Springen naar inhoud

Technologie PC-speakers

• Log in om te kunnen reageren

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juli 2006 - 11:48

Ik heb 2 logitech speakers met een subwoofer, het model van Ä50.
Ik ben best tevreden over het geluid gezien de lage prijs, het is beter dan dat van de Dell-speakers die ik daarvoor had, ook met subwoofer (waren al 3-4 jaar oud). Ik hoor nu details van mijn muziek die ik op mijn vorige speakers niet kon horen, bijvoorbeeld mbt de percussie en het geluid klinkt voller. Ik heb wat vraagjes over de kwaliteit van het geluid.

Dit zijn de technische specificaties:

Technical Specifications

Total RMS power: 32 watts RMS
Satellites: 12 watts RMS (6 watts x 2)
Subwoofer: 20 watts RMS
Total peak power: 64 watts
Frequency response: 40Hz - 20kHz
Drivers:
Satellites: (2) 2" drivers per satellite
Subwoofer: 5.25" ported driver
Speaker dimensions (H x W x D):
Satellites: 8" x 2.5" x 3"
Subwoofer: 9" x 6" x 9.25"
Signal-to-noise ratio: >96dB

Eerst en vooral heb ik een vraagje over de frequency response. Het menselijk gehoor neemt geluiden waar van 20 Hz. - 20 kHz.
Deze speakers werken slechts vanaf de 40 Hz.
In hoeverre gaat dat ten koste van de kwaliteit van het geluid? Hoe gebruikelijk is het dat tonen van tussen de 20 en de 40 Hz in muziek voorkomen en in hoeverre mis je die in het geluid als de speakers ze niet kunnen weergeven. Ik luister naar vele soorten muziek maar niet naar klassiek.

Ook ben ik benieuwd hoe het zit met het vermogen.
Ik heb geen idee wat die getallen willen zeggen. Het beste model (en het duurste natuurlijk) van dat merk heeft het volgende vermogen
Total RMS power: 200 watts RMS
Satellites: 80 watts RMS (2 x 40W)
Subwoofer: 120 watts RMS
Helaas ligt het vermogen van mijn speakers een stuk lager, slechts 1/6de hiervan.
Het is voor een ruimte van ongeveer 25 vierkante meter.
De hoogte is moeilijk te schatten door een schuin dak maar dat zal gemiddeld onder de 2,5 m liggen.
Ik heb nooit begrepen wat de invloed is van het vermogen op de geluidskwaliteit.
Kan je met een hoger vermogen enkel een hoger volume bereiken of wordt de geluidskwaliteit ook beter bij elk volume, zo ja waarom?
Heeft het vermogen invloed op de kwaliteit van het geluid gerelateerd aan de grootte van de omgeving, bijvoorbeeld (ik bedenk zelf maar even wat) doordat het geluid beter gespreid wordt.
Kortom, het is voor mij nogal onduidelijk hoe dat zit.

Nog een laatste vraagje. Hoe verhoudt de geluidskwaliteit van PC-speakers zich tot gewone speakers van een stereoset?
In hoeverre is dat verbetert de laatste 10 jaar?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

8000rpm

8000rpm

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2006 - 15:19

Helaas ligt het vermogen van mijn speakers een stuk lager, slechts 1/6de hiervan.

Waarom helaas? Geluidskwaliteit heeft zelden met vermogen te maken. Een kwaliteitskoptelefoon produceerd maar enkele milliWatts, maar klinkt altijd nog beter dan een paar KiloWatts in bv. de Arena... waar ik dan ook meteen mee aan geef dat de omgeving ook invloed heeft op het geluid. Plaats een speakerbox in een hoek en deze klinkt al harder. De meest efficiente manier om de speakers te gebruiken zijn boxen volgens het hoornprincipe, met weinig vermogen toch hetzelfde resultaat als een gewone kast. Ook de gevoeligheid van een speaker (in dB(A)/m) geeft al enigszins aan hoe efficient een speaker is.
De lage tonen worden niet zozeer gehoord als gevoeld, door gebruik te maken van resonantie en nog wat foefjes kunnen kleine subwoofertjes toch nog acceptabel laag komen, ondanks dat de diameter van de conus in principe bepaald hoe goed een speaker het in het laag doet. Hoe groter de doorsnede hoe lager deze speaker zou moeten kunnen komen. Mede door die truukjes die ze toepassen in kleine subwoofertjes is het moeilijk te zeggen wat je zou missen als je luisterd... vergelijk het maar met het luisteren naar een nummer gecomprimeerd met mp3 en een ongecomprimeerde van cd.

Hoe de kwaliteit van de pc-speakers zich tot de stereosetspeakers verhouden? --> het is maar net wat je pakt. Net als bij stereosetjes kan je bij pc-speakersetjes ook kiezen tussen bagger en kwaliteit. Het is maar net waar je buidel zin in heeft :roll:. Ik heb een oude hifiset die waar via de aux ingang af en toe een laptop aan hangt. In principe is een pc-setje vaak niets anders dan een paar speakerboxjes waar een versterkertje in geplaatst is. Ben je eerlijk en ga je appels met appels vergelijken zul je zien dat er eigenlijk geen verschil in kwaliteit is wat betreft de speakers.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 juli 2006 - 02:02

OK, dat is duidelijk. Dank je voor de uitleg.
Over de Frequentiegevoeligheid, de 3 duurdere modellen hebben een frequentiegevoeligheid van 35 Hz - 20.000 Hz.
Ik zou dan denken dat je met mijn speakers wel iets van bastonen zou moeten missen want anders zouden ze de duurdere modellen niet net wat gevoeliger maken. Ik wist al dat je voor lagere geluiden grotere speakers nodig hebt omwille van de golflengte.
Ik heb een vrij goed gehoor en wil dan ook graag de optimale betaalbare kwaliteit.
In winkels doen ze er nogal moeilijk over als je verschillende speakers wilt uitproberen :wink:

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd wat je extra krijgt aan geluidskwaliteit wanneer je de duurdere speakers koopt. Wat mis ik met mijn speakers wat ik wel zou hebben als ik een duurdere versie zou kopen in de toekomst.

8000rpm

8000rpm

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 12:29

Wat je nog niet gehoord hebt kan je ook niet missen :roll:. Vergelijk het maar met mono en stereo: als je niet weet dat er stereo is neem je genoegen met mono.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2006 - 16:34

Daar zit wat in ja :wink:
Mijn huidige speakers zijn beduidend beter als die ik daarvoor had en ik zou never nooit niet genoegen meer nemen met die andere speakers om nog maar te zwijgen over het standaard televisie geluid. Tenzij ik ergens te gast ben natuurlijk, dan is het anders. Ik kan nu tenminste echt de bas horen (het instrument contrabas of basgitaar) en hoor de subtiele pianobegeleiding veel beter.
Ik moest de eerste paar weken zelfs wennen aan het bas geluid. Als je dat nog nooit eerder had dan klinkt en voelt dat in het begin best raar. Ik had eerst de knop niet volledig open gezet.

Ik vind echter het verschil tussen 40 Hz en en 20 Hz wat groot lijken, vandaar ook dat ik me afvroeg ofdat je dan misschien niet bepaalde tonen zou missen of bepaalde instrumenten minder goed kan herkennen (percussie dan vooral).

Is het overigens niet zoiezo dat een modale speaker in deze tijd gelijkwaardig is met een topspeaker die al 5 jaar oud is?

8000rpm

8000rpm

• >25 berichten
  • 78 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2006 - 12:02

Mwah, dat laatste denk ik niet, de top van vroegah ligt nog steeds boven het gemiddelde. Ze boeken tegenwoordig vooral nog winst in de extreme werkgebieden. Door bijvoorbeeld nieuwe materialen toe te passen vervormen de conussen minder bij vol vermogen. Zolang je echter bij gewoon de speakers gaat vergelijken zal er m.i. weinig verschil zijn tussen een topspeaker van 25 jaar terug en een van nu. Soms krijg ik wel eens het idee dat het in een aantal gevallen juist de andere kant op slaat: audio wordt steeds meer een weggooi artikel. Steeds meer wordt er naar uiterlijk en prijs gekeken dan naar echte kwaliteit. ''goh, zo'n boomboxje waar je een usb-stick met mp3'tjes in kan steken is handig joh...en mooi geluid joh'' ''goh, moet je kijken wat voor prachtige foto's mijn gsm maakt'' Tja als de gemiddelde standaard daarmee omlaag getrokken wordt dan gaan de fabrikanten ook geen moeite meer doen om speakerboxen met 15 inch woofers te ontwikkelen (die beter zijn dan die van de concurrent)...dat verkoopt immers toch niet. Bedrijfs economisch gezien moet je niet meer leveren dan er gevraagd wordt/ de klant er voor betaalt...

Anekdote, in een bepaalde Philips tv zat een speciale basreflexkast die het laag goed weer kon geven. De opvolger hiervan had gewoon simpel de speaker open tegen een roosterje. De markt koos liever een goedkoper type dan een paar knaken meer voor het verbeterde geluid, idem bij video 2000 vs. vhs (beeldkwaliteit tegen prijs).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures