Topic Israël/Palestina gebied

Moderator: Miels

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Topic Isra

In het topic "Wie heeft er recht op het gebied van Israël?" wordt regelmatig off topic gegaan met discussies over het geloof van de Joden en de Palestijnen. Op deze off topic reacties komen ook weer reacties en zo verder. DPW heeft meerdere malen geprobeerd de discussie weer in het juiste spoor te brengen, en ik (als topicstarter) heb dat ook een aantal keer uitvoerig geprobeerd. Echter gaat het na enkele posts toch weer om de verschillen en de slechte dingen van de verschillende geloven.


Inmiddels wordt er ook keihard op de man gespeeld, en dit vind ik echt veel te ver gaan. Zie vanaf deze post:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...d=194703#194703


Ik vraag de moderators dan ook even goed in te grijpen richting de betreffende gebruikers, of desnoods het onderwerp te sluiten, aangezien er inmiddels ook een ander, vrijwel gelijk topic is geopend ("Wat is de rechtvaardige verdeling van israel"). Maar dan is natuurlijk weer de vraag of er niet vrolijk op dezelfde (verkeerde) voet wordt doorgegaan.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Topic Isra

Ik kom regelmatig op een forum over de tweede wereld oorlog ( forum.wo2.nl ) en daar worden dit soort discussies wel vaker gevoerd. Je ziet deze discussies snel uit de hand lopen om verschillende redenen:

- racisme

- uiteenlopende geloofsovertuigingen

- uiteenlopende politieke meningen


De ervaring leert dat het de insteek van het topic is die de boel uit de hand laar lopen en oncontroleerbaar maakt. Je vraagt namelijk wie er "recht" heeft op een bepaald gebied. Ja, da's vragen om gebakkelij.

Topics die wel goed gaan gaan bijvoorbeeld over de achtergronden van specifieke situaties. Dan kun je dus feiten vragen aan elkaar en de waarde ervan bedebatteren. Na verloop van tijd kom je op punten uit die geldig zijn. Nadat je alle nuances op zo'n wijze behandelt hebt kun je een bezits vraag gaan stellen. Je hebt dan namelijk met zijn allen al alle situaties bekeken en dan kun je vanaf daar verder.


Je bouwt dan als het ware op de kennis van de groep (of het oordeel van de groep en da's weer het minpunt). Snap je wat ik bedoel?
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein

Berichten: 756

Re: Topic Isra

Ger schreef:In het topic "Wie heeft er recht op het gebied van Israël?" wordt regelmatig off topic gegaan met discussies over het geloof van de Joden en de Palestijnen. Op deze off topic reacties komen ook weer reacties en zo verder. DPW heeft meerdere malen geprobeerd de discussie weer in het juiste spoor te brengen, en ik (als topicstarter) heb dat ook een aantal keer uitvoerig geprobeerd. Echter gaat het na enkele posts toch weer om de verschillen en de slechte dingen van de verschillende geloven.  


Inmiddels wordt er ook keihard op de man gespeeld, en dit vind ik echt veel te ver gaan. Zie vanaf deze post:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...d=194703#194703


Ik vraag de moderators dan ook even goed in te grijpen richting de betreffende gebruikers, of desnoods het onderwerp te sluiten, aangezien er inmiddels ook een ander, vrijwel gelijk topic is geopend ("Wat is de rechtvaardige verdeling van israel"). Maar dan is natuurlijk weer de vraag of er niet vrolijk op dezelfde (verkeerde) voet wordt doorgegaan.
Het stoort me niet als ik persoonlijk aangevallen word en ik doe eerlijk mijn best niet te reageren op persoonlijke aanvallen, op de man te spelen, of te schelden. Indien ik dit in een onbewaakt ogenblik wel zou doen moet ik daar op gewezen worden.


Als participanten zich beledigd voelen door feiten die ik aandraag -- kan men door feiten beledigd worden? -- interpreteer ik dat als een onvermogen die feiten te weerleggen.
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Berichten: 1.780

Re: Topic Isra

I. gaat in bedoelde discussie inderdaad ver over de schreef en bevestigt bovendien alle oordelen (ik zeg zelfs geen vooroordelen) die er over de Islam en haar aanhangers bestaan.

Maar je kunt op verschillende manieren op de man spelen. Jullie hebben het niet door, maar RR doet hetzelfde, alleen op een veel doortrapter en effectiever manier. Zijn zogenaamd objectieve analyses zijn véél kwetsender, komen véél harder aan, dan welke persoonlijke belediging óóit zal kunnen. Hij lokt het uit. Als je iemand écht wilt kwetsen, dan scheld je, in zuidelijke landen althans, niet de persoon maar zijn moeder uit. Daar moet je het mee vergelijken. En als je het dan bovendien verpakt in de vorm van een objectieve analyse zit je helemaal op het terrein waar RR mij een meester in lijkt.


Hier, ik heb ook maar eens gereageerd op dat topic.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 180

Re: Topic Isra

Beste Ger,


Wordt ik nou beschuldigd van op de man te spelen?? Ik reageer slechts op de zogenaamde objectieve kennis en bronnen van Roland Ronceval. Deze bronnen dienen slechts om mensen te disinformeren. Meer niet en minder niet. Wie kan nou beter weten wat een geloof inhoudt?? Degene die het belijdt of degene die het alleen van buitenaf bekijkt?? Het is hetzelfde als een verhaal vertellen over amerika als je zelf nooit daar bent geweest. Hoe betrouwbaar en serieus zou je deze informatie achten??


De aanvallen van Ronceval begonnen al eerder in andere topics vandaar dat ik er zo op reageer. Dit is een voorbeeld van mijn eerste aanvaring met hem in het topic islamitisch bankieren:


Het verbod op interest in de mohammedaanse leer werd ingevoerd omdat volgens de verhalen Mohammed zijn schuld niet kon terugbetalen. Niet alleen de intrest, maar zelfs zijn schuld. Hij heeft dan maar even de spelregels aangepast, zoals hij gebruikelijk deed toen hij in de problemen raakte.


Iemand die bewust dit soort leugens zonder enige bron verspreid kan ik niet een wang toekeren.


Mvg. Ihsan
Er is een Waarheid die onafhankelijk is van iedere perceptie. Zoek deze waarheid en die zal je bevrijden.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Topic Isra

Je hebt daar drie posts achter elkaar waarbij je doodleuk zegt dat RR er geen bal van snapt en zich niet meer moet bemoeien met de discussie. Nu wil ik ook RR niet vrij pleiten, jij bent echt niet de enige.


Daarnaast gaat het me niet alleen om het op de man spelen, maar ook op het keer op keer weer off topic gaan door de diverse deelnemers. Dit stoort mij enorm. Nu snap ik dat het ingewikkelde materie is waar veel randverschijnselen meespelen, maar iedere pagina moeten de mensen weer met de neus op de rode draad geduwd worden. En dat moet niet nodig zijn vind ik.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Topic Isra

Het is inderdaad niet het werk van de moderator om de gebruiker op te voeden.

Ik vindt het erg typerend dat RR met het gebruik van 'feiten' nooit een bericht kan samenstellen zonder zijn mening over de Islam er ook bij te vermelden. Ook wordt ik ziek van Ihsan's argumentatie en vooral zijn quote's uit de Koran die kant nog wal raken.


Je kunt het topic sluiten, maar dan komt er gouw weer een ander topic over hetzelfde. Je kunt hard ingrijpen maar dan is de moderator de gebruiker aan het opvoeden.


Ik denk dat tijdelijk bannen voor sommige gebruikers het beste is, zo kunnen andere gebruikers ook hun verhaal kwijt. En hoef ik niet om de ganse dag in te grijpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Topic Isra

Ik ga niet meer off-topic EN niet in discussie met RR.

Sorry Ger, maar ik heb iig even af kunnen reageren.

Reageer