basisch eten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 215

basisch eten

Als ik een citroen eet weet ik "dit smaakt zuur".

Maar dan heb ik een probleem, het tegenovergestelde van zuur is basisch.

Alleen weet ik niet waarnaar basisch smaakt.

Kan iemand etenswaren opmoemen die basisch smaken?
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: basisch eten

Ik weet niet of er echt één typische smaak is waaraan je een basische substantie kunt herkennen. Zuur proef je meestal meteen, maar met basisch ligt dan een beetje anders denk ik. Misschien wat bitterig ofzo? Een echt basische stof die je direct herkent is soda (natriumcarbonaat), dat is een beetje zepig. Zeep zelf (met name de ouderwetse zeep) is ook basisch, maar daarbij proef je ook andere stoffen zoals geurstoffen e.d.

Ik kan zo in elk geval geen eten of drinken met een typisch basische smaak noemen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: basisch eten

Ik weet niet of je het een smaak kunt noemen (textuur?) maar het is idd zepig
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: basisch eten

Ik zou het ook zeep-achtig willen noemen ja... het is in ieder geval niet echt een tegenovergestelde van zuur (qua smaak) zoals bitter, zout of zoet ofzo.

En het is nogal smerig, daarom is er denk ik ook geen eten dat basisch smaakt :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: basisch eten

Nou ja.... Ik kom wel eens voedsel tegen dat qua smaak niet onder doet voor zeepsop.. Maar da's weer een ander verhaal :shock:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: basisch eten

Ja, dat zeep basisch was wist ik ook al, maar jullie denken toch niet dat ik een broodje zeep eten? :shock: Al was het alleen al dat de geur- kleur- en smaakstoffen de smaak weghalen en je tegenwoordig bijna alleen maar Ph-neutrale zeep hebt.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Berichten: 159

Re: basisch eten

Volgens mij zijn er geen receptoren die de smaaksensatie 'basisch' registreren. En dus kennen wij ook geen 'smaak' basisch.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: basisch eten

De "zeepsmaak" waar over gesproken werd is dus eigelijk een geur.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: basisch eten

smaak wordt sowieso voor een groot gedeelte bepaald door geur (m.a.w. met je neus)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 88

Re: basisch eten

Volgens mij zijn er geen receptoren die de smaaksensatie 'basisch' registreren. En dus kennen wij ook geen 'smaak' basisch.
Ja precies, zo simpel is het volgens mij gewoon. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: basisch eten

De "zeepsmaak" waar over gesproken werd is dus eigelijk een geur.
Of een sensatie van de textuur?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: basisch eten

Knownothing schreef:De "zeepsmaak" waar over gesproken werd is dus eigelijk een geur.
Of een sensatie van de textuur?


Dat volg ik niet helemaal meer.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: basisch eten

Als we een basische oplossing niet kunnen proeven zoals we een zure oplossing proeven (of zoet, bitter, et cetera) - wat is het dan?

Toen werd geopperd dat we veel dingen die we denken te proeven, eigenlijk ruiken. Zo zou het ook met basisch kunnen zijn want we ervaren een sensatie die we basisch noemen.

Is die onbekende oorzaak tot het herkennen van een basische oplossing dan een geur - zoals Knownothing suggereerde- ? Misschien is het de textuur die je doet herkennen dat het een basische oplossing is.

Duidelijker?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: basisch eten

Zou kunnen, want veel dingen die we niet lekker vinden ruiken ook niet lekker, maar eigenlijk kan ik me een basische geur ook niet echt iets bij inderdenken.

Dat word zeep snuiven :wink: .
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: basisch eten

Dat word zeep snuiven  :wink: .
Zeep zit zwaar in de parfum vaak, dus daar heb je alleen wat aan als je 'speciale' ongeparfumeerde zeep in huis hebt (of je moet ff bij de drogist langsgaan om te snuiven)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer