Springen naar inhoud

Draairichting snijbonen

• Log in om te kunnen reageren

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 30 juni 2006 - 16:30

Een opmerking in een heel ander topic herinnerde me ineens aan iets wat ik me al eerder afvroeg. Een bonenplant die langs een stok omhoog groeit slingert linksom rond de stok. Het was me eens opgevallen toen ik bij een volkstuintje stond te kijken. En eigenlijk vond ik dat tegennatuurlijk, want je zou verwachten dat zo'n plant achter de zon aan zou groeien, maar hij gaat dus juist de andere kant op. Een collega die ook een volkstuin heeft bevestigde dit, volgens hem draaien alle bonenplanten tegen de zonrichting om de stok.

Is iemand anders dit al eens opgevallen, en doen alle klimplanten dit, of zijn er ook die met de zon meedraaien?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44828 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 juni 2006 - 16:44

Ik kan er zo gauw niks definitiefs over vinden, maar ik vind het wel vreemd. Ik heb hier op mijn tuin een aantal jaren geleden 2000 m² snijbonen gezet, en die hebben we met de klok mee in de touwtjes gedraaid. Dat zou niet zo makkelijk zijn geweest als de plant een andere neiging had gehad.

Hier zou ik meer van moeten weten, maar hier moet ik meer van weten. :roll:

EDIT>>>>>>>>>>>>>
Schiet me te binnen: bonen zijn door hun sterke lengtegroei ook heel sterk fototroop, dwz gevoelig voor licht qua groeirichting. De tegendraadse bonen zijn dus opmerkelijk. Eigenlijk :P betekent dat dat ze de grond in zouden moeten groeien??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

tobo

tobo

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 juni 2006 - 18:05

Als de zon een rol speelt zouden bonen op het zuidelijk halfrond rechtsdraaiend moeten zijn; of dat zo is weet ik niet maar het lijkt me onwaarschijnlijk.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44828 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 juli 2006 - 19:08

Als de zon een rol speelt zouden bonen op het zuidelijk halfrond rechtsdraaiend moeten zijn; of dat zo is weet ik niet maar het lijkt me onwaarschijnlijk.

Als je een plant hebt die sterk positief fototroop is en een grote groeisnelheid kent zou je op het noordelijk halfrond een draaiklimrichting met de klok mee verwachten, en op het zuidelijk halfrond tegen de klok in.

Als Tobo bedoelt dat een plant die op het noordelijk halfrond de ene kant op draait, en op het zuidelijk halfrond de andere kant op, dan lijkt me dat juist heel wáárschijnlijk. Indien die draairichting iets te maken heeft met fototropie dan toch.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

tobo

tobo

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2006 - 20:09

Op het noordelijk halfrond windt hij linksom. Als de zon een rol speelt zou hij op het zuidelijk halfrond rechtsom moeten winden. In beide gevallen dus negatief fototroop (zoals het Klazon al opgevallen was). Maar ik geloof daar niet zo in, ik denk dat het meer genetisch is net zoals vrijwel alle huisjesslakken rechtsgewonden zijn.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 juli 2006 - 21:25

Het merkwaardige aan het verhaal vind ik het verschil in waarneming. Ik heb zelf gezien dat die bonenplanten linksom draaien, is mij bevestigd door een collega met een volkstuin, en wordt nu ook bevestigd door tobo.
Maar JvdV heeft gezien dat ze rechtsom draaien, blijkbaar bij grote aantallen planten.
Als ik nog eens langs een volkstuin kom zal ik eens extra goed opletten.

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2006 - 22:06

ik heb daarnet eens in onze tuin gekeken, en alle bonen die ik bekeken heb draaien tegen de klok in (rechtsdraaiend dus)

het hangt misschien van de soort af?

tobo

tobo

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2006 - 09:22

Het hangt ook van de definitie af. Tegen de klok in noem ik linksdraaiend, superslayer noemt dat rechtsdraaiend. Als je er van bovenaf opkijkt dan is rechtsdraaiend met de klok mee, althans voor slakken. Ik heb overigens zelf niet waargenomen dat snijbonen linksom draaien, ik ging af op Klazon. Op Wikipedia vond ik ergens dat pronkbonen rechtsom draaien, de hop linksom. Ook als je "linksdraaiend" in Google invoert (evt. met "windend" of "klimplant") is er veel info te vinden. Ik heb niet alles bekeken maar voor zover ik zag, is de draairichting soortspecifiek.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44828 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juli 2006 - 11:06

Maar JvdV heeft gezien dat ze rechtsom draaien, blijkbaar bij grote aantallen planten.

Dat heb ik niet gezegd. Ik heb een 2000 m² snijbonen (ras: Helda, Nunhems zaden) in productie gehad. In de kas zet je daarvoor geen stokken, maar draai je ze in touwtjes, die aan de kasconstructie ophangen. Ik heb nooit zo op die planten gelet, maar ik weet zeker dat ik ze met de klok mee in de touwtjes heb gedraaid (puur uit gewoonte, zoiets moet je afspreken, want als in een teelt de een linksom draait en de ander rechtsom, dan ligt na een paar weken de helft op de grond), en als de palnten zelf andersom zouden hebben gewild zouden we dat m.i. moeten hebben merken. Daarvan heb ik toen niks gemerkt, en daarop is mijn bevreemding gebaseerd. :roll:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures