Lucht kouder als deze beweegt?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 33

Lucht kouder als deze beweegt?

Ik heb mij altijd afgevraagd hoe het kan dat als lucht beweegt dat dit koud aan voelt.

Voorbeeld:

Je zit in een kamer met een luchttempratuur van 22 graden. Je hebt het gewoon warm.

Maar nu zet je een ventilator aan, deze blaast lucht tegen je aan.

vervolgens voel je die lucht tegen je lichaam aankomen, en dit voelt koud aan.

Ik vraag me dus af hoe kan het dat dit koud aanvoelt terwijl je nog steeds die lucht van 22 graden tegen je aan krijgt.

Waarschijnlijk is er een heel makkelijk antwoord voor maar ik kan er gewoon niet opkomen.

o/

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Lucht kouder als deze beweegt?

je lichaam produceert een bepaalde warmte. Deze warmte blijft om je heen hangen. Als je nu een wind op je voelt blazen, dan gaat deze warmte weg.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Lucht kouder als deze beweegt?

Dat wat Wouter zegt plus het feit dat je met warme lucht om je heen altijd een beetje transpireert. Omdat de lucht rondom je ook al vochtig is kan dat zweet moeilijk verdampen. Vervang je die lucht door drogere lucht dan kan dat verdampen ineens wel makkelijker, en koel je ineens sterk af, want verdampen van water vraagt heel veel energie.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 68

Re: Lucht kouder als deze beweegt?

Vervang je die lucht door drogere lucht dan kan dat verdampen ineens wel makkelijker, en koel je ineens sterk af, want verdampen van water vraagt heel veel energie.
Houd dit dan in dat je tijdens zonnige dagen met wind meer vocht verliest dan wanneer het winsdstil is? Dus dat je dan ook meer moet drinken...

Ik denk namelijk dat de meeste mensen alleen veel drinken als ze het zelf warm hebben en dus minder vocht verliezen.....

Of zie ik iets over het hoofd?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Lucht kouder als deze beweegt?

nee, Giel 5, je ziet weinig over het hoofd. Alleen dat een dorstgevoel niet alleen door warmte wordt veroorzaakt, maar hoe dat biologisch dan wél precies zit weet ik ook niet.

Ik weet wel uit eigen ervaring dat je in een woestijnklimaat meer vocht verliest dan je denkt. Je zweet droogt makkelijk op ( 's avonds ligt er een zichtbaar laagje zout op je vel) en na een paar dagen kwam ik erachter dat ik mezelf moest dwingen meer te drinken, want ik kreeg moeite met plassen........

Ook in tropisch Kalimantan is me dat overkomen trouwens. Daar sta je de godganse dag nat van het zweet maar omdat de lucht zo vochtig is krijg je zo gauw geen droog gevoel in je mond. Dus misschien dat dat er iets mee te maken heeft.

Het is dan net of je scherpe naaldjes piest, een zeer onprettig gevoel. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer