"Help, een rotsblok in de baan van de aarde!"

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

"Help, een rotsblok in de baan van de aarde!"

Stel: er komt een groot rotsblok, of een andere planeet in de baan van de aarde, hebben wij dan de mogelijkheid met de materialen van tegenwoordig, om dan 'voorwerp' uit de baan van de aarde te 'duwen' ??

Of word het dan net zon operatie als in die films? en kan dat wel in de ruimte? want voor een ontploffing is toch ook zuurstof nodig?

:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: "Help, een rotsblok in de baan van de aarde!"

Nou het wordt pittig als het nu zou gebeuren. Atoombommen hebben volgens mij geen zuurstof nodig voor zover ik weet. Maar hoe dan ook is dit geen probleem, want dan stuur je de zuurstof gewoon mee met de bom! Ik hoop dat de bommen groot genoeg zijn om effect te hebben. Dat wil zeggen of koers veranderen of in kleine stukjes brokkelen zodat alles opbrandt in de atmosfeer.

De problemen zitten volgens mij eerder bij het ontdekken van de rotsblok! Laatst zagen ze dat een komeet dicht bij aarde was en iedereen was in rep en roer, want ze dachten dat hij de aarde zeer dicht ging naderen. Wat bleek: de komeet was al zeer dicht langs geweest! en alweer van de aarde aant verwijderen op het moment van ontdekken!!

Dus eerst beter ontdekken voor we kunnen denken aan nuken of iets dergelijks.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: "Help, een rotsblok in de baan van de aarde!"

Atoombommen hebber geen zuurstof nodig. Voor andere bommen heb je over het algemeen geen vrije zuurstof nodig. De bom bevat zelf een oxidator. Vaak nitraten.

Voor MOAB (Massive Ordnance Air Burst of Mother Of All Bombs) bommen heb je wel zuurstof nodig. Dan vernevelen ze een grote hoeveelheid brandstof, magnesium en wat andere rommel en dan laat je het ontvlamen met behulp van de zuurstof uit de lucht. Gevolg is een flinke steekvlam en een mega drukgolf.

Info:

http://www.globemaster.de/html/moab.html

Plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Re: "Help, een rotsblok in de baan van de aarde!"

Daniel schreef:Stel: er komt een groot rotsblok, of een andere planeet in de baan van de aarde, hebben wij dan de mogelijkheid met de materialen van tegenwoordig, om dan 'voorwerp' uit de baan van de aarde te 'duwen' ??

Of word het dan net zon operatie als in die films? en kan dat wel in de ruimte? want voor een ontploffing is toch ook zuurstof nodig?

:shock:
Theoretisch is bijna alle mogelijk maar het zijn de practische middelen die de zwakke schakel zijn.

Verder is het van belang bij een dergelijke missie om te weten wat de baan elementen zijn van de astroide en de samenstelling.

Opblazen? waarmee, hoe, hoe krachtig, gevolgen?

Films zijn leuk en er word echt wel serieus over dergelijke 'problemen'nagedacht, maar een goede oplossing die meteen werkt.... Waarschijnlijk zal een neucleaire bom de beste kans hebben.

Maar een complete planeet... dan kunnen we het wel vergeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: "Help, een rotsblok in de baan van de aarde!"

With due respect maar HOE KAN ER NOU EEN ANDERE PLANEET OP AARDE KOMEN!?

Ja en anders jammer hoor, op het moment dat zo een komeet de damkring passeert en je kijkt op ben je al weg. Dat gaat snel. Dat merken we nieteens *Is onze hoop*

Kus
Napoleon,Ghandi en Einstein vroegen zich ook weleens dingen af hoor!



Ik vroeg me weleens af hoe het was om met een raketje door het einde van het heelal te steken.......brokkelt er dan gips naar beneden?

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: "Help, een rotsblok in de baan van de aarde!"

Mag ik hierbij opmerken dat het erg tricky is om nucleair materiaal, laat staan atoombommen de ruimte in te schieten is!!! Als er iets mis gaat dan maakt die rotsblok ook niets meer uit. :shock:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Berichten: 30

Re: "Help, een rotsblok in de baan van de aarde!"

Tommiesfeestjes schreef:With due respect maar  HOE KAN ER NOU EEN ANDERE PLANEET OP AARDE KOMEN!?

Ja en anders jammer hoor, op het moment dat zo een komeet de damkring passeert en je kijkt op ben je al weg. Dat gaat snel. Dat merken we nieteens *Is onze hoop*

Kus
Wie heeft het over een planeet :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: "Help, een rotsblok in de baan van de aarde!"

Mag ik hierbij opmerken dat het erg tricky is om nucleair materiaal, laat staan atoombommen de ruimte in te schieten is!!! Als er iets mis gaat dan maakt die rotsblok ook niets meer uit.   :shock:


Er zijn anders een hoop satelieten in de ruimte die een klein kerncentraletje aan boord hebben hoor. Volgens mij de hele Voyager-serie in ieder geval.

Maar ze zijn ermee opgehouden in de jaren '70 toen een Sovjet satelliet met een reactor aan boord op Canada viel (veel verontreiniging).

Berichten: 6

Re: "Help, een rotsblok in de baan van de aarde!"

Even tussendoor: Neptunus en Pluto zullen ook op elkaar botsen. Ooit, aangezien die banen elkaar ergens kruisen...

Offtopic, dat weet ik ook wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: "Help, een rotsblok in de baan van de aarde!"

Er zijn anders een hoop satelieten in de ruimte die een klein kerncentraletje aan boord hebben hoor. .......(veel verontreiniging).
Dat is nogwel wat anders dan een komplete nucleaire raket de ruimte in te schieten, lijkt mij. Trouwens wist je wel over hoeveel rotsblokken e.d. het wel niet gaat?

Zie plaatje, Zon, Venus, Aarde en Mars zijn in kleur aangegeven.

Afbeelding
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: "Help, een rotsblok in de baan van de aarde!"

Leuke foto!

Ik heb ooit eens als kleinschalig projectje enkele jaren terug heel wat planetoiden uitgetekend en er zitten er inderdaad een heleboel rond de aarde te vliegen, maar die hun baan is gekend. er zijn er zoveel anderen die men niet eens kent :shock:

over neptunus en pluto: hun banen kruisen inderdaad zeker als je naar 2D kijkt, maar als je het in 3D kijkt, is er dan nog steeds ooit een kans op botsen?
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: "Help, een rotsblok in de baan van de aarde!"

ik weet niet hoeveel het tussen pluto en neptunus scheelt, maar als de twee planeten elkaar met hun zwaartekracht gaan aantrekken. wie weet wat er dan van zal komen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: "Help, een rotsblok in de baan van de aarde!"

ESA gaat in de komende tijd testen of ze een komeet uit koers kunnen knallen. Volgens mij deden ze het door een raket er tegenaan te laten botsen, maar dat weet ik niet zeker.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: "Help, een rotsblok in de baan van de aarde!"

ESA gaat in de komende tijd testen of ze een komeet uit koers kunnen knallen.


Das dom. Straks knallen ze verkeert en komt die komeet nog op de Aarde af.... of later. :shock:
How will it end?

Berichten: 193

Re: "Help, een rotsblok in de baan van de aarde!"

Hallo,

De baan van de meeste asteroiden is wel gekend maar waar men toch een beetje schrik van heeft is de onvoorspelbare baan na een eventuele botsing van 2 van deze ruimtezwervers.

Mvg,

Paul

Reageer