[Aerodynamica]Wat is de beste hoek voor een PET-raket?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 3

[Aerodynamica]Wat is de beste hoek voor een PET-raket?

heey hallo!!

ik ben met school bezig met het maken van een PET raket en ik zou graag willen weten wat de beste hoek zou zijn voor het afschieten ervan

bvd Ferian 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: [Aerodynamica]Wat is de beste hoek voor een PET-raket?

Dat ligt eraan wat je wil bereiken, wil je hoog schieten, dan schiet je em recht omhoog, wil je em ver schieten, dan vuur je em af onder een hoek van 45°.

Berichten: 3

Re: [Aerodynamica]Wat is de beste hoek voor een PET-raket?

het gaat mne vooral om de afstand bedankt Ein

Berichten: 338

Re: [Aerodynamica]Wat is de beste hoek voor een PET-raket?

Dat ligt eraan wat je wil bereiken, wil je hoog schieten, dan schiet je em recht omhoog, wil je em ver schieten, dan vuur je em af onder een hoek van 45°.


Die 45° is natuurlijk bij de ideale omstandigheden, dus zonder luchtwrijving. In werkelijkheid zou ik net iets onder de 45° gaan zitten, dus bv 42°, dan komt ie als 't goed is net iets verder.

Berichten: 3

Re: [Aerodynamica]Wat is de beste hoek voor een PET-raket?

heey bedankt man!! thnx

Re: [Aerodynamica]Wat is de beste hoek voor een PET-raket?

nou dat zeg je nu wel 45 graden maar als ik een raket schiet, ik heb het dan over vaste brandsofraketten dan schiet ik die niet onder 45 graden...

meestal 30 dan gaat ie verder dan 45 graden.. kijk las je een beetje natuurkunde hebt gehad weetje dat je met krachten een diagram kan maken alle kracht omhoog is vespilde kracht dus hoemeer kracht verticaal hoe verder maar niet te ver want dan valt hij te gauw op de grond, jij kan met een petfles er redelijk veel druk op zetten ooit al eens aan een compressor gedacht> oor zon fles kregen wij 10 bar :shock: en die ging 100m...

nu bouw ik model raketten..

Ziggo

Re: [Aerodynamica]Wat is de beste hoek voor een PET-raket?

nu bouw ik model raketten..

Ziggo[/quote]


Vertel is meer over die model raketten! lijkt me echt onwijs interresant.

Hoe maak je hem, waarvan, wat voor brandstof..enz enz.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: [Aerodynamica]Wat is de beste hoek voor een PET-raket?

Waar kan ik meer uitleg vinden over PET-raketten?

lijkt me wel een leuk proefje :shock:

Re: [Aerodynamica]Wat is de beste hoek voor een PET-raket?

king nero schreef:Waar kan ik meer uitleg vinden over PET-raketten?

lijkt me wel een leuk proefje :shock:


kijk bijv. eens op http://www.nvon.nl/toa/linksoep/petraket.htm

en zoek gewoon een met google. is genoeg info over te vinden hoe je zo'n ding moet maken.

Berichten: 8

Re: [Aerodynamica]Wat is de beste hoek voor een PET-raket?

ja ze zijn heel simpel te maken alleen gewoonlijk word er een kurk als stop gebruikt.. ik heb het ook een keer met een gardenakoppeling (van de tuinslang ) gedaan. dan schiet hij niet vanzelf los .. das veiliger en je kunt makelijk 3 keer zon hoge druk krijgen.. :shock:

Berichten: 9

Re: [Aerodynamica]Wat is de beste hoek voor een PET-raket?

Vertel is meer over die model raketten! lijkt me echt onwijs interresant.

Hoe maak je hem, waarvan, wat voor brandstof..enz enz.


Hier vind je veel info om te beginnen:

http://www.drra.nl/

Re: [Aerodynamica]Wat is de beste hoek voor een PET-raket?

Ik moet voor school nu een petraket maken. Ik vroeg me

nou af wat de geschikte vleugels zijn. wat voorn vorm ze moeten

hebben en van welk materiaal ze het beste gemaakt kunne worden. :roll:

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Aerodynamica]Wat is de beste hoek voor een PET-raket?

Ziggo schreef:
meestal 30 dan gaat ie verder dan 45 graden.. kijk las je een beetje natuurkunde hebt gehad weetje dat je met krachten een diagram kan maken alle kracht omhoog is vespilde kracht dus hoemeer kracht verticaal hoe verder maar niet te ver want dan valt hij te gauw op de grond,
In principe heeft Ziggo gelijk, maar hij benoemt het verkeerd. De kracht omhoog is niet verspild. Alles wat hij omhoog gaat zal hij ook weer naar beneden komen. Heb je weinig of niets met luchtweerstand te maken, dan is 45 graden de beste hoek. Hoe groter je luchtweerstand (stompere raket, uitstekende randen aan de hals als bij een colafles, etc. etc.) hoe vlakker je zult moeten schieten voor een beter "bereik". Dat is voor elk model petraket net weer een beetje anders. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 11

Re: [Aerodynamica]Wat is de beste hoek voor een PET-raket?

Pientjuh schreef:Ik moet voor school nu een petraket maken. Ik vroeg me

nou af wat de geschikte vleugels zijn. wat voorn vorm ze moeten

hebben en van welk materiaal ze het beste gemaakt kunne worden. :roll:  

alvast bedankt
Het is bijvoorbeeld mogelijk om de tailfins te maken van balsahout. De vorm hangt weer af van de vorm van je nosecone e.d., omdat je rekening moet houden met het zwaartepunt en het Center of Pressure van de raket. Als deze punten niet goed gepositioneerd zijn, dan is de raket instabiel.

Re: [Aerodynamica]Wat is de beste hoek voor een PET-raket?

Hey mensen

Ik moet een pet raket maken voor school. Ik wil dat die zo ver mogelijk komt. Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen om de pet raket zo ver mogelijk te laten komen. ?

Reageer