Springen naar inhoud

[Fysica] magnetische velden

• Log in om te kunnen reageren

arual

arual

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2006 - 14:51

Kan iemand mij misschien deze opgave van het toelatingsexamen kunnen uitleggen?

http://www.ond.vlaan...df/fysica01.pdf

Vraag 9

Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juli 2006 - 15:31

Magetisme is al weer even geleden voor mij, maar hier een poging.

De groote van het B-veld op een afstand r van de draad (dit is dus constant voor een cirkel met straal r, middelpunt in de draad) wordt gegeven door:

LaTeX

In A bevinden we ons in een punt waar de bijdrage van L1 en L2 tegengesteld zijn, omdat we ons aan verschillende kanten van de draad bevinden (teken evt cirkels met de juiste zin volgens de rechterhandregel). Maar omdat ook de I's tegengesteld zijn, tellen de bijdragen zich hier op. Vermits I in grootte gelijk is en ook de afstand r (hier a) gelijk is, moet de bijdrage symmetrisch zijn: elk 30mT.

In punt B is de bijdrage van L2 dan ook 30mT, zij het in de andere zin. Voor L1 is de bijdrage daar in dezelfde zin (dus tegengesteld aan die van L2); maar over een afstand 3a. Vermits de grootte van B omgekeerd evenredig is met de afstand, is de bijdrage dan 30/3 = 10mT. Omdat de bijdragen tegengesteld zijn komen we tot 30-10 = 20mT, antwoord D.

Zelfs wanneer je de formule niet meer zou kennen, volstaat het dus te weten dat de grootte van het B-veld lineair afneemt met de afstand tot de draad.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

arual

arual

• >25 berichten
  • 87 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juli 2006 - 15:46

Heel erg bedankt,

Ik had even geen rekening gehouden met het magnetisch veld van L1 in punt B. Ik kwam dan ook steeds op 30 mT, maar ik snap het nu. :roll:

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 juli 2006 - 15:50

Uiteraard heeft die nog een bijdrage, maar een kleinere natuurlijk.
Het ander addertje onder het gras is hier dat je goed moet rekening houden met de zin.

Succes met het toelatingsexamen, als je dat gaat afleggen!

Hestertje

Hestertje

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2006 - 13:08

Aangezien jullie me zo fantastisch hebben geholpen wil ik vragen of jullie mij nog een keer willen helpen.

Ondderstaande figuur geeft de doorsnede weer van twee oneindige lange, parallelle, rechte stroomdraden L1 en L2.

De stroomsterkte in beide draden is even groot; de stroomzin is echter verschillend. In het punt A is de grootte van de magnetische inductie 60mT.
De grootte van de magnetische inductie in het punt B is dan:
A 80mT
B 40mT
C 30mT
D 20mT

Geplaatste afbeelding

Bedankt!
29 augustus, laat al het geluk met mij zijn!

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 augustus 2006 - 13:15

Je kunt voor nieuwe vragen beter een nieuwe topic openen, maar deze heb ik hier al beantwoord.
Als je de uitleg niet snapt, ga je maar verder in die topic.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 augustus 2006 - 13:26

http://www.walburgco...evelden2_nl.htm

Als je een klein beetje van magnetische inductie snapt, moet je hier eens met het derde en vierde appletje spelen. En met een beetje geluk zie je zů wat je goede antwoord is. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

TD

TD

• >5k berichten
  • 24049 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 augustus 2006 - 13:29

Dat is eigenlijk wel een mooie illustratie, interessante link!

Ik ga deze berichten bij die andere topic voegen, dan staat dat ook mooi samen voor toekomstige lezers. -> (done).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures