Kleurstoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 38

Kleurstoffen

Hallo,

Weet iemand een boek of een website over synthese van kleurstoffen.

In het bijzonder van E123, Amaranth en E133, Briljantblauw FCF.

We gaan deze kleurstoffen uit Bacardi Breezer isoleren en willen daarna deze kleurstoffen ook zelf gaan maken.

Alvast bedankt, groeten Martino

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: Kleurstoffen

Als ik het goed begrijp zit je nog op school. In dat geval kun je het vergeten die stof zelf te maken. Dit is een organische synthese die uit meerdere stappen bestaat. Zelfs als je alle apparatuur en stoffen tot je beschikking hebt duurt het zeker weken voordat je het klaar hebt. Hier is meer informatie over deze twee stoffen te vinden:

http://members.home.nl/hairbear2/e-nummers...ingen/bw133.htm

http://www.gfschemicals.com/chemicals/gfschem-103.asp

Het is wel mogelijk (en leuk!) om op school indigo te maken. Daarvoor heb je volgende chemicaliën nodig:

2-nitrobenzaldehyde

aceton

natronloog

natriumwaterstofsulfiet NaHSO3

ethanol

Alleen het nitrobenzaldehyde is relatief duur (€ 80 voor 100 g bij Acros), de rest is vrij standaard.

Met het indigo kun je zelf textiel blauw verven. Als je voor het verven een knoop in het t-shirt of zo legt, dan krijg je naderhand een leuk patroon. Laat je creativiteit maar de vrije loop.

Een beschrijving van het experiment vind je hier.

Berichten: 38

Re: Kleurstoffen

Kom op zeg, dat Indigo is wel heel erg simpel. En hoezo kan ik een organische synthese wel vergeten. Ben nu bezig met een HBO Chemie opleiding, en dan wordt er wel verwacht dat je een synthese kunt uitvoeren.

Ik heb inmiddels uitgevogeld hoe E123 gemaakt moet worden, samen met andere azo-kleurstoffen. Die E133 is wel moeilijker, daarom gaan we ons onderzoek meer richten op azo-kleurstoffen. En euh, die E123 is niet zo moeilijk hoor.

Gr. Martino

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Kleurstoffen

Ik denk dat Eek! dacht dat het om een middelbare school ging..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 1

Re: Kleurstoffen

Ik heb indigo gesynthetiseerd. Dit is nu een vaste stof. Als ik testen ga uitvoeren met dit stofje moet het eerst opgelost worden. Las op internet dat dit niet met water kan. Wat is een goed bruikbaar alternatief? En hoeveel moet ik er dan aan toevoegen om een oplossing te krijgen, maakt de hoeveelheid wat uit?

Berichten: 218

Re: Kleurstoffen

Nu weet ik niet precies welke testen je wilt gaan doen en wat de benodigde eigenschappen van het oplosmiddel dienen te zijn. Maar het lost op in bijv. Aceton en ether.

Reageer