Presentatie ANW- Einstein

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 381

Presentatie ANW- Einstein

Ik heb 2 vraagjes:

1.Wat is massa ?? (Duidelijk uitgelegt,dat kan ik namelijk niet!)



2.Waarom kan je niet sneller dan het licht volgens einstein?

Danke :shock:

Berichten: 510

Re: Presentatie ANW- Einstein

1

http://nl.wikipedia.org/wiki/Massa mss heb je hier iets aan

2

Volgens Einstein wordt naarmate je harder gaat de massa groter, als je de lichtsnelheid bereikt wordt je massa oneindig. Volgens de wet van traagheid kost het kracht een voorwerp te bewegen of sneller te laten bewegen. Dus zou je een oneindige krachtbron nodig hebben. Aangezien licht een elektromagnetische straling is, die geen massa bezit kan het de lichtsnelheid halen.

Groetjes Kasper

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Presentatie ANW- Einstein

K. Jansen schreef:2

Volgens Einstein wordt naarmate je harder gaat de massa groter, als je de lichtsnelheid bereikt wordt je massa oneindig. Volgens de wet van traagheid kost het kracht een voorwerp te bewegen of sneller te laten bewegen. Dus zou je een oneindige krachtbron nodig hebben. Aangezien licht een elektromagnetische straling is, die geen massa bezit kan het de lichtsnelheid halen.
Ik ben het er niet mee eens dat dit de reden was volgens Einstein waarom je niet sneller dan het licht kon (maar wat je zegt is wel waar).

De reden waarom je niet sneller dan het licht is causaliteit (oorzaak en gevolg). Einstein zei dat in elk inertiaal stelsel van referentie de lichtsnelheid constant was.

Stel dat je dan wel sneller dan het licht kan, dan zou het oorzaak en gevolg principe niet meer kloppen. Gevolg komt dan voor oorzaak en dat kan niet (bijv. iemand valt dood neer en daarna wordt er pas op hem geschoten).
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Presentatie ANW- Einstein

Bedankt voor de verbetering! Het stukje over oorzaak en gevolg wist ik zelf ook niet :shock: !

Berichten: 1.404

Re: Presentatie ANW- Einstein

Ik ben het er niet mee eens dat dit de reden was volgens Einstein waarom je niet sneller dan het licht kon (maar wat je zegt is wel waar).

De reden waarom je niet sneller dan het licht is causaliteit (oorzaak en gevolg). Einstein zei dat in elk inertiaal stelsel van referentie de lichtsnelheid constant was.
Hiermee ben ik het dan weer niet helemaal met eens.

Einstein postuleert dat de lichtsnelheid in elk inertiaalstelsel gelijk is aan c (zoals Bart reeds stelde). Onrechtstreeks definieert hij hiermee ook de tijdsmeting door het definieren van de lichtklok (tijdsmeting aan de hand van een lichtsignaal dat tussen twee spiegels pendelt). Indien er echter zaken zouden bestaan die sneller gaan dan het licht, kan men hiermee ook een zelfde soort klok bouwen. Deze zal echter anders lopen dan de lichtklok. Uit dit verschil zou men een absolute snelheid kunnen afleiden. Dit is echter in strijd met het relativiteitsbeginsel. Dit relativiteitsbeginsel is één van de hoekstenen van de fysica.

PS: Einstein postuleert niet zomaar dat de lichtsnelheid overal constant is, dit komt voort uit experimentele gegevens

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Presentatie ANW- Einstein

1.Wat is massa ?? (Duidelijk uitgelegt,dat kan ik namelijk niet!)
Poging:

Massa is hetgeen zich verzet tegen verandering in acceleratie of vector (richting van de kracht).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: Presentatie ANW- Einstein

Nou,ik heb hem vandaag dus gehouden.Ging eigenlijk best goed :shock: .De leeraar vond het dapper van ons dat we zo'n moeilijk onderwerp kozen.Post vrijdag (als ik het dan al weet) mijn cijfer ;)

Thnx!

Reageer