Springen naar inhoud

[Elektriciteit] weerstanden

• Log in om te kunnen reageren

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2006 - 16:02

Om mij voor te bereiden op het ingangexamen geneeskunde was ik enkele oefeningen aan het maken uit voorbeeld examens, en daar zat volgende oefening bij, helaas weet ik niet hoe dit op te lossen, kan iemand mij helpen aub?

In een kring zijn enkele weerstanden als volgt geschakelt:
Geplaatste afbeelding

Hoe groot is de substitutieweerstand tussen de punten A en B?
A) 10 ohm
B) 18
C) 28
D) 37

Het antwoord weet ik en wil ik ook vermelden, maar ik wil weten hoe je erop komt,
dank bij voorbaat.

Edit mod Mrtn: vraag in bericht geplaatst.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 02 juli 2006 - 16:11

Ik neem aan dat de vraag is wat de totale vervangingsweerstand is voor deze schakeling?

Maak gebruik van de standaard formules voor vervanginsweerstanden. Voor serieschakelingen:

LaTeX

Voor parallelle schakelingen:

LaTeX

Werk dan van rechts naar links in de figuur. Voor de meest rechtse tak is de vervangingsweerstand de som van de drie serieweerstanden, dus daar is Rv 2 + 6 + 2 = 10 ohm. Dat zorgt ervoor dat je aan de rechterkant nu twee 10 ohm weerstanden hebt in een parallelschakeling, en met de relevante formule zie je dat 1/Rv = 1/10 + 1/10 = 1/5, dus Rv = 5 ohm. Op die manier kun je verder naar links werken, en kom je op het uiteindelijke antwoord van Rv = 10 ohm uit.

peterA

peterA

• >250 berichten
  • 672 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2006 - 16:14

Weerstanden in serie tel je gewoon op,op die manier vervang je ze door 1 vervangingsweerstand (de drie rechtse vervang je om te beginnen door een weerstand van 10 ohm bvb)

Bij parallel geldt 1/Rv = 1/R1 + 1/R2+..........+ 1/Rn

Zo moet je't wel kunnen uitspinnen

VG Peter
huh?

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2006 - 16:38

ja, sorry, in mijn haast de vraag zelf vergeten.
De vraag is dus Hoe groot is de substitutieweerstand tussen de punten A en B?

Maar ik weet wel wat je moet doen als je serie of parallel schakelt maar op deze figuur kan ik ze niet herkennen.
Brinx, jou uitleg versta ik, maar op het moment dat ik verder wil rekenen zit ik vast. Hoe moet je het dan doen als je daar aan die keer 2 ohm zit? moet je dat dan in serie of in parallel zetten of moet je die 18 daar ook bij tellen?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 02 juli 2006 - 16:44

Nou ja, zoals gezegd werk je in dit geval van rechts naar links. Je begint met de drie serieweerstanden uiterst rechts, en als je die opgelost hebt voor een vervangingsweerstand krijg je twee parallelle weerstanden rechts, die je weer kunt vervangen voor een nieuwe vervangingsweerstand - enzovoort.

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juli 2006 - 16:54

Jah, ik versta het.

Hartelijk dan voor de uitleg.
Our team needs you!

miss science

miss science

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 juli 2006 - 09:48

Hallo

Ik was net van plan om een nieuwe topic te openen voor diezelfde, maar ik zie dat ze hier al gesteld werd.
Nu, ik heb de uitleg al gelezen maar ik versta het nog steeds niet.
Is er een truc? Krijgt serie voorrang op parallel?
Want in deze opgave heb je toch verschillende mogelijkheden, als je willekeurig tewerk gaat

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 28 juli 2006 - 10:04

Is er een truc? Krijgt serie voorrang op parallel?

Het is geen kwestie van een vaste voorrang. Als er al sprake is van voorrang, dan is het dat je weerstanden kunt combineren tot een vervangingswaarde, mits je daardoor de omgeving niet benvloedt.
In het gegeven voorbeeld begin je met de 3 weerstanden helemaal rechts. Die staan in serie met elkaar zonder aftakkingen onderweg. Je kunt ze dus vervangen door 1 weerstand waarvan de waarde gelijk is aan de som van de 3 originele.
Vervolgens komt die vervangende weerstand parallel te staan met de weerstand daar direct links van. Die twee kun je ook weer samenvoegen tot 1 vervangende waarde, enz....
Het is dus in zekere zin inderdaad een truc, maar het belangrijkste is het inzicht dat je moet ontw3ikkelen om te weten welke volgorde van stappen het meest logisch is.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 juli 2006 - 10:11

Want in deze opgave heb je toch verschillende mogelijkheden, als je willekeurig tewerk gaat

en dat willekeurig te werk gaan moet je dus nooit doen met fysica-vraagjes. Net als een breiwerk uithalen, begin aan de rand met een los draadje, en de rest komt vanzelf los.

Zoek dus eerst het losse draadje! rechts in het plaatje zie je al drie weerstanden die met elkaar in serie staan, 2, 6 en 2 Ω. dat wordt er een van tien Ω.

als je die tekent op de plaats van de oorspronkelijke 6 Ω zie je duidelijk dat hij in parallel staat met de 10 Ω middenin.

deze kun je weer samenvoegen tot n weerstand van 5 Ω volgens de regel 1/R1 +1/R2 = 1/Rvervanging

en zo blijf je stap voor stap aan je breiwerk trekken. De rest is voor jou.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures