[Mechanica] Benodigde drijfkracht

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

[Mechanica] Benodigde drijfkracht

Hallo allemaal, dit is mijn eerste bericht hier, ziet er allemaal interessant uit :roll:

Ik heb een object van ongeveer 400 kilo, wat ik wil laten drijven door twee langwerpige ronde drijvers van elk 2 meter lang. De ronde drijvers zouden twee dichte buizen met daarin zuurstof zijn.

Weet iemand hoe je kunt berekenen hoe groot het volume van beide buizen moet zijn, om genoeg opwaartsekracht te ontwikkelen om 400 kilo boven water te houden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] Benodigde drijfkracht

Je zult minimaal 400 kg water moeten verplaatsen, nog afgezien van de massa van de drijvers zelf. Water heeft een dichtheid van ca 1 kg/L

Ligt erg voor de hand lijkt me........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: [Mechanica] Benodigde drijfkracht

De massa van de drijvers en de contstructie zit bij de 400 kg in, dus dat zou wel goed moeten zitten. Als ik het dus goed begrijp zou ik een inhoud van 200 liter moeten hebben voor de berekening van 1 buis (200 aan iedere kant).

Ik ben al aan het rekenen geweest, maar ik kwam op een diameter van 5,6 cm per buis, lijkt mij aan de kleine kant...?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Mechanica] Benodigde drijfkracht

Dat ligt eraan hoe lang die buis is. Het volume van een cylindrische buis is gegeven door:
\(V=\frac{1}{4}\pi D^2 \cdot L\)
,

waarbij D de (binnen-)diameter van de buis is en L de lengte. Als je alles in meters invult, komt het volume er in kubieke meters uit. In jouw geval moet het volume van een enkele buis dus 0.2 m^3 zijn. Dit kun je bereiken met allerlei combinaties van lengte en diameter: vul er maar een van de twee in en zie wat de andere wordt.

[edit]: Neem me niet kwalijk, je had de lengte van de buizen al opgegeven. In dat geval lijkt me een diameter van 5.6 cm inderdaad te klein. Ik kom zelf op een diameter van ongeveer 35 cm uit.

Berichten: 3

Re: [Mechanica] Benodigde drijfkracht

200 = 1/4 * 3,14 * D^2 * 20

200 = 0,785 * D^2 * 20

200 = 15,71 * D^2

D^2 = 200 / 15,71 = 12,73 decimeter

Wortel: 12,73 = 3,57 decimter = 35,68 cm

Zo moet ie dan wel kloppen denk ik, dit komt ook overeen met jouw antwoord.

Berichten: 4.502

Re: [Mechanica] Benodigde drijfkracht

Practisch gezien is je oplossong niet goedkoop,ik heb het idee,dat je buizen nodig hebt van ca.39 cm om de totale massa te laten drijven en dan zul je wel een wanddikte in staal van minimaal 2-3 mm nodig hebben en dat is geen handelsmaat,moet gewalst en gelast worden.

Thor Heijerdahl maakte eens een vlot van Balsa om een heel licht vlot te krijgen met behoorlijk wat volume en voer van Zd-Amerika naar (ik meen) de Paaseilanden.

Je zou mogelijk eens kunnen denken in polystyreendrijvers in een simpel dunne aluminium of plastic omhulling.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] Benodigde drijfkracht

De ronde drijvers zouden twee dichte buizen met daarin zuurstof zijn.


Vanwaar eigenlijk die zuurstof??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Mechanica] Benodigde drijfkracht

De massa van de drijvers en de contstructie zit bij de 400 kg in, dus dat zou wel goed moeten zitten. Als ik het dus goed begrijp zou ik een inhoud van 200 liter moeten hebben voor de berekening van 1 buis (200 aan iedere kant).
Pak nog wat reserve...... een beetje onevenwichtige lading en dan verdwijnt je "lading" zelf ook onder water :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer