Statische electriciteit aan het tankstation.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 742

Statische electriciteit aan het tankstation.

Misschien kregen jullie in de mailbox ook dat filmpje van een jongedame die in en uit haar wagen stapte terwijl die voltankte? Mevrouw had een wolachtige trui aan. Toen ze na het uitstappen het benzinepistool wilde vastnemen vloog haar tank in brand. De brand zou veroorzaakt worden door een vonk van de ontlading die de benzinedampen ontsteekt.

Is het een hoax of kan dit echt gebueren?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Statische electriciteit aan het tankstation.

Ik weet wel dat als vliegtuigen worden volgetankt er eerst een aardkabel wordt vestgemaakt tussen het vliegtuig en de grond, om vonken tijdens het tanken te voorkomen.

Bij auto´s denk ik dat de slang genoeg isoleerd. Maar kom je nu als een geladen persoon aan het pistool. Dan komt deze met de auto in aanraking. Er kan dan een vink overslaat tussen persoon en pistool en dit kan de benzinedampen in brand zetten.

Ik denk wel dat het kan ja.

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: Statische electriciteit aan het tankstation.

In theorie zou het wel kunnen ja. In de praktijk denk ik niet dat het ooit is voorgekomen en misschien zal het ook wel nooit gebeuren. Om een explosief mengsel te hebben moet je een vrij preciese mengverhouding hebben tussen lucht/brandstofdamp (bij benzine volgens mij iets van 14 tegen 1). Daarnaast vraag ik me af of een dergelijke statische vonk warm genoeg zal zijn om het mengsel te laten ontsteken. Als een bougie van een verbrandingsmotor ook maar iets minder vonkt loopt de motor vaak ook al niet meer, terwijl er op dat moment wel een explosief mengsel is en een vonk(je).

Ik zou er dus niet bang voor zijn. Ik denk dat je qua kans beter met de loterij mee kan doen...

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Statische electriciteit aan het tankstation.

Typisch geval van broodje aap lijkt me.

Berichten: 193

Re: Statische electriciteit aan het tankstation.

Hallo,

Heb het bewuste filmpje ook gezien en ik vond de reactie van de dame zo "geregisseerd" koel!!

Je auto staat in de fik en je gaat rustig het benzinepistool even uit de tankopening halen ,wegleggen etc..!!!

Anderzijds, het is zeker mogelijk van een ontsteking te krijgen met statische elektriciteit.

Mvg,

Paul

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Statische electriciteit aan het tankstation.

Tinustechniek schreef:In theorie zou het wel kunnen ja. In de praktijk denk ik niet dat het ooit is voorgekomen en misschien zal het ook wel nooit gebeuren. Om een explosief mengsel te hebben moet je een vrij preciese mengverhouding hebben tussen lucht/brandstofdamp (bij benzine volgens mij iets van 14 tegen 1). Daarnaast vraag ik me af of een dergelijke statische vonk warm genoeg zal zijn om het mengsel te laten ontsteken. Als een bougie van een verbrandingsmotor ook maar iets minder vonkt loopt de motor vaak ook al niet meer, terwijl er op dat moment wel een explosief mengsel is en een vonk(je).

Ik zou er dus niet bang voor zijn. Ik denk dat je qua kans beter met de loterij mee kan doen...
Ben het hier mee eens. Benzine ontbrand niet zomaar door een vonk. De energiebarriere is namelijk vrij groot. Als je een brandende sigarettenpeuk op een laagje benzine gooit, zal deze NIET gaan ontbranden, in tegenstelling tot wat Hollywood je probeert te vertellen. Een vonk lijkt mij dan helemaal onmogelijk.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Statische electriciteit aan het tankstation.

Dit soort branden is zeker geen hoax. Een tankbrand door statische ontlading is een reeel gevaar. De preventiedienst van Shell heeft een onderzoek gedaan. De elektrostatische oplading van de kleiding van de bestuurder of passagiers gebeurt vaak tijdens het in-of uitstappen omdat de kleding dan tegen de zetelbekleding van de wagen wrijft. Een goede aanrader is dan ook altijd om iets metaal aan te raken voordat je de laadslang of je tankdop aanraakt.

Voor meer informatie: in het ANPI magazine van december 2004 is er een artikel gewijd aan dit soort branden.

Berichten: 109

Re: Statische electriciteit aan het tankstation.

Dit soort branden is zeker geen hoax. Een tankbrand door statische ontlading is een reeel gevaar. De preventiedienst van Shell heeft een onderzoek gedaan. De elektrostatische oplading van de kleiding van de bestuurder of passagiers gebeurt vaak tijdens het in-of uitstappen omdat de kleding dan tegen de zetelbekleding van de wagen wrijft. Een goede aanrader is dan ook altijd om iets metaal aan te raken voordat je de laadslang of je tankdop aanraakt.

Voor meer informatie: in het ANPI magazine van december 2004 is er een artikel gewijd aan dit soort branden.
Helemaal mee eens (ik heb er instructiefilms over gezien). Een reflex blijkt dan ook nog te zijn dat mensen de slang eruit halen wat natuurlijk helemaal fout is.
Ben het hier mee eens. Benzine ontbrand niet zomaar door een vonk. De energiebarriere is namelijk vrij groot. Als je een brandende sigarettenpeuk op een laagje benzine gooit, zal deze NIET gaan ontbranden, in tegenstelling tot wat Hollywood je probeert te vertellen. Een vonk lijkt mij dan helemaal onmogelijk.
Vergeet niet dat de tank vol benzinedamp zit. Je hebt er dan nog steeds een redelijke krachtige vonk voor nodig (vandaar dat het niet vaak voorkomt) maar onmogelijk is het zeker niet.

Berichten: 283

Re: Statische electriciteit aan het tankstation.

Dit onderwerp was bij Myth Busters! Het was hen niet gelukt om een ontploffing te veroorzaken zelfs in hele gunstige omstandigheden(optimale zuurstof/brandstof-verhouding).

Berichten: 2

Re: Statische electriciteit aan het tankstation.

de preciese verhouding lucht/brandstof van 14,8:1 is niet nodig om een mengsel te ontsteken. Dit is de hoeveelheid lucht die nodig is om de verbranding theoretisch volledig te laten zijn. Er is een brandbaar mengsel bij een verhouding van 7:1 t/m 23:1

bij de verbrandingsgrenzen van benzine wordt opgegeven dat er minimaal 0,6 vol-% in de lucht moet zitten en maximaal 8 vol-%

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Statische electriciteit aan het tankstation.

Precies, dit is een typisch geval van: Theoretisch heel goed mogelijk maar in de praktijk (nog) nooit voorgekomen.

PS: het onderzoekje van Mythbusters op Discovery (20:00) sluit hier heel goed op aan trouwens!

Berichten: 24

Re: Statische electriciteit aan het tankstation.

Alhoewel de statische lading welke opgewekt wordt via kleding over het algemeen vrij klein is kan die in sommige gevallen redelijk oplopen. De vonk die dan over kan slaan zou iets kunnen ontsteken (discovery channel uitzending over het ontstaan van een stof explosie als ik het mij goed herinner).

Verder kan natuurlijk de temperatuur van de auto en de buitentemperatuur ervoor zorgen dat de benzine makkelijker ontbrand.

Al met al, denk ik dat het inderdaad mogelijk is, maar ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat het gebeurt. Als het gebeurt, dan zal het eerder gebeuren volgens de stelregel: de uitzondering bevestigd de regel, waar de uitzondering het in brand vliegen is.
Computer games do not affect us. I mean: Otherwise we would all be running around in darkened rooms munching pills and listening to repetitive music.

Re: Statische electriciteit aan het tankstation.

In die aflevering van Mythbusters ging het over een mobiele telefoon die een tankbrand zou veroorzaken. Dat bleek idd een hoax. Maar een voorlichtingsfilm van de brandweer die in diezelfde aflevering was te zien ging wel over statische electriciteit en evt vonken die daarbij kunnen ontstaan. Dit was zeker GEEN hoax. Hieruit bleek dat je wel degelijk moet oppassen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Statische electriciteit aan het tankstation.

In die aflevering van Mythbusters ging het over een mobiele telefoon die een tankbrand zou veroorzaken. Dat bleek idd een hoax. Maar een voorlichtingsfilm van de brandweer die in diezelfde aflevering was te zien ging wel over statische electriciteit en evt vonken die daarbij kunnen ontstaan. Dit was zeker GEEN hoax. Hieruit bleek dat je wel degelijk moet oppassen.
Het ging hier met name om het automatisch tanken, dwz tanken zonder dat jij de slang vast hoeft te houden. Mensen gingen dan in hun auto zitten en als ze klaar waren met tanken stapten ze weer uit, zonder de auto vast te pakken (dus ze werden niet ontladen). Door daarna de slang vast te pakken konden er vonken ontstaan die de benzinedamp kon ontsteken.

Dit automatisch tanken kennen wij in Nederland of Belgie volgens mij (nog) niet.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Statische electriciteit aan het tankstation.

Dit automatisch tanken kennen wij in Nederland of Belgie volgens mij (nog) niet.


Sommige benzinestations hebben wel de mogelijkheid hoor. Er zit dan een klein haakje op de hendel zodat ie pas weer afslaat als de tank vol is.

Reageer