

1) Krachtstoot, hoeveelheid van beweging
Als ik me niet vergis is dit LaTeX . Dus de massa vermenigvuldigd met de snelheid. Dit toont simpelweg aan dat bijvoorbeeld een tennisbal dat aan 1 m/s op je afvliegt makkelijker op te vangen is dan een locomotief.

2) Krachtenkoppel, moment
Kijk maar naar je deurklink. Je neemt hem vast en duwt met je duim naar omhoog en met je pink even verder naar omlaag. Dat is een koppel krachten, dus de kracht van je pink en van je duim. Doordat ze op een bepaalde afstand van elkaar liggen krijg je een moment, waardoor de klink draait. De formule luidt LaTeX met F de kracht en a de afstand tussen de krachten.
Met dit formuletje kan je ook even kijken naar hefbomen. Je duwt op de ene zijde van een hefboom. De reactiekracht in het punt waarop de hefboom ligt is de tweede kracht in het koppel. Er ontstaat een moment. Door het zware voorwerp aan de andere kant op een kortere afstand van het moddelpunt te leggen, kan je met je gemaakte moment het opheffen. Dus a wordt kleiner, waardoor F groter wordt.

3) Ontbinding van krachten
Heb je vectoren leren optellen? Er staat hier ergens een topic over anders van nog niet zo lang geleden. Het principe is het omgekeerde. Je hebt een vector (in dit geval een kracht) en je maakt daarvan 2 vectoren die opgeteld je oorspronkelijke vector vormen. Meestal zijn die een die langs de x-as ligt, en een langs de y-as.

4) Golven diffractie
Heb ik hier ergens onlangs nog een topic over gelezen. Als ik het goed voorheb is dit het fenomeen waarbij een golf door een opening gaat en uitspreidt. Een voorbeeld: als iemand in de gang staat en jij zit in je zetel in de woonkamer, dan kan je hem horen praten omdat zijn geluidsgolven door de deuropening worden omgebogen naar je oren. Dit kan vanaf de golflengte groter is dan de breedte van de opening. Daarom, als diezelfde persoon met een zaklamp door de deuropening schijnt, wordt het licht niet omgebogen. Ook is dit de reden waarom, als je op weg bent naar een feesje, je meer de bassen hoort dan de hoge tonen, omdat bassen een lagere frequentie hebben (dus hogere golflengte) en bijgevolg makkelijker voorbij obstakels raken.

5) Inductie
Dit is gewoon het magnetiseren van iets. Bijvoorbeeld wanneer je met een magneetje over een stukje ijzer wrijft dan wordt die zelf gemagnetiseerd. Kijk maar eens rond, staat hier ook ergens een topic over met de formule.

Hopelijk heb ik iets gezegd dat klopt, en helpt het iets.

#3

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juni 2006 - 13:36

er zijn vele handige topics te vinden voor de onderwerpen waar je mee afkomt. Ik zou ze in het algemeen niet bepaald als stoomcursus voor beginnelingen willen bestempelen, maar dan zie je minstens waar het over gaat. Verder is de vraag, wat zal het niveau van je ingangsexamen zijn?

Het handigste zou zijn van dat niveau een stapel schoolboeken te pakken zien te krijgen, daar doorheen te worstelen en de problemen waar je mee zit hier onderwerp voor onderwerp te posten. Nog beter: zie iemand te pakken te krijgen in je omgeving die je met een soort bijlescursus persoonlijk kan helpen.

samenstellen en ontbinden van krachten:
http://www.wetenscha...ighlight=vector

krachtstoot (impuls)
http://www.wetenscha...ighlight=impuls

moment:
http://www.wetenscha...showtopic=32919
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#4

hzeil

    hzeil


  • >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2006 - 14:21

Diffraktie betekent afbuiging en wordt op scholen meestal gerelateerd aan lichtbreking als een lichtbundel van het ene milieu (bijvoorbeeld lucht) overgaat in het andere ( bijvoorbeeld glas).
De wet van Snellius voor monochromatisch licht en de definitie van de brekingsindex hierbij is niet zo moeilijk. Moeilijker wordt het met polychromatisch licht waarbij een dispersie optreedt in de brekingsindexen voor de verschillende kleuren.
Vandaar dat je altijd eerst iets over licht leert en daarna pas over geluid omdat de dispersie daarbij steeds een grotere rol speelt en je er niet zo gemakkelijk sommetjes over kunt maken.
Opvallend is ook dat bij licht de lichtsterkte begrippen als Lumen en Lux nauwelijks aandacht krijgen terwijl de geluidssterkten in Decibells wel behandeld worden.
Misschien komt dat door de media, waarin meer aandacht is voor geluid dan voor licht.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

#5

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juni 2006 - 15:23

http://nl.wikipedia....wiki/Diffractie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Refractie

diffractie is wat anders dan refractie. Het is juist de term REfractie die wordt gebruikt bij breking als golven overgaan van het ene medium naar het andere.

Vandaar dat je altijd eerst iets over licht leert en daarna pas over geluid omdat de dispersie daarbij steeds een grotere rol speelt en je er niet zo gemakkelijk sommetjes over kunt maken.  
Opvallend is ook dat bij licht de lichtsterkte begrippen als Lumen en Lux nauwelijks aandacht krijgen terwijl de geluidssterkten in Decibells wel behandeld worden.  
Misschien komt dat door de media, waarin meer aandacht is voor geluid dan voor licht.

Er wordt inderdaad een poging gedaan lesstof aan te laten sluiten bij de belevingswereld van de leerlingen (media zijn daar een onderdeel van). Tot die belevingswereld horen de decibels van MP3 spelertjes en disco-boxen meer dan de lumen van een discolamp. En spiegels en lenzen weer meer dan echo's en geluidseffecten om een bochtje.
De genoemde zaken uit het dagelijks leven zijn verder ook makkelijker in practica te gieten, en dan is duidelijk waarom Hzeil gelijk heeft met zijn beweringen. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures