[Natuurkunde] golven (Lambda, Periode,...)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 12

[Natuurkunde] golven (Lambda, Periode,...)

De oplossing is D maar ik zie niet zo goed het verband op de 2 tekeingen tussen lambda en T.

Hoe kom je trouwens aan T = 0,04

Heb je hier een bepaalde strategie voor om dit op te lossen. heb al in men fysica boek gezocht maar neits gevonden

alvast bedankt

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] golven (Lambda, Periode,...)

ik zie niet zo goed het verband op de 2 tekeningen tussen lambda en T.  

Hoe kom je trouwens aan T = 0,04
Tussen de twee grafieken zit 0.01 s verschil. In die tijd is er ¼ golf bijgekomen. (vergelijk de twee opnames, de een gemaakt op tijdstip t=0, de ander gemaakt op tijdstip t= 0,01)

0,25. T = 0,01 s ==> 1. T= 0,04 s

in die ¼ van de trillingstijd T is de golf blijkbaar 0,2 m opgeschoven (vergelijk weer de twee plaatjes). De lengte :P is de afstand die een golf aflegt in 1 hele trillingstijd. :roll: = 0,8 m dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] golven (Lambda, Periode,...)

\(\lambda\)
is de afstand tussen 2 punten die in fase trillen, mss dat dit iets duidelijker is :roll:

Berichten: 12

Re: [Natuurkunde] golven (Lambda, Periode,...)

ok dit is wel heel duideijk

hoe kan je nu trouwens bepalen of een golf links of rechtslopend is op zo een grafiek??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] golven (Lambda, Periode,...)

hoe kan je nu trouwens bepalen of een golf links of rechtslopend is op zo een grafiek??
Nou je het zegt, dat zie ik ook niet. Voor hetzelfde geld schuift de golf ¾ periode naar links ipv ¼ naar rechts........ :roll:

Vraag is, is het voor dit sommetje van belang?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] golven (Lambda, Periode,...)

Er staat in de opdracht dat die een kwart periode verschuift, dit kan dus enkel naar rechts. Anders kan je het niet weten idd. Maar het maakt wel een verschil voor de uitkomst, + of - in de sinus...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Natuurkunde] golven (Lambda, Periode,...)

Volgens mij is het net naar links :roll:

De top van 0.2 (linkergrafiek) zit nu bij 0 (rechtergrafiek)...

Van wat ik me nog vaag van golven herinner, verplaatst (kx-vt) zich naar rechts en (kx+vt) zich naar links, met v positief.

Immers, om dezelfde functiewaarde (positie van de golf) te behouden voor kx+vt als t stijgt, moet x dalen. Omgekeerd moet x stijgen in kx-vt als t stijgt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 12

Re: [Natuurkunde] golven (Lambda, Periode,...)

hieaan kan je het normaal zien, ik zie het weer neit golven zijn niet men sterkste punt zo blijkt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] golven (Lambda, Periode,...)

TD! schreef:Volgens mij is het net naar links   :roll:

De top van 0.2 (linkergrafiek) zit nu bij 0 (rechtergrafiek)...

Van wat ik me nog vaag van golven herinner, verplaatst (kx-vt) zich naar rechts en (kx+vt) zich naar links, met v positief.

Immers, om dezelfde functiewaarde (positie van de golf) te behouden voor kx+vt als t stijgt, moet x dalen. Omgekeerd moet x stijgen in kx-vt als t stijgt.
Jah idd naar links, waar zit ik toch met m'n gedachten :P

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] golven (Lambda, Periode,...)

hieaan kan je het normaal zien, ik zie het weer neit golven zijn niet men sterkste punt zo blijkt.
Het is dus een linkslopende golf (verschuif de golf dus zo in je gedachten totdat een negatief maximum op punt 1 komt te liggen, dan zie je dat je de lijn naar links moet bewegen). Dan zie je ook dat de golf 1/4 periode is opgeschoven in 0.01 seconden.

Dus een hele periode duurt 0.04 seconden, frequentie = periode^-1, dus 4/100 omdraaien wordt 100/4 = 25Hz

Gesnopen? :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] golven (Lambda, Periode,...)

Voor hetzelfde geld schuift de golf ¾ periode naar links ipv ¼ naar rechts........
Hah, dacht ik dat ik wakker was en had ik moeten schrijven: schuift de golf ¼ periode naar links ipv ¾ naar rechts........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Natuurkunde] golven (Lambda, Periode,...)

Jah idd naar links, waar zit ik toch met m'n gedachten   :roll:
Het zal wel aan het warme weer liggen...

Merk trouwens op dat een algemene oplossing van de golfvergelijking van de volgende vorm is:
\(\phi \left( {x,t} \right) = F\left( {x - vt} \right) + G\left( {x + vt} \right)\)
Hierin zijn F en G willekeurige functies die dus respectievelijk een voorwaarts en een achterwaarts bewegende golf voorstellen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] golven (Lambda, Periode,...)

Voor hetzelfde geld schuift de golf ¾ periode naar links ipv ¼ naar rechts........
Hah, dacht ik dat ik wakker was en had ik moeten schrijven: schuift de golf ¼ periode naar links ipv ¾ naar rechts........


Ok dat verklaart dus waarom ik zo'n scheef antwoord gaf :wink: :roll:

Berichten: 12

Re: [Natuurkunde] golven (Lambda, Periode,...)

fleu schreef:hieaan kan je het normaal zien, ik zie het weer neit golven zijn niet men sterkste punt zo blijkt.
Het is dus een linkslopende golf (verschuif de golf dus zo in je gedachten totdat een negatief maximum op punt 1 komt te liggen, dan zie je dat je de lijn naar links moet bewegen). Dan zie je ook dat de golf 1/4 periode is opgeschoven in 0.01 seconden.

Gesnopen? :roll:
dat van links en rechts nog steeds niet. moet je altijd in je eerste punt een minima hebben (en dit met zo weinig mogelijk afstand de golf vershcuiven om het zo maar te zeggen hier dus een kwartje?? en wat als het recths zou zijn :P )

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Natuurkunde] golven (Lambda, Periode,...)

Heel kleine tijd -> Heel kleine afstand afgelegd, dus een linkslopende golf is hier logischer of de golf zou een heel grote snelheid moeten hebben, daarom heb ik wel het gevoel dat je een gegeven mist in deze vraag. Had je een periode of snelheid gehad dan kon je dit zeker berekenen, maar nu lijkt mij dat onmogelijk eerder gezegd :roll:

Reageer