Limiet in 2 dimensies.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.589

Limiet in 2 dimensies.

Hallo,

Gegeven is
\(\lim_{(x,y)\rightarrow(0,0)}\frac{x+y^4}{x+y^2+y^4}\)
graag had ik deze limiet berekent dus kies ik een pad
\(y=mx\)
volgt
\(\lim_{(x,y)\rightarrow(0,0)}\frac{x+(mx)^4}{x+(mx)^2+(mx)^4}=\lim \frac{x+m^4x^4}{x+m^2x^2+m^4x^4}=\lim \frac{x(1+m^4x^3)}{x(1+m^2x+m^4x^3)}\)
nu kan ik die twee x schrappen en besluiten dat als de limiet moet bestaan die 1 moet zijn.

Ik kies een tweede pad
\(x=-y^4\)
dus
\(\lim \frac{-y^4+y^4}{-y^4+y^2+y^4}=\frac{0}{0}\)
nu begin ik zelf ook al aan te voelen dat de limiet niet zal bestaan maar kan ik hier uit afleiden door dit tweede pad te volgen de limiet de waarde nul zal aanemen? nee toch dit is toch een onbepaaldheid hoe kom ik hier mee verder?

Groeten Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Limiet in 2 dimensies.

Waarom stop je er de kromme
\(x=y^4\)
niet in? Daarmee voorkom je de situatie 0/0, en krijg je de limiet 0.
???

Berichten: 2.589

Re: Limiet in 2 dimensies.

tja ik deed dat om dat in de oplossingen stond.

Kan dit idd hier zo doen maar hoe handel je zo'n een onbepaaldheid af?

Groeten.

Berichten: 294

Re: Limiet in 2 dimensies.

heb je een programma zoals bvb maple of mathlab? en kan je ermee werken? Finja, de methode zoals ik het doe is die functie eens plotten in maple (drie dimensies dus) en als ge merkt dat ie problemen heeft om vloeiend te tekenen in het punt waar je limiet wil nemen, dan kan je vermoeden dat de limiet onbepaald is. Hetgeen ik dan doe is x=y er eens insteken, x=y^2,. ... ofwel kunde het beetje zien waar de moeilijkheden zouden kunne liggen, hier is een speciale keuze y^4...

de laatste limiet, kunde da nie gewoon via L'Hopital oplossen? teller en noemer afleiden.. uiteindelijk zou ge volgens mij 1/1 uitkomen op die manier. Finja, zal wel verkeerd zijn, want dan kunde lijk alles 1/1 doen uitkomen...

@rodeo: y^4 geeft in eerste instantie toch ook 0/0?

Berichten: 2.589

Re: Limiet in 2 dimensies.

in eerste instantie mss wel maar kunt die dan gemakkelijk wegkrijgen

dus:
\(\frac{y^4+y^4}{y^4+y^2+y^4}=\frac{2y^4}{2y^4+y^2}=\frac{y^2(2y^2)}{y^2(2y^2+1)}=\frac{2y^2}{2y^2+1}=\frac{0}{1}\)
dus 0 maar omdat we via een ander pad 1 gevonden hebben kan de limiet onmogelijk bestaan.
heb je een programma zoals bvb maple of mathlab? en kan je ermee werken?
Lijkt me wel een fijn methode maar moet het ook zo kunnen.

Ps waar gebruikt men dit eigenlijk voor?

Groeten.

@mod er is toevallig 2 keer hetzelfde berichtje ingeslopen mss kan iemand dat verwijderen?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limiet in 2 dimensies.

dus 0 maar omdat we via een ander pad 1 gevonden hebben kan de limiet onmogelijk bestaan.
De gevonden waarde hangt af van het gekozen pad, dus de limiet bestaat inderdaad niet.
@mod er is toevallig 2 keer hetzelfde berichtje ingeslopen mss kan iemand dat verwijderen?
Ik heb er eentje verwijderd.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2.589

Re: Limiet in 2 dimensies.

ik heb er hier nog eentje
\(\lim_{(x,y)\rightarrow(0,0)}\frac{y^3}{|x|+y^2}\)
heb opnieuw twee paden bewandeld en kom hetzelfde uit dus afschatten ik doe dit alsvolgt
\(0 \leq | \frac{y^3}{|x|+y^2} | \leq |\frac{y^3}{y^2}|=|y|=0 \)
kan ik het op deze manier afschatten? het is om dat ze in de oplossingen een iets andere voorstellen men brengt y buiten en maakt het zo groter mbv cauchy swartz nadien laat men dan de breuk volledig weg.

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Limiet in 2 dimensies.

Ziet er goed uit. Vermits |x| nooit negatief is zal weglaten de positieve noemer (immers, y² is ook nooit negatief) verkleinen en dus de breuk vergroten.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer