Schitteringen/Glitters in de lucht (UV?)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 16

Schitteringen/Glitters in de lucht (UV?)

Als ik (zonder zonnebril) naar een strakblauwe lucht kijk, dan zie ik schitteringen in de lucht.. soort dwarrelende glitters.

Ik zie dit niet als ik binnen in een huis zit.

UV lampen geven ook deze glitters..

Als ik in de winter naar buiten kijk zijn ze er ook, maar een stuk minder als in de zomer.

Mijn theorie is nu dat dit door UV-straling wordt veroorzaakt.

Maar hoe kan dit? Kan je UV in feite nou zien op die manier, of is het gewoon dat je oogzenuw steeds iets overbelast wordt (door UV..?)

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Schitteringen/Glitters in de lucht (UV?)

Goldberry schreef:Als ik (zonder zonnebril) naar een strakblauwe lucht kijk, dan zie ik schitteringen in de lucht.. soort dwarrelende glitters.

Ik zie dit niet als ik binnen in een huis zit.  

UV lampen geven ook deze glitters..

Als ik in de winter naar buiten kijk zijn ze er ook, maar een stuk minder als in de zomer.

Mijn theorie is nu dat dit door UV-straling wordt veroorzaakt.

Maar hoe kan dit? Kan je UV in feite nou zien op die manier, of is het gewoon dat je oogzenuw steeds iets overbelast wordt (door UV..?)
http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=30701

test: ga in een donkere kamer staan en schijn vanaf de zijkant met een zaklantaarn op je oog zodat het licht wel je hoornvlies raakt maar je het directe licht niet ziet. Je ziet als het goed is dan dezelfde vlekjes.

Berichten: 16

Re: Schitteringen/Glitters in de lucht (UV?)

Nee.. het zijn absoluut geen mouches volants of floaters. het is niet zwart.

Het hoeft trouwens niet eens blauwe lucht te zijn.. een bos kan ook. Maar het is dan gewoon alsof iemand een grote zak glitters laat vallen. Ik zie het net zoals men regen wel eens kan zien.

Ik zie zelfs hoe ze langzaam naar beneden vallen, en door de huid worden opgenomen.

Het zijn ook geen stofdeeltjes, want die zouden 'verstoord' worden in hun val als je met je hand er doorheen zou slaan.

Ik heb het nooit met felle lampen, alleen uv-lampen (zonnebank) en zonlicht.

Het zou wel kunnen zijn dat mijn ogen gewoon gevoeliger voor straling zijn. Want mijn moeder ziet ze niet, en mijn vriend wel. Mijn moeder heeft ook een bril, en dus iets slechtere ogen.

Reageer