Grootste Nedelander een wetenschapper?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 26

Grootste Nedelander een wetenschapper?

Het is een schande dat bij de verkiezing voor de grootste nederlander er nog maar 3 van 10 overgebleven kandidaten wetenschappers zijn. Daarom zou ik oproepen op deze 1 van deze drie wetenschappers te stemmen.

-Filosoof Desiderius Erasmus

-Socioloog Pim Fortuyn

-Bioloog Antoni van Leeuwenhoek

Gelukkig staan deze wetenschappers nu in de tussenstand op plaats 2 t/m 4

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: Grootste Nedelander een wetenschapper?

Dat kun je wel zeggen, maar zonder mensen als Willem van Oranje de Ruyter en andere helden had Nederland nu niet bestaan, maar was botweg veroverd.

Bovendien hebben we ook volkshelden als Johan Kruiyf nodig om Nederland internationaal op de kaart te zetten, want welke zonderling denkt er nou bij Nederland aan Antonie van Leeuwenhoek of Erasmus, maar als je Hiddink zegt weet iedereen gelijk. Nederland!!
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Grootste Nedelander een wetenschapper?

Tiens, Willem van Oranje is dat dan geen Duitser? :shock:
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 135

Re: Grootste Nedelander een wetenschapper?

Jammer dat Huygens er net niet tussenstaat.

Berichten: 510

Re: Grootste Nedelander een wetenschapper?

Volgens mijn zijn er meerdere personen die Willem van Oranje heette. Maar ik denk dat ze met de Grootste Nederlander "Willem de Zwijger " bedoelen. Over Willem de Zwijger, hij is in Dillenburg (Duitsland geboren :shock: ). Dus een echte Nederlander is het niet nee ;) En leefde van 24 april 1533 - 10 juli 1584.

Groetjes Kasper

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Grootste Nedelander een wetenschapper?

't Is inderdaad de vader des vaderlands die bedoeld wordt. Trouwens, voor de oorlog woonde hij in Brussel. Hij is pas naar Holland vertrokken toen de Spanjaarden Alva stuurden om met ijzeren hand orde op zaken te stellen in de opstandige Nederlanden. :shock:
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Berichten: 159

Re: Grootste Nedelander een wetenschapper?

Mag ik even een gevoelige discussie opstarten?

Pim Fortuyn vind ik geen wetenschapper in de zuiverste zin van het woord, maar goed je zou hem misschien zo kunnen noemen. Maar hij is 'groot' geworden met politieke ideologieen en niet met sociologie.

Berichten: 135

Re: Grootste Nedelander een wetenschapper?

Mag ik even een gevoelige discussie opstarten?
Nee, maar helaas ben ik niet diegene die dat beslist.
Pim Fortuyn vind ik geen wetenschapper in de zuiverste zin van het woord. Maar hij is 'groot' geworden met politieke ideologieen en niet met sociologie.
Dus als een wetenschapper een revolutionair artikel schrijft over nanotechnologie en vervolgens bekend wordt als popster, dan is hij ineens geen wetenschapper meer?

(Ik heb op Pim gestemd en ik vind dat hij het met vlag en wimpel verdient!)

Berichten: 159

Re: Grootste Nedelander een wetenschapper?

Ik heb gezegd dat ik Pim geen wetenschapper VIND, dus dat is subjectief, dat mag ieder voor zich weten. Ik ken alleen niet veel van zijn wetenschappelijke publicaties, maar alleen die waarin hij zijn politieke standpunten naar voren brengt.

Maar waar het om gaat:

Ik denk alleen niet dat Pim Fortuyn zijn plaats in die top tien heeft overgehouden aan zijn wetenschappelijke hoogstandje. En daar gaat het om in dit topic dacht ik zo.

En daarom stem ik dus NIET op Pim wat deze competitie betreft :shock: In die zin vind ik namelijk van die drie hier genoemde personen Van Leeuwenhoek en Erasmus toch meer wetenschapper!!!

Berichten: 135

Re: Grootste Nedelander een wetenschapper?

Ik ken Pim eigenlijk bijna alleen maar als socioloog. Of weet je niet wat sociologie is?

"Na 25 jaar studie van het politiek en menselijk handelen, van bedrijfsprocessen en overheidsorganisaties, ontwikkelde de socioloog professor dr. W.S.P. Fortuyn een baanbrekende visie op onze samenleving, die dreigt te versplinteren door de afwezigheid van idealen en verantwoordelijkheidsbesef. Pim Fortuyn bracht vele adviezen aan de overheid uit, schreef wetenschappelijke rapporten over het functioneren van onderwijs, zorg en bestuur. Hij dacht na over de vraag wat onze moderne Westerse samenleving zo welvarend en succesvol heeft gemaakt, welke kostbare verworvenheden wij moeten behouden en doorgeven aan onze kinderen en aan nieuwkomers. Je kunt heel goed leven zonder ideologie, maar niet zonder idealen, normen en waarden. Aan de basis van onze westerse samenleving liggen onze cultuurbronnen: het jodendom, het christendom en het humanisme, die een lange ontwikkelingsgang hebben doorgemaakt. Pim Fortuyn identificeerde de kernwaarden van de moderne Westerse samenleving, zoals de scheiding van kerk en staat, de ontwikkeling van de parlementaire democratie, de gelijkwaardigheid van man en vrouw, van homo en hetero, de vrije marktwerking, de vrijheid van meningsuiting, individuele verantwoordelijkheid en gemeenschapszin." bron:lijst-pimfortuyn.nl

Anyways, als de grootste wetenschapper zou ik Huygens kiezen, maar dan alleen puur voor de wetenschap. Sociologie is een wetenschap die meer maatschappelijk gericht is.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Grootste Nedelander een wetenschapper?

Denk je dat men zich Fortuyn over 400 jaar nog zal herinneren als socioloog? Zonder mij over zijn verdiensten als politicus uit te spreken, hij haalde in de sociologie nooit het niveau van een Quetelet, een Elias of een Durkheim, terwijl Erasmus en Leeuwenhoek onsterfelijk geworden zijn door pionierswerk in hun vakgebied. (Ik zou De Vries er trouwens ook nog bijgezet hebben, en eventueel Spinoza, al kunnen we zijn werk moeilijk onder wetenschap rangschikken.)
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Grootste Nedelander een wetenschapper?

IK zal me hiermee wel de haat van velen op de nek halen, maar wat heeft Fortuyn nou voor bijzonders gedaan dat hij het zowieso verdient om in de top 10 terecht te komen. Willem drees ja dat snap ik; maar dat is een heel ander verhaal.

Erasmus daarentegen heeft veel meer bereikt (zelf stem ik niet op hem)

De enige echte grootste nederlander voor mij is toch wel Antoni (en NIET Antonie; Red BoriZ) van Leeuwenhoek. een microscoop uitvinden; tja das niet niks. zonder microscopen zou de wetenschap zoals we hem nu kennen niet kunnen bestaan.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: Grootste Nedelander een wetenschapper?

Wouter_Masselink schreef:IK zal me hiermee wel de haat van velen op de nek halen, maar wat heeft Fortuyn nou voor bijzonders gedaan dat hij het zowieso verdient om in de top 10 terecht te komen. Willem drees ja dat snap ik; maar dat is een heel ander verhaal.

Erasmus daarentegen heeft veel meer bereikt (zelf stem ik niet op hem)

De enige echte grootste nederlander voor mij is toch wel Antoni (en NIET Antonie; Red BoriZ) van Leeuwenhoek. een microscoop uitvinden; tja das niet niks. zonder microscopen zou de wetenschap zoals we hem nu kennen niet kunnen bestaan.
Muggezifter (oh God straks gaat ie weer klagen :wink: ) ik bedoel muggenzifter.

Pim heeft idd niet veel bijzonders gedaan, maar daarom hoeft hij nog niet geen grote Nederlander te zijn. Het gaat hier immers om de stem van het volk. Toch heeft hij voor Nederland nu wel veel gedaan, want we hadden echt even iemand nodig die de politiek een beetje wakker maakte, maar daar zijn zoveel mensen van geweest dus echt speciaal is hij niet, hij is dus gewoon een hype.

BTW Ik ga op Antonie uh Antoni stemmen.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Berichten: 338

Re: Grootste Nedelander een wetenschapper?

Je kunt heel goed leven zonder ideologie, maar niet zonder idealen


Is dit niet in tegenspraak met zichzelf? :shock:

Berichten: 338

Re: Grootste Nedelander een wetenschapper?

Helaas gaat het bij dit soort programma's alleen om de populairste ambassadeur en niet om degene die werkelijk wat betekend heeft voor Nederland... :shock:

Kijk maar naar deze link van Teun2: tussenstand

Reageer