[fysica]druk berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

[fysica]druk berekenen

De vorige twee vragen voor het ingangsexamen waren een succes, ik snap niet alleen hoe je eraan komt, maar ik ben ook in staat om een gelijkaardige vraag op te lossen.

Nu waarschijnlijk mijn laatste vraag. Voor het gebied fysica staan er ook oefeningen in over druk, helaas hebben we dit nooit (grondig) gezien in school, ik heb al wat proberen op te zoeken op het internet, maar zonder echt veel succes, de vragen:

De druk in een autoband is gelijk aan 2,00.10^5 Pa. de temperatuur van de lucht in de band is dan 27°C.

De auto rijdt gedurende een bepaalde tijd, waardoor de temperatuur van de lucht in de band stijgt tot 77°C. Ook neemt het inwendige volume van de band met 5% toe.

De lucht in de band mag beschouwd worden als een ideaal gas. De druk in de band is bij 77°C gelijk aan:

A) 2,12.10^5 Pa B) 2,22.10^5 Pa C) 2,33.10^5 Pa D) niet te berekenen als het volume van de band niet gegeven is.

In een dun glazen buisje, dat aan één zijde gesloten is, bevindt zich een hoeveelheid kwik. de lengte van het gedeelte van het buisje dat gevuld is met kwik bedraagt 14,7 cm. het gedeelte waar lucht opgesloten zit heeft een lengte van 60 cm wanneer het buisje horizontaal op tafel ligt.

De atmosferische druk is gelijk aan 100000 PA.

De massadichtheid van kwik is gelijk aan 13600 kgm.

Vervolgens wordt het busje rechtop geplaatst.

Hoe groot is nu de lengte van het stuk waarin lucht opgesloten is?

A) 45 cm B) 50 cm C) 59 cm D) 60 cm

Ik heb mij al op beide vragen suf zitten denken, maar de basis ontbreekt helaas. Ik hoop door de werkwijzen van deze twee oefeningen door te krijgen hoe je dit moe doen.

bij voorbaat dank.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica]druk berekenen

Voor vraag 2 kun je alvast hier gaan studeren:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...&highlight=kwik
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [fysica]druk berekenen

Vraag 1:

Temperatuur gaat van 27C naar 77 C, dat is van 300K naar 350K

Dit geeft een druktoename van 350/300 * 2,00*10^5Pa = 2,33333*10^5Pa

Echter, het volume van de band is toegenomen met 5%, dit geeft een reductie van de druk met een factor 100/105, resultaat: 100/105*2,3333 = 2,22*10^5Pa

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [fysica]druk berekenen

De laatste vraag is antwoord D denk ik, druk is in alle punten gelijk, dus of je het nu horizontaal/verticaal/ondersteboven houdt de druk zal altijd dezelfde blijven, dus de hoeveelheid lucht zal ook 60cm blijven. Of redeneer ik fout?

En voor vraag 1, moet je daar niet
\( \frac{P_{1}*V_{1}}{T_{1}} = \frac{P_{2}*V_{2}}{T_{2}}\)
gebruiken? en V2 = V1*21/20 waardoor je V1 kan schrappen, invullen en P2 kan berekenen? Is al een tijdje geleden dat ik ook nog eens met druk heb gewerkt, dus kan fout zijn, maar reken eens uit en kijk of het klopt :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica]druk berekenen

@Cycloon, klik eens op mijn link.......

@Made in Flanders, aub nooit meer twee verschillende vragen in één topic. Dit wordt een zootje, let maar op.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: [fysica]druk berekenen

Klazon, jouw oplossing van vraag 1 is juist. En ik kan je denkwijze wel volgen, maar ik weet niet of ik dit kan oplossen zonder rekenmachine.

Vraag 2 is niet D, maar B...
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica]druk berekenen

En ik kan je denkwijze wel volgen, maar ik weet niet of ik dit kan oplossen zonder rekenmachine.
Dat is toch gewoon cijferwerk? kost wat tijd, maar er is niets ingewikkelds aan. Waar ben je bang vast te gaan lopen dan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: [fysica]druk berekenen

Ik ben bang om vast te lopen aan de breuk. Omdat 350/300 geen mooi rond getal oplevert. je kunt het wel omvormen naar 7/6. Maar dan kom je nog met cijfers na de komma.

Maar natuurlijk, als je tijd hebt, kun je natuurlijk vrij veel met je hoofd berekenen.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [fysica]druk berekenen

Maar dan kom je nog met cijfers na de komma.
Dat kom je inderdaad. Want het antwoord van 2,22 is al een afgeronde waarde, in werkelijkheid gaat het met die tweeën oneindig door. Repeterende breuk heet zoiets.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [fysica]druk berekenen

made in flanders schreef:Ik ben bang om vast te lopen aan de breuk. Omdat 350/300 geen mooi rond getal oplevert. je kunt het wel omvormen naar 7/6. Maar dan kom je nog met cijfers na de komma.

Maar natuurlijk, als je tijd hebt, kun je natuurlijk vrij veel met je hoofd berekenen.
Als je alle berekeningen samen bekijkt krijg je:

7/6 * 20/21 * 2,00*10^5Pa dus die breuken samen kun je vereenvoudigen tot 10/9 * 2,00*10^5Pa

En dat kan je dan wel heel mooi zien als je mijn formule daar gebruikt en alles invult. en 10/9 van 2.00 reken je toch zo uit je hoofd uit :wink:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica]druk berekenen

made in flanders schreef:Maar dan kom je nog met cijfers na de komma.
Dat kom je inderdaad. Want het antwoord van 2,22 is al een afgeronde waarde, in werkelijkheid gaat het met die tweeën oneindig door. Repeterende breuk heet zoiets.
en, repeterend of niet, je houdt gewoon op met cijferen zodra je vindt dat je voldoende cijfers achter de komma hebt.

Made in Flanders, hoe denk je dat Klazon en ik rekenden 40 jaar geleden? Met een kladpapiertje. En ik kan je garanderen dat onze sommetjes zelden mooie ronde antwoorden gaven. In 2 atheneum leerde ik met een rekenliniaal werken, dat geeft ook geschatte waarden. In 6 atheneum kocht ik mijn eerste rekenmachine, een tweedehandsje van een rijke vriend, met een cijferschermpje opgebouwd uit boven elkaar liggende gloeidraadjes. Extra setje batterijen mee naar het examen..... :P Maar de sommetjes gaven nog steeds ...tig cijfers achter de komma.

Of ik er nou twee achter de komma aflees van mijn rekenmachinescherm, of ik cijfer door tot twee achter de komma en houd daar op, wat is het verschil??

niet bang zijn, er is niks aan de hand. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [fysica]druk berekenen

[Made in Flanders, hoe denk je dat Klazon en ik rekenden 40 jaar geleden? Met een kladpapiertje.
Met een rekenliniaal. Weet iemand nog wat dat is? :roll:

Kon je heel snel iets mee uitrekenen, maar beslist niet nauwkeuriger dan 3 significante cijfers.

Berichten: 81

Re: [fysica]druk berekenen

Voor vraag 2 kun je alvast hier gaan studeren


Maar deze vraag is de doorsnede onbekend, alleen de lengte is bekend maar daar is het volume toch niet mee te berekenen?
29 augustus, laat al het geluk met mij zijn!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [fysica]druk berekenen

Voor vraag 2 kun je alvast hier gaan studeren
Maar deze vraag is de doorsnede onbekend, alleen de lengte is bekend maar daar is het volume toch niet mee te berekenen?
Er wordt nergens naar een absoluut volume gevraagd.

de oppervlakte van de doorsnede in maal de lengte van het buisje in m = volume van het buisje in

de doorsnede van het buisje verandert niet, dus als de lengte van een kolommetje ingesloten lucht verdubbelt, verdubbelt ook het volume. Je kunt dus in de gaswetformules gewoon rechtstreeks de lengtes invullen, zolang je je maar realiseert dat je daarmee niet het volume in absolute zin uitrekent, maar het nieuwe volume in relatie tot het oude.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 81

Re: [fysica]druk berekenen

Ik ben even helemaal de weg kwijt, en van het voorbeeld dat u gaf wordt ik nu even niet veel wijzer. Kunt u misschien een hint geven?
29 augustus, laat al het geluk met mij zijn!

Reageer