foton

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

foton

Hallo mensen,

Ik ben iemand die een beetje kennis heeft van natuurkunde en scheikunde en mijn vraag is :

Wat is een foton?

Wat zijn de eigenschappen van een foton?

Heeft een foton een massa ?

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Berichten: 26

Re: foton

ik zal je proberen een deel te helpen

je hebt licht. Licht zelf bestaat uit fotonen,

fotonen kan je beschrijfen als een energiedragend mazeloos deeltje.

eigenschappen van fotonen ken ik zelf niet maar licht heeft bv de eigenschap dat het kan breken ( wet van snelius ofzo) kleurverschuifing enzo verder kan je verklaren met licht.

licht heeft een massa maar die is ontzettend klein, einstein beweest met relativiteitstheorie dat licht word afgebogen door zwaartekracht, en zwaartekracht werk enkel op voorwerpen met een massa, ja dus fotonen heb een massa, maar die is onzettende klein.

hopelijk zitten er geen fouten in, anders mag je ze verbeteren

Berichten: 718

Re: foton

tjampie schreef:ik zal je proberen een deel te helpen

licht heeft een massa maar die is ontzettend klein, einstein beweest met relativiteitstheorie dat licht word afgebogen door zwaartekracht, en zwaartekracht werk enkel op voorwerpen met een massa, ja dus fotonen heb een massa, maar die is onzettende klein.

hopelijk zitten er geen fouten in, anders mag je ze verbeteren
Voor zover bekend heeft een foton geen massa. Het onjuist dat alleen deeltjes met massa worden afgebogen door een gravitatieveld.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: foton

Wat is een foton?


Je kunt ook spreken van elektromagnetische golven i.p.v. fotonen.
Wat zijn de eigenschappen van een foton?


De lichtsnelheid is constant.
Heeft een foton een massa ?


Nee. Maar wel een hoeveelheid energie die equivalent is aan een bepaalde hoeveelheid massa.
How will it end?

Re: foton

fotonen hebben geen rustmassa, maar als de energie in werking is treedt wel interactie met gravitatievelden op.

Berichten: 1

Re: foton

beetje google leverde mij dit op:

http://math.ucr.edu/home/baez/physics/Part...hoton_mass.html

mbt de massa van een foton (geen rustmassa dus)

Berichten: 88

Re: foton

Inderdaad, geen rustmassa, maar aangezien een foton beweegt met de lichtsnelheid heeft het wel massa. Hoe zou er anders ooit een zwart gat kunnen ontstaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: foton

aangezien een foton beweegt met de lichtsnelheid heeft het wel massa. Hoe zou er anders ooit een zwart gat kunnen ontstaan?
Klok horen luiden, maar klepel gemist?

Een foton heeft geen massa. Een zwart gat ontstaat omdat (populair gezegd) lokaal de zwaartekrachtsaantrekking in de ruimte dusdanig groot wordt dat de ontsnappingssnelheid groter wordt dan de lichtsnelheid.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: foton

Fotonen? Die dingen bestaan helemaal niet... Er zijn enkel electromagnetische velden.. Deze zijn gekwantiseerd (h f)..

Een of andere scheikundige (Gilbert Newton Lewis om precies te zijn) heeft ooit zo'n kwanta een foton genoemd in een artikel, en sindsdien is de term blijven hangen..

Het idee dat licht uit deeltjes bestaat voegt niets toe aan het idee dat het een veld is.. Bijvoorbeeld, impulsoverdracht volgt ook al uit de maxwellvergelijkingen.. Daarbij is het aantal fotonen ook nog eens niet behouden, wat het idee dat licht uit 'deeltjes' bestaat des te vreemder maakt...
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: foton

als licht nietnuit deeltjes bestaat. Hoe komt det dan dat licht toch kan worden aangetrokken door zwaartekracht???

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: foton

Een zinnigere vraag is: als licht niet ook een deeltjes-karakter heeft, hoe verklaar je dan het fotoelectrische effect?
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: foton

@NASE: Dat komt doordat EM golven ook afgebogen worden (denk aan ruimtekromming)

@Suyver: Einstein heeft het zelf nooit over 'fotonen' gehad, hij zei enkel dat licht gekwantificeerd is..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Berichten: 88

Re: foton

Tool schreef:aangezien een foton beweegt met de lichtsnelheid heeft het wel massa. Hoe zou er anders ooit een zwart gat kunnen ontstaan?
Een foton heeft geen massa. Een zwart gat ontstaat omdat (populair gezegd) lokaal de zwaartekrachtsaantrekking in de ruimte dusdanig groot wordt dat de ontsnappingssnelheid groter wordt dan de lichtsnelheid.
Dat kun je zo wel omschrijven, maar daarmee omschrijf je niet wat er nu daadwerkelijk gebeurt. Waarom wordt de ontsnappingssnelheid groter dan de lichtsnelheid?

Maar op een gegeven moment kom je er volgens mij gewoon op uit dat massa niets meer is dan energie. Volgens mij zouden we de term massa beter kunnen schrappen om onduidelijkheden te voorkomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: foton

Maar op een gegeven moment kom je er volgens mij gewoon op uit dat massa niets meer is dan energie. Volgens mij zouden we de term massa beter kunnen schrappen om onduidelijkheden te voorkomen.
Massa is energie in een bepaalde toestand, lijkt me wel van belang.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 1.404

Re: foton

Volgens mij zouden we de term massa beter kunnen schrappen om onduidelijkheden te voorkomen.


Er is wel een wezenlijk verschil tussen massaloze deeltjes en deeltjes met massa. De eersten reizen steeds tefgen lichtsnelheid en de tweede kunnen nooit de lichtsnelheid halen. Schaf de term massa maar niet te vlug af.

Reageer