Springen naar inhoud

Quran, Bijbel en Torah zijn van dezelfde God afkomstig

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Ihsan

Ihsan

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2006 - 16:54

Ik merk aan deze website dat er veel mensen zijn die de islam verkeerd begrijpen en denken dat Allah een andere soort God is dan de god van de Bijbel en de Torah en Zabur (Psalmen). Vandaar dat ik iedereen wil uitnodigen om met feiten uit de bronnen (Quran,Bijbel, Torah) zelf te discussieren of de drie godsdiensten dezelfde God volgen en zo ja proberen te achterhalen wat de verschillen zijn en wat de overeenkomsten zijn.

Gr. Ihsan
Er is een Waarheid die onafhankelijk is van iedere perceptie. Zoek deze waarheid en die zal je bevrijden.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Karamelk

Karamelk

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2006 - 17:33

ik uh dacht dat allah de maangod was toch, of niet dan?

"En als u omhoog kijkt en de zon, de maan en de sterren ziet, al die lichten aan de hemel, laat u er dan niet toe verleiden daarvoor neer te knielen en te vereren wat de HEER, uw God, voor de andere volken op aarde heeft bestemd" Deut. 4:19

"Wanneer zich in een van de steden die de HEER, uw God, u zal geven, iemand bevindt, man of vrouw, die doet wat slecht is in de ogen van de HEER door de regels van het verbond te overtreden, door andere goden te vereren, de zon, de maan of de sterren, en daarvoor neer te knielen, hoewel ik dat verboden heb" Deut. 17:2-3

"In die tijd – spreekt de HEER – zal men de beenderen van de koningen van Juda, van de raadsheren, de priesters, de profeten en de inwoners van Jeruzalem uit hun graven halen en ze uitspreiden voor de zon, de maan en het sterrenleger aan de hemel. Die vereerden ze met zoveel overgave en die volgden ze, die vroegen ze om raad en daarvoor knielden ze" Jer. 8:1-2

"Ik zal wegvagen wie op het dak knielt voor het sterrenleger aan de hemel" Sef. 1:5

Geplaatste afbeelding

maar goed, misschien moet je idd met Peyo maar zeggen, tout ça, c'est Schtroump vert et vert Schtroumpf.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 juni 2006 - 18:10

Ihsan,

ik heb het ergens anders ook al gezegd:
In de (christelijke) bijbel staat dat Jezus de zoon van God is.
In de koran staat dat Allah geen zoon heeft.

Nu mag jij uitleggen hoe God en Allah dan toch dezelfde kunnen zijn.

Apeiron

Apeiron

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2006 - 18:38

Ihsan,

ik heb het ergens anders ook al gezegd:  
In de (christelijke) bijbel staat dat Jezus de zoon van God is.
In de koran staat dat Allah geen zoon heeft.

Nu mag jij uitleggen hoe God en Allah dan toch dezelfde kunnen zijn.

@ Klazon,

In de Bijbel staat anders ook dat Jezus de Mensenzoon is -bijv. Joh5:28- Verder noemt Jezus in zijn Bergrede íedereen die zich voor vrede inzet kinderen van God. (Mat 5:9)
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

Gieter

Gieter

• >100 berichten
  • 152 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2006 - 18:47

Ik merk aan deze website dat er veel mensen zijn die de islam verkeerd begrijpen en denken dat Allah een andere soort God is dan de god van de Bijbel en de Torah en Zabur (Psalmen). Vandaar dat ik iedereen wil uitnodigen om met feiten uit de bronnen (Quran,Bijbel, Torah) zelf te discussieren of de drie godsdiensten dezelfde God volgen en zo ja proberen te achterhalen wat de verschillen zijn en wat de overeenkomsten zijn.

Gr. Ihsan

Volgens overlevering is dat ook zo. Er is ook geen van de geloven die daar aan twijfeld. Het stamt allemaal af van een stroming binnen de egyptische farao's die een monotheisme prolongeerde. (Farao is god en als er maar 1 is dan is het de enige echte en goed voor een goede machtsmonopoly) Dit is overgenomen door de Joden waaruit de Christenen zijn onstaan en een paar honderd jaar later de Moslims. De basis voor dit alles vindt je nog terug bv in het oude testament die ook gedeeltelijk nog steeds wordt gebruikt door Joden en Moslims. Tot op de dag van vandaag blijkt dit nog steeds een beproeft systeem om een vorm van macht te krijgen met name onder degene die daar inderdaad blind op varen met alle discussies en oorlogen en dergelijken die daaruit uit voortvloeien. Bedacht door een hele slimme Farao, de bedenker van god, het microsoft windows van toen zeg maar. Het werkt maar heeft tal van bugs. :roll:
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2006 - 19:15

De titel die door onze trollende aanhanger Mohammed's aan deze topic gegeven heeft is nog misleidender dan zijn inleidend berichtje: "Quran, Bijbel en Torah zijn van dezelfde God afkomstig".

Alleen in mohammedaanse middens wordt verkondigd dat een boek van een god afkomstig is. Joden en christenen weten wel beter.
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre
Ni de réussir pour persévérer
(Guillaume le Taciturne)

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2006 - 19:22

wat weten christenen en joden dan? volgens mij staat er zwart op wit in ieder geval de bijbel (zou het niet weten van de thora) dat het "het woord van god" is.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Roland Ronceval

Roland Ronceval

• >250 berichten
  • 756 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2006 - 19:43

wat weten christenen en joden dan? volgens mij staat er zwart op wit in ieder geval de bijbel (zou het niet weten van de thora) dat het "het woord van god" is.

Elk redelijk mens, en dus ook joden en christenen, weet dat de bijbel bestaat uit teksten die door mensen werden geschreven. Die redelijke mensen weten ook dat dit ook geldt voor de verhalen in de koran, die trouwens in grote mate gebaseerd zijn op joodse en christelijke verhalen.
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre
Ni de réussir pour persévérer
(Guillaume le Taciturne)

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 juni 2006 - 19:55

De titel die door onze trollende aanhanger Mohammed's aan deze topic gegeven heeft is nog misleidender dan zijn inleidend berichtje: "Quran, Bijbel en Torah zijn van dezelfde God afkomstig".
Alleen in mohammedaanse middens wordt verkondigd dat een boek van een god afkomstig is. Joden en christenen weten wel beter.

Nou, houd het maar op een gedeelte van de Joden en Christenen. Ook een gedeelte van de Mohammedanen trouwens, maar procentueel gezien vooralsnog heel veel minder.

@Karamelk: de naam Allah is weliswaar ontleend aan die maangod, maar inhoudelijk gaat het verder in de koran om dezelfde "God van Abraham", als waar het in de Tenach en het Nieuwe Testament om gaat.

En dat, @Ishan, is hier al vaak genoeg geschreven. Wel dezelfde god, niet dezelfde interpretatie.

@Assassinator: ga eerst eens even lezen wat de (termen) thora en bijbel inhouden voor je antwoordt.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2006 - 19:59

Elk redelijk mens, en dus ook joden en christenen, weet dat de bijbel bestaat uit teksten die door mensen werden geschreven. Die redelijke mensen weten ook dat dit ook geldt voor de verhalen in de koran, die trouwens in grote mate gebaseerd zijn op joodse en christelijke verhalen.

wat mij dan intrigeert: wie hebben die verhalen geschreven? daar zullen we waarschijnlijk nooit achterkomen :roll: het zou dus best wel eens kunnen zijn dat de bijbel dus voor een deel van de thora is afgeleid en de koran van de bijbel. het oude testament van de bijbel komt toch voor een (groot) deel overeen met het overeenkomstige deel van de koran (het deel dat dus dezelfde periode beschrijft zeg maar)

ga eerst eens even lezen wat de (termen) thora en bijbel inhouden voor je antwoordt.

ik weet best wat die termen inhouden, relax :P

- Robert Heinlein -

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 juni 2006 - 20:03

ga eerst eens even lezen wat de (termen) thora en bijbel inhouden voor je antwoordt.

ik weet best wat die termen inhouden, relax :roll:

En dan dit opschrijven??:

het zou dus best wel eens kunnen zijn dat de bijbel dus voor een deel van de thora is afgeleid en de koran van de bijbel. het oude testament van de bijbel komt toch voor een (groot) deel overeen met het overeenkomstige deel van de koran (het deel dat dus dezelfde periode beschrijft zeg maar)

Hup, doe eerst je huiswerk.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2006 - 20:09

hey ik opperde maar wat :roll: ik zei dat ik wist wat de termen inhield (wat jij zei :P) niet dat ik veel van de inhoud wist :P maar als i kem niet vergis was er eerst het jodendom, toen het christendom en toen de islam, toch? dus de heilige boeken ook in die volgorde, toch?

- Robert Heinlein -

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 juni 2006 - 20:19

hey ik opperde maar wat :roll: ik zei dat ik wist wat de termen inhield (wat jij zei :P) niet dat ik veel van de inhoud wist :P maar als i kem niet vergis was er eerst het jodendom, toen het christendom en toen de islam, toch? dus de heilige boeken ook in die volgorde, toch?

Ja Ass. En als je dan in het vervolg bij Christenen over het Nieuwe Testament spreekt i.p.v. de bijbel, is het ook nog eens niet fout, alleen nog maar wat simpel (He het zou best wel eens kunnen dat water vloeibaar is!!).

Menheffrin

Menheffrin

• >250 berichten
  • 545 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2006 - 23:03

(...) Wel dezelfde god, niet dezelfde interpretatie.(...)  

Dat is mij toch iets te onduidelijk. Zou het niet beter zijn om te stellen dat het weliswaar een auto betreft, maar dat er sprake is van twee verschillende merken? Deze wezenlijk andere benadering maakt dat de interpretaties of vomgeving nu juist het onderscheid uitmaken tenaanzien van de 'fabriek' die het specifieke type op de productielijn heeft gezet. God of Allah is dan niet dezelfde, zoals jij stelt, omdat deze niet gelijkgesckakeld kan worden aan het begrip 'auto'. God of Allah zijn dan verschillende type's uit de koker van de respectievelijke religies. Het principe waarop zij gebaseerd zijn mag dan dezelfde zijn, de vormgeving is dat niet. 'God van Abraham' is dan niet meer dan de gemeenschappelijke overtuiging dat een auto geen stuur kan ontberen. Van Brahman, die op dezelfde principes is gebaseerd, kan men toch bezwaarlijk beweren dat deze naar verschijning en interpretatie op gelijke voet zou staan met Allah.

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 29 juni 2006 - 01:08

(...) Wel dezelfde god, niet dezelfde interpretatie.(...)

Dat is mij toch iets te onduidelijk. Zou het niet beter zijn om te stellen dat het weliswaar een auto betreft, maar dat er sprake is van twee verschillende merken?

Neen, alle drie hebben het over de auto van Abraham, één en dezelfde auto dus, die alle drie vervolgens naar eigen believen hebben opgeleukt met spiegels, spoilers en sportstuurtjes, om het bij jouw voorbeeld te houden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures