Springen naar inhoud

Overgangsmatrix

• Log in om te kunnen reageren

kubbazoob

kubbazoob

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2006 - 18:30

Hallo allen,

ik moet een overgangsmatrix opstellen van een bepaald probleem, namelijk het volgende:

"Op een eiland in de Zuidzee leeft een populatie van vossen en konijnen en natuurlijk eten vossen heel graag konijnen. Zonder konijnen zou het aantal vossen per jaar om 25% afnemen. Maar voor elke 10 konijnen die er wel zijn, komt er per jaar weer ťťn vos erbij. Omgekeerd zou het aantal konijnen om 25% per jaar toenemen als er geen vossen waren. Maar door de vossen wordt het aantal konijnen gereduceerd, elke vos eet namelijk (gemiddeld) x konijnen per jaar."

Ik weet niet hoe om te gaan met het x aantal in de overgangsmatrix, en ook de rest lukt mij niet. Hoe kan ik het beste met dergelijke vraagstukken omgaan?

Ik ben begonnen met een matrix met een kolom voor konijn en een kolom voor vos, evenals een rij voor konijn en een rij voor vos. Ik moet hier dan dus percentages in gaan vullen maar ik kom er niet uit. Kan iemand mij helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 juni 2006 - 18:59

Je moet eerst even voor jezelf duidelijk hebben wat precies wat is.

Als je het aantal vossen en konijnen v en k noemt, en v' en k' de aantallen in het jaar daarop, dan kun je uit het verhaal afleiden:

v' = 0.75v + 0.1k
k' = 1.25k - xv

Hoe je dit in een matrix zet hangt er vanaf of je links of rechts met de martix vermenigvuldigt, maar dit lijkt mij het meest voor de hand liggend:

LaTeX
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

kubbazoob

kubbazoob

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juni 2006 - 19:01

bedankt. ik begrijp het nu.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures