space shuttle

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3.165

space shuttle

Tja, hier over zijn zo enorm veel vragen te stellen. Het is een understatement om te zeggen dat dit een technisch wonder is.

Het valt mij altijd op dat wanneer de space shuttle gelanceerd wordt dat het nooit in een rechte lijn opstijgt. Na een halve minuut of zoiets buigt de space-shuttle in een soort van paraboolrichting waarbij uiteindelijk de SRB's en de brandstoftank steeds meer aan de bovenkant komen en de shuttle zelf steeds meer aan de onderkant op zijn kop. Al aan het begin van de lancering zie je de space shuttle om haar as draaien.

Zijn deze bewegingen 'willekeurig' of zorgen de computers van de shuttle bewust voor deze beweging? Als deze bewegingen intentioneel zijn, wat is dan de reden?

Ik vraag me ook af hoe het met die lanceertoren zit. Die toren staat naast de shuttle maar tijdens het opstijgen is die niet verbonden met de shuttle. Wat is nu precies de functie van die toren? Dient die voor het instappen in de shuttle en het stabiel houden voor het opstijgen? Heeft het nog een andere functie?

Ten slotte vraag ik me nog af hoe ze in hemelsnaam zo'n groot toestel maken. Als je ziet hoe groot die stukken metaal zijn dan vraag ik me af hoe we in staat zijn om zulke grote, en dus zware en onhandzame, stukken metaal te bewerken.

Reageer