Kookpunt cafeïne

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Kookpunt cafe

Wie kan mij dit vertellen?

Ik wil namelijk de bekende red-bul eens wat gaan koken, om zo een hoger caffeine gehalte te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Kookpunt cafe

Red Bull bestaat waarschijnlijk voor ruim 90% uit water. Aangezien het kookpunt van water lager zal liggen dan dat van caffeine hoef je je waarschijnlijk geen zorgen te maken dat je de caffeine laat verdampen!

Berichten: 510

Re: Kookpunt cafe


Re: Kookpunt cafe

Perfect! De damp ruikt iig naar thee.

Ik zit nu met caramelafzettingen in een steelpan. :shock:

Kent iemand een truukje om dat weg te krijgen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Kookpunt cafe

Ik heb pure Caffeine in een chinees winkeltje gekocht in Eindhoven, even oplossen in water en klaar is kees. Stuk sneller dan koffie zetten. :wink:

Berichten: 159

Re: Kookpunt cafe

Voordat je echt gekke experimenten gaat doen....

Cafeïne in overmatige hoeveelheden kan leiden tot rusteloosheid, beven, duizeligheid, suizende oren en hartkloppingen. Ook moeilijk in slaap vallen is een bekend effect.

Te veel cafeine verhindert op langere termijn het lichaam mineralen op te nemen zoals ijzer, terwijl de hoeveelheid calcium die wordt onttrokken aan de botten groot is.

Doe met die info wat je wilt :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Kookpunt cafe

Ik heb pure Caffeine in een chinees winkeltje gekocht in Eindhoven


Zuivere caffeine is nogal gevaarlijk te hanteren, de LD50 waarde ligt op ongeveer 300mg/kg, dus een theelepel vol kan al accuut dodelijk zijn (als je niet veel weegt en er meer dan gemiddeld gevoelig voor bent).

Re: Kookpunt cafe

Bio schreef:Voordat je echt gekke experimenten gaat doen....

Cafeïne in overmatige hoeveelheden kan leiden tot rusteloosheid, beven, duizeligheid, suizende oren en hartkloppingen. Ook moeilijk in slaap vallen is een bekend effect.

Te veel cafeine verhindert op langere termijn het lichaam mineralen op te nemen zoals ijzer, terwijl de hoeveelheid calcium die wordt onttrokken aan de botten groot is.

Doe met die info wat je wilt  :wink:
Ik gebruik het veel tijdens het studeren. Ken de effecten ondertussen :wink:

Re: Kookpunt cafe

Ik heb pure Caffeine in een chinees winkeltje gekocht in Eindhoven, even oplossen in water en klaar is kees. Stuk sneller dan koffie zetten.  :wink:


Heb je toevallig een naam en adres van die winkel? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Kookpunt cafe

Ik heb pure Caffeine in een chinees winkeltje gekocht in Eindhoven
Zuivere caffeine is nogal gevaarlijk te hanteren, de LD50 waarde ligt op ongeveer 300mg/kg, dus een theelepel vol kan al accuut dodelijk zijn (als je niet veel weegt en er meer dan gemiddeld gevoelig voor bent).
300 x 80 = 24 gram, dat zijn een paar flinke eetlepels. En dan heb je de kans van 50% dat je het overleefd (voor een persoon van 80kg).

Maar je moet er wel mee uitkijken, met 1 theelepel kan je al goed ziek worden.

Re: Kookpunt cafe

De chinese winkel,

http://www.chinese-winkel.nl/

Groet,

S

Re: Kookpunt cafe

JanMeut schreef:
Ik heb pure Caffeine in een chinees winkeltje gekocht in Eindhoven
Zuivere caffeine is nogal gevaarlijk te hanteren, de LD50 waarde ligt op ongeveer 300mg/kg, dus een theelepel vol kan al accuut dodelijk zijn (als je niet veel weegt en er meer dan gemiddeld gevoelig voor bent).
300 x 80 = 24 gram, dat zijn een paar flinke eetlepels. En dan heb je de kans van 50% dat je het overleefd (voor een persoon van 80kg).

Maar je moet er wel mee uitkijken, met 1 theelepel kan je al goed ziek worden.
In 1 blikje energiedrink zit tussen de 150 en 350 mg caffeine. Ga je dan niet compleet halincuneren van een eetlepel caffeine??

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Kookpunt cafe

Bro schreef:
JanMeut schreef:
Zuivere caffeine is nogal gevaarlijk te hanteren, de LD50 waarde ligt op ongeveer 300mg/kg, dus een theelepel vol kan al accuut dodelijk zijn (als je niet veel weegt en er meer dan gemiddeld gevoelig voor bent).
300 x 80 = 24 gram, dat zijn een paar flinke eetlepels. En dan heb je de kans van 50% dat je het overleefd (voor een persoon van 80kg).

Maar je moet er wel mee uitkijken, met 1 theelepel kan je al goed ziek worden.
In 1 blikje energiedrink zit tussen de 150 en 350 mg caffeine. Ga je dan niet compleet halincuneren van een eetlepel caffeine??
Cafeine is geen halicinogene stof. Zoals ik al zei kan je van 1 volle theelepel wel goed ziek worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Kookpunt cafe

Als je caffeine wilt winnen, kun je beter koffie gebruiken, aangezien in een blikje red bull evenveel caffeine zit als in een kopje koffie. Dan is koffie toch een stuk goedkoper. Als je koffie indampt wordt hij waarschijnlijk wel ontzettend smerig om te drinken. Dan moet je er dus heel veel suiker in doen (natuurlijk na het indampen). Denk eraan dat caffeine het lichaam uitdroogt en je dus nog behoorlijk wat water moet drinken en vaak naar de wc moet rennen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Kookpunt cafe

300 x 80 = 24 gram, dat zijn een paar flinke eetlepels. En dan heb je de kans van 50% dat je het overleefd (voor een persoon van 80kg).
Het probleem van die LD50 waarde is dat het alleen aangeeft dat 50% van de ratten in het experiment (of andere beesten, maar meestal zijn het ratten) bij die dosering het loodje lieten. Daarnaast is voor een aantal stoffen ook de LDLo bekend: de laagste bekende waarde waarbij iemand (en dan gaat het vaak wel om een mens) overleed. Meestal is de LDLo ongeveer een factor 10 lager (een vuistregel, er zijn diverse gevallen waar het anders was).

Dus mag je veronderstellen dat caffeine bij 30mg/kg lichaamsgewicht al link begint te worden. In het voorbeeld van Bro dus 2,4 gram.

Dat komt aardig overeen met een theelepel.

Waarmee ik mijn waarschuwing herhaal: kijk link uit met zuivere caffeine!

Reageer