Profielwerkstuk; Welke krachten en factoren zijn er met.....

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Profielwerkstuk; Welke krachten en factoren zijn er met.....

Profielwerkstuk; Welke krachten en factoren zijn er met zwemmen.

En dan ook natuurlijk het aantonen en bereken.

Ik zit nu al tijdje te zoeken op internet en ik kom telkens op hetzelfde uit. Een site met allemaal van die basis dingen. Nooit verdere uitleg. Het gaat er niet diep op in. Dit moet ik wel doen, proefjes enzo kan ik zelf wel doen enzo dat weet ik wel. Maar ik kan nergens theorie vinden van een beetje niveau.

Ik doe nu HAVO 5. Dus als iemand mij kan helpen, graag.

Alvast bedankt.

Berichten: 108

Re: Profielwerkstuk; Welke krachten en factoren zijn er met.....

Drijfkracht (je spieren dus)

Wrijvingskracht (van het water :shock: )

Dat is het toch? De zwaartekracht heeft ook wat te zeggen natuurlijk

en die factoren snap ik niet goed

greetz

Re: Profielwerkstuk; Welke krachten en factoren zijn er met.....

mjah die had ik allemaal al wel. De frontale weerstand etc had ik al.

Met factoren bedoel ik dingen als koud/warm water. De dichtheid die anders kan zijn. Golfslag etc.

Berichten: 510

Re: Profielwerkstuk; Welke krachten en factoren zijn er met.....

De dichtheid van water speelt ook een rol. In zoutwater is de dichtheid groter dan in zoetwater. Omdat een voorwerp drijft als het aan water verplaatste volume even zwaar of zwaarder is als het voorwerp. Lijkt mij het logisch dat het minder kracht kost om vooruit te gaan in een bad met zoutwater als in een bad met zoetwater. Omdat de dichtheid van zoutwater groter is, en je dus makkelijker blijft drijven.

Ook speelt de temperatuur een rol, omdat water bij 4 graden de grootste dichtheid heeft zal je "makkelijker blijven drijven". Ik denk wel dat dit laatste verschil te verwaarlozen valt.

Groetjes Kasper

Re: Profielwerkstuk; Welke krachten en factoren zijn er met.....

Eej bedankt voor die optie, ik had wel aan de dichtheid gedacht, alleen niet aan zout en zoet water enzo. Nu kan ik ook gaan kijken hoe het met chloor zit enzo, zoals in zwembaden.

Of met andere goedjes die je erin kan gooien enzo. (magnesiumpoeder wahahah :shock: )

Maar goed als mensen nog meer dingen hebben, graag. Ik zal morgen ffkes een lijstje maken van dingen die ik al weet enzo en dan hoor ik nog wel van jullie denk ik. En als ik iets terug kan doen, of proberen te helpen of, vraag het me maar.

Groetjes Sven

Re: Profielwerkstuk; Welke krachten en factoren zijn er met.....

heeft iemand anders nog tips voor mij of heeft iemand nog dingen als aanvulling

Re: Profielwerkstuk; Welke krachten en factoren zijn er met.....

Wat ook een grote rol speelt is de snelheid waarmee je door het water gaat. De omstroming van je lichaam kan laminair of turbulent zijn. Bij een laminaire stroming heb je een grotere weerstand dit komt door de drag. Daarom hebben al die zwemmers ook van die pakken aan. Daar zitten een soort schubben op die turbulentie creeëren. Hierdoor wordt de weerstand verlaagd en heb je minder spierkracht nodig voor eenzelfde snelheid. Dit bovenstaande is de edele kunst van de stromingsleer. Als je op stromingsleer zoekt of zoiets als fluid dynamics, zal je hier denk ik veel informatie over kunnen vinden.

Re: Profielwerkstuk; Welke krachten en factoren zijn er met.....

;) De dichtheid van water speelt ook een rol. In zoutwater is de dichtheid groter dan in zoetwater. Omdat een voorwerp drijft als het aan water verplaatste volume even zwaar of zwaarder is als het voorwerp. Lijkt mij het logisch dat het minder kracht kost om vooruit te gaan in een bad met zoutwater als in een bad met zoetwater. Omdat de dichtheid van zoutwater groter is, en je dus makkelijker blijft drijven.

Ook speelt de temperatuur een rol, omdat water bij 4 graden de grootste dichtheid heeft zal je "makkelijker blijven drijven". Ik denk wel dat dit laatste verschil te verwaarlozen valt. ;) :?: ;) :shock: :wink: [/u][/b]

Reageer