Levende materie op aarde en aanwezige zuurstof

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 4.502

Levende materie op aarde en aanwezige zuurstof

Nu er op deze aarde zo'n 5.000.000.000 mensen rondlopen,die ook veel machines hebben ontwikkeld,vervolgens ook veel dieren aanwezig zijn en er steeds meer ontbossingen plaats vinden,

vraag ik mij af hoe lang er voor die hoeveelheid oppervlaktebewoners/gebruikers nog wel zuurstof aanwezig is om zichzelf en hun machines en beestjes in leven/actie te houden.

"Ergens" moet de benodigde zuurstof aanwezig zijn ofwel continue worden geproduceerd?!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Levende materie op aarde en aanwezige zuurstof

Your point being? fotosynthese lijkt me een vrij duidelijk proces. Hoe lang we nog door kunnen gaan is niet te voorspellen. Daarvoor zijn er te veel variabelen in het spel zoals ontbossing en verdere industrialisatie.

Tevens:

Wat is je theorie en wat zijn je bewijzen die deze theorie staven?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4.502

Re: Levende materie op aarde en aanwezige zuurstof

Ik meen dat mijn vraagstelling wel duidelijk is,hoe lang kan onze bevolkingsgroei met industrialisatie nog doorgaan,inclusief ontbossingen.

Hoe lang zullen wij nog fossiele brandstoffen "in de fik"steken,voordat wij veel meer "energie" gaan steken in vooral kernfusieonderzoek met gebruik hiervan.

Hoe lang blijven wij elkaar nog beoorlogen vanwege oa.godsdienst-cultuur-rasverschillen,zie oa. het Midden Oosten.

Voordat we met zijn allen ons te laat realiseren dat onze zuurstof op geraakt en we met zijn allen,rijk of arm,het loodje zullen leggen op onze eerder zo mooie planeet.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Levende materie op aarde en aanwezige zuurstof

Dus met andere woorden: wanneer is er eindelijk wereldvrede?

Dat is nog steeds geen theorie.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4.502

Re: Levende materie op aarde en aanwezige zuurstof

Het is niet,zoals zo vaak door interviewers wordt gezegd:"Met andere woorden", met deze reactie worden er vaak teveel meningen van de interviewer in de mond van de ondervraagde gelegd!

Wereldvrede is een belangrijk,doch nog maar een van aspecten die nodig is voor een mogelijk handhaven van ons soort op aarde.

Ik noemde nog meer dingen,die veelal op technisch/economische/politiek en ook religieus niveau liggen.

Achtergrond van mijn vraag is ook of men wetenschappelijk,via computersimulaties/taxaties, een idee kan geven hoeveel zuurstof er aanwezig is,er wordt geproduceerd (onder bepaalde condities),wat er onder de huidige condities wordt verbruikt,etc?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Levende materie op aarde en aanwezige zuurstof

Dan kan je beter terecht in alledaagse en overige wetenschap, dan in het theorieontwikkelingsforum. Bij deze zal ik dit draadje dan ook verplaatsen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Levende materie op aarde en aanwezige zuurstof

Dit topic hoort zoals uit Wouter's reacties blijkt niet thuis onder theorie-ontwikkeling. Nog even wachten en dan krijgen we een speciaal forum voor dit soort zaken....(hint-hint) :roll:

voorlopig maar even tijdelijk naar alledaagse dan nog?? :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Levende materie op aarde en aanwezige zuurstof

Tav.de corrigerende moderator Wouter M.:

En naar welk hoofdstuk heb je mijn topic verhuisd,omdat jij meent dat dit hoort onder alledaagse wetenschap?

Dus die is volgens jou in staat om een antwoord te geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Levende materie op aarde en aanwezige zuurstof

oktagon schreef:Ik meen dat mijn vraagstelling wel duidelijk is,hoe lang kan onze bevolkingsgroei met industrialisatie nog doorgaan,inclusief ontbossingen.

Hoe lang zullen wij nog fossiele brandstoffen "in de fik"steken,voordat wij veel meer "energie" gaan steken in vooral kernfusieonderzoek met gebruik hiervan.

Voordat we met zijn allen ons te laat realiseren dat onze zuurstof op geraakt en we met zijn allen,rijk of arm,het loodje zullen leggen op onze eerder zo mooie planeet.
de huidige zuurstofconcentratie is 21 procent

de huidige co2concentratie is 380 delen per miljoen.

de meest pessimistische scenario's zeggen 1300 delen per miljoen aan het eind van de 21e eeuw, of 0.13 %

heel lang dus, zuurstofgebrek is het probleem niet..

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Levende materie op aarde en aanwezige zuurstof

oktagon schreef:Tav.de corrigerende moderator Wouter M.:

En naar welk hoofdstuk heb je mijn topic verhuisd,omdat jij meent dat dit hoort onder alledaagse wetenschap?

Dus die is volgens jou in staat om een antwoord te geven?
Hoofdstuk? Wie bedoel je met 'Dus die is volgens jou in staat om een antwoord te geven'?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4.502

Re: Levende materie op aarde en aanwezige zuurstof

Ik bedoel met "die" de alledaagse wetenschap;ik spreek over:"die is volgens jou";met hoofdstuk doel ik op het "subforum" dat is aangeduid als alledaagse wetenschap,etc.

Hans Erren vermeldt dat de lucht momenteel 21% zuurstof bevat,dat is al heel lang zo,de rest is stikstof,argon en afvalgassen als oa.CO2 (0,038% als ik me niet in de nullen vergis) en nog wat andere gassen.

En ik weet niet wat ons als mensen het eerste benauwdheid gaat bezorgen, het mogelijke lagere percentage zuurstof of hogere fractionele percentage CO2?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Levende materie op aarde en aanwezige zuurstof

Wat Hans Erren denk ik probeert te zeggen is dat je voor een extra CO2-molecuul een O2 molecuul verliest. En dat dat bij het hidige koolstofgebruik dus heel lang door kan gaan voordat dat zuurstofgehalte merkbaar mindert.

380 ppm = 0,000380 ste deel, en dus 0,038 % geen nulletjesvergissing dus. Voordat je een procentje zuurstof kwijt bent zou het CO2 gehalte dus al moeten vervijftigvoudigen.........

Dus dat zal zo'n vaart niet lopen.

IN tuinbouwkassen werken mensen intensief bij CO2 gehaltes van rond de 1000 ppm zonder enige merkbaar effect op hun gezondheid.

In een huiskamer tijdens een drukke visite is 2000 ppm geen uitzondering.

De lucht die je uitademt bevat 4% (40000 ppm)CO2, en hoewel dat teveel is om leefbaar te zijn kun je er effectief drenkelingen mee beademen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: Levende materie op aarde en aanwezige zuurstof

Wat is dan de reden,dat we ons zo druk maken om luchtvervuiling,daar dit volgens de eerdere cijfers slechts fractionele procenten van de totale luchtsamenstelling uitmaakt.

Zijn wij toch te gevoelig voor die geringe hoeveelheid en veel minder voor een iets mindere hoeveelheid zuurstof;ik meen dat we bij elke ademteug slechts 5-10% van de ingeademde lucht (of zuurstof?) opnemen en de rest weer uitblazen.

Berichten: 4.546

Re: Levende materie op aarde en aanwezige zuurstof

dus, zuurstof gebrek zal het niet zijn maar eerder verstikking door teveel CO2? (zie Venus)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Levende materie op aarde en aanwezige zuurstof

Of mensen een antwoord kunnen geven hangt af van de mensen en niet van het forum waar het topic in staat. Tevens staat het nu in alledaagse wetenschap.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer