Springen naar inhoud

Lucht debiet (flow) meten

• Log in om te kunnen reageren

1303 RS

1303 RS

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2006 - 13:49

Wie kan mij nog eens helpen

ik weet dat je het lucht debiet kunt meten meten met 2 druk meters maar ik weet niet hoe je het moet bereken

wanneer je in een buis een venturie plaatst en je meet de druk voor het venturie en de druk na het venturie dan kun je daar uit het debiet bepalen

Is eriemand die me kan helpen

Bart

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2006 - 15:04

Het debiet van lucht (of ook van water) meet je door de druk vůůr de venturi te meten en de druk in het nauwe gedeelte vd venturi . Die laatste druk is door de hogere snelheid aldaar, lager dan de druk vůůr de venturi.

Het gemeten drukverschil is een maat van het debiet. Je moet dan natuurlijk wel de karakteristieken vd venturi kennen en de constanten die in de formule gebruikt mogen worden, afhangend van het soort gas, vloeistof, temperatuur, m.a.w. het is de leverancier vd venturi die je de te gebruiken formules en constanten moet geven.

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2006 - 16:24

Uit nieuwsgierigheid heb ik de vraag venturi luchtdebietmeter voorgelegd aan Google. Hoogst waarschijnlijk vind je wel een antwoord op je vraag als je daar eens gaat verder graven.
Succes gewenst :wink:

Dirk B

Dirk B

• >100 berichten
  • 132 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2006 - 18:38

Een andere manier om het luchtdebiet in een pijp te meten is die met een Pitot pijp.
Je verdeeld de pijp doorsnede in een aantal concentrische ringen, en meet met de Pitot pijp per ring op 4 of 8 plaatsen het drukverschil waarvan je vervolgens de gemiddelde waarde neemt.
Met deltaP= 1/2 rho*v^2 bereken je vervolgens de gemiddelde luchtsnelheid per ring en door die te vermenigvuldigen met het oppervlak van de ring heb je het debiet per ring.
Sommatie van alle debieten per ring geeft het totale luchtdebiet.
Des te meer ringen je neemt, des te nauwkeuriger zal ook je eindresultaat zijn.

1303 RS

1303 RS

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2006 - 20:01

Je moet dan natuurlijk wel de karakteristieken vd venturi kennen en de constanten die in de formule gebruikt mogen worden, afhangend van het soort gas, vloeistof, temperatuur, m.a.w. het is de leverancier vd venturi die je de te gebruiken formules en constanten moet geven.

Het was eigenlijk de bedoeling dat ik alles zelf ga maken pijp venturi drukmeters

Het moet niet 100% juist te zijn maar wat ik wel wil is dat wanneer ik 3maal de zelfde meting doe, dat ik 3maal het zelfde uikomst heb

en als ik altijd met de zelfde aparatuur meet dan kan ik de waardes met elkaar vergelijken

bart

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2006 - 21:19

1303 RS Als je alles zelf wil maken zal je een manier dienen te vinden om de ganse instalatie te ijken( voor verschillende debieten). Als het over een laboratorium installatie gaat met een paar honderd liter lucht per minuut kan je wel zo een ijkmethode bedenken(bvb volume per tijdseenheid bepalen door verdringing van een vloeistof).
Gaat het echter om honderden m≥ per seconde dan zou ik het ook niet weten.

Dirk B beschrijft een methode die in principe kan werken. het is op die manier dat de snelheid van een vliegtuig ten opzichte vd lucht bepaald wordt (ťťn pitot tube). Ook het debiet van rievieren wordt zo gemeten : met een pitot tube op verschillende , geregistreerde plaaten in de waterstroom te houden meet men de snelheid op die plaatsen en kan men het totale debiet "integreren"
Maar dat vergt dan ook weer een gekalibreerde pitot !

1303 RS

1303 RS

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2006 - 21:27

1303 RS  Als je alles zelf wil maken zal je een manier dienen te vinden om de ganse instalatie te ijken( voor verschillende debieten). Als het over een laboratorium installatie gaat met een paar honderd liter lucht per minuut kan je wel zo een ijkmethode bedenken(bvb volume per tijdseenheid bepalen door verdringing van een vloeistof).
Gaat het echter om honderden m≥ per seconde dan zou ik het ook niet weten.

Dirk B beschrijft een methode die in principe kan werken. het is op die manier dat de snelheid van een vliegtuig ten opzichte vd lucht bepaald wordt (ťťn pitot tube). Ook het debiet van rievieren wordt zo gemeten : met een pitot tube op verschillende , geregistreerde plaaten in de waterstroom te houden meet men de snelheid op die plaatsen en kan men het totale debiet "integreren"
Maar dat vergt dan ook weer een gekalibreerde pitot !

Ik denk dat ik het gevonnden heb

ik ga een luchtdebiet meter gebruiken van een auto deze stuurt een spanning uit tussen 0en 5V als ik de debietmeter nu eens op een bestaande flowbank zet dan kan ik zien bij welk debiet welke spanning hoort

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2006 - 21:39

1303 RS Vertel je ons verder nog hoe dat verlopen is ajb?

1303 RS

1303 RS

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2006 - 22:42

1303 RS Vertel je ons verder nog hoe dat verlopen is ajb?

Omdat ik het de luchtstroom door een cillinderkop wil meten en bij autos bezig ben kwam ik vandaag op het volgende uit

De links zullen het verduidelijken

http://www.dainst.co...ustang_maf.html

http://www.autoshop1...m/forms/h34.pdf

8000rpm

8000rpm

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2006 - 14:21

Wil je deze gaan gebruiken om dubbele carburateurs af te stellen?
Waar ik zelf aan heb zitten denken is om per cylinder een labdasonde (sloop) in de uitlaatspruitstukken te plaatsen en de waarden van deze met elkaar te vergelijken.

1303 RS

1303 RS

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2006 - 23:02

Wil je deze gaan gebruiken om dubbele carburateurs af te stellen?  
Waar ik zelf aan heb zitten denken is om per cylinder een labdasonde (sloop) in de uitlaatspruitstukken te plaatsen en de waarden van deze met elkaar te vergelijken.

il wil het gaan gebruiken om de luchtstroom door een cilinderkop te gaan meten . dan de kanalen groter uit frezen en dan op nieuw meten voor te zien als ik een verbetering heb gemaakt

Voor het benzinne lucht mangsel corect te kunnen meten heb je een breedband (wideband) lamdasonde nodig en die ga je niet zoveel op de sloop vinden, het voordeel van deze lamdasonde tenopzichte van een gewone lamdasonde is dat deze 1000maal corecter is en dat deze acceleraties kan meten

het afstellen van dubbele carburatoren kun je best met vacuum meters, als je een per carburator plaatst onder de gasklep dan kan je mooi je gaskleppen sincroniseren

Bart

8000rpm

8000rpm

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 12:25

Eigenlijk wil je dus de weerstand van de koppen verlagen begrijp ik? Dat kan je dan toch meten door de luchtdruk voor de kop en erna te meten. Vervolgens na het frezen nog een keer. Enige nadeel is dat je een betrouwbare luchtpomp (onderdruk of overdruk) nodig hebt. De luchtmassa meten met hete draad zal echter ook wel moeten werken.

Hele tijd terug nog mogen spelen met vacuummeters om 2 dubbele carburateurs gelijk te krijgen... kreeg het niet naar wens, bleek na analyse van het stangenstelsel de gaskleppen niet synchroon op en neer te gaan (ene kant staat schuiner dan de andere=andere hoekversnelling).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures