[Mechanica] het maken van een G-meter

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

[Mechanica] het maken van een G-meter

Heeft iemand misschien een idee hoe ik zelf een G-meter in elkaar kan zetten? Het is voor mijn profielwerkstuk, dus het moet niet te ingewikkeld zijn. Ik moet hem wel zelf kunnen maken. (Een site zou handig zijn)

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

Normaal wordt het met piezo kristallen gedaan maar dat is te lastig.

Als je bijvoorbeeld de G-kracht in 1 richting moet kunnen meten kun je een massa met een veer gebruiken. Je maakt een bepaalde massa aan het uiteinde van de veer vast en het andere uiteinde komt dan aan het voorwerp wat versneld (of vertraagd). De veer zit dan in het verlengde van de acceleratie. Beetje schematisch weergegeven:

(voorwerp)-(veer)-(massa) --> richting acceleratie

Als je dan accelereert drukt de massa de veer in omdat de massa "traag" is. De kracht waarmee de veer dan wordt ingedrukt: F=m*a. Voor de indrukking van de veer geldt dan: F=C*u (C is veerconstante (bijv. 100 N/m), en u de veerindrukking in meters). Beide formules aan elkaar gelijk stellen levert: a=C*u/m. Dus m en C zijn bekend en u meet je, dan is a (en dus g) bekend. Let wel dat dit alleen goed werkt als de acceleratie constant is. Als je trouwens de nauwkeurigheid wilt verhogen (als de acceleratie niet zo hoog is) pak je gewoon een veer met een lagere veerconstante.

Succes ermee

Berichten: 338

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

Een weegschaal? :wink:

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

Niet een weegschaal!? Een apparaatje waarmee je g-krachten kunt meten.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

Een weegschaal is toch een goed idee. Leg er bijvoorbeeld een kilo op.

Zet de weegschaal in een auto / centrifuge / aan een slinger. Geeft de weegschaal 2 kilo aan dan heb je 2 g, 3 kilo 3 g etc.

F = m∙a -> a=F/m

Oefen je bijvoorbeeld F = 20 N uit op de weegschaal (door de g-versnelling) en je hebt een massa van 1 kg. Dan weet je dus dat a=20 m/s2 delen door 9,8 m/s2 en g = 2,04

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

Een krachtmeter met een massa is hetzelfde principe, maar dan iets compacter.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

Een slinger-systeem. Volgens de volgende formule: T= 2*pi * wortel(l/g)

Hier kan hje g uit bereken. Denk er wel om dat je een niet al te grote uitwijking neemt, de formule is eigenlijk alleen geldig als de uitwijking nul is :shock: , maar voor kleine uitwijkingen geeft het een uitstekende benadering, het helpt ook als je de l erg lang neemt.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

heeft iemand misschien een idee hoe ik zelf een G-meter in elkaar kan zetten?
Een G-meter voor horizontale of vertikale versnellingen?
How will it end?

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

Nou, eigenlijk moet ik ermee in een achtbaan kunnen zitten. Het zou fijn zijn als dat zou kunnen, dan heb ik namelijk ook een praktische kant aan mijn profielwerkstuk zitten. Maar mocht ik er nou achter komen dat het niet kan, dan kan ik de g-krachten nog altijd bereken.

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

Ook in een achtbaan kun je prima een weegschaal gebruiken.

Neem een weegschaal, leg daar 1 kg massa op, hang de weegschaal op een een touw oid. Hou de weegschaal aan het touw vast in de achtbaan. De weegschaal zal daardoor altijd in de juiste richting hangen (in lijn van de G-kracht). Moet je wel constant afmeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

Nou, eigenlijk moet ik ermee in een achtbaan kunnen zitten.


In een achtbaan wordt denk ik lastig, met krachten die elkaar snel afwisselen in allerlei richtingen. Maarja, het is een doemdenker die dit denkt.

Voor enkel horizontale versnellingen zou ik een slinger gebruiken, en daarbij de uitwijking meten. Bijvoorbeeld bij een uitwijking van 45° heb je te maken met 1 G, en bij 63,4° 2 G, enz enz.
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

Voor enkel horizontale versnellingen zou ik een slinger gebruiken, en daarbij de uitwijking meten. Bijvoorbeeld bij een uitwijking van 45° heb je te maken met 1 G, en bij 63,4° 2 G, enz enz.
Owja, je moet het idd nog normaliseren vanwege de naar beneden gerichte Gravity... :shock: Hehe, ik was iets te snel...

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

ja, maar in een achtbaan zijn toch vooral vertikale krachten. (loopings, 'bergen' enz) dus zou het nodig zijn om de horizontale krachten te meten. zijn die niet te verwaarlozen?

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

ja, maar in een achtbaan zijn toch vooral vertikale krachten. (loopings, 'bergen' enz) dus zou het nodig zijn om de horizontale krachten te meten. zijn die niet te verwaarlozen?
Naar mijn idee zijn die zeker niet te verwaarlozen. Achtbanen hebben ook scherpe bochten in zich.

Als je dit toch wil negeren en alleen de verticaal gerichte krachten wil meten, kom je met een weegschaal nog steeds niet uit de voeten want dan moet je de weegschaal de hele tijd precies in een horizontale positie houden, wat met erg lastig lijkt bij een snelle schroef omdat je hem relatief voor jezelf over de kop moet draaien....

Berichten: 338

Re: [Mechanica] het maken van een G-meter

Een weegschaal lijkt mij bij nader inzien ook niet erg praktisch...Je zou jezelf ook helemaal in kunnen klemmen tussen 8 weegschalen, maar ja... :shock:

Ik denk dat een slinger of massaveersysteem meer kans maakt. :wink:

Reageer