onverbrand mengsel, temperatuursstijging, die/dat

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

onverbrand mengsel, temperatuursstijging, die/dat

Als ik in een zin "het onverbrande mengsel" plaats, staat die eind-e van onverbrande daar dan iets te doen? want "het onverbrand mengsel" klinkt ook juist...

Indien ik op temperatuursstijging met en zonder tussen-s google, vind ik beide terug.

en "een reactiezone die/dat zich in het mengsel voortbeweegt".

Kan er mij iemand zeggen met welke keywords ik moet googlen om het antwoord op deze drie problemen terug te vinden? "die/dat" geeft een heleboel onzinnige resultaten weer, en "geslacht" ook.

Of een link naar een topic dat deze problematiek weergeeft, ik ben er zeker van dat ik niet de eerste ben die met een tussen-s of met die/dat sukkelt...

edit: nog eentje: een product werd opgeslaan/opgeslagen in silo's...

Beide komen voor, heb ik de keuze, of is het in dit verband aangeraden het ene boven het andere te kiezen?

Alvast bedankt

kn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: onverbrand mengsel, temperatuursstijging, die/dat

een product werd opgeslaan/opgeslagen in silo's...
"opgeslaan" slaat nergens op. Is geen correcte werkwoordsvorm. Die vind je dus alleen terug als iemand een serieuze fout maakt in het typewerk op zijn site.
Indien ik op temperatuursstijging met en zonder tussen-s google, vind ik beide terug.
duidelijke regels voor tussen-s-en kent het Nederlands niet. Dus dat je beide vindt is niet vreemd. Ik meen dat de spellingchecker van Word een hekel heeft aan tussen-s-en. Ik zou het daarom niet vreemd vinden als je meer woorden zonder dan met tussen-s aantreft op internet. (en ik heb een hekel aan die spellingchecker)

Ik geef de voorkeur aan die eind-e. Het gemaakt mengsel, klinkt dat? Bovendien spreekt de zin lekkerder uit met die -e.
Kan er mij iemand zeggen met welke keywords ik moet googlen om het antwoord op deze drie problemen terug te vinden?
Google vindt alles, ook de fouten. maar probeer eens te googlen met "die zone" (tussen aanhalingstekens om de woorden bij elkaar te houden in de juiste volgorde) (47.700 hits) en vervolgens met "dat zone" (1.250 hits, waarvan vele in de trant van: "Vanuit de vaststelling dat zone 30 niet doorbrak" dus met dat anders als aanwijzend voornaamwoord, of msn taal zoals :"geestig, kat het wel gedacht dat zone formule1 auto ging winnen Thumbs Up! 2." ) en je hebt je antwoord wel.

http://www.onzetaal.nl/advies/index.php

deze site geeft ook vele duidelijke antwoorden overigens.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: onverbrand mengsel, temperatuursstijging, die/dat

"opgeslaan": toch 34.000 hits (tov. "opgeslagen": zo'n 6.6 miljoen),

er zijn dan toch heel wat taalfoutjes op't net te vinden...

(daarmee dat ik zei dat beide schrijfwijzen voorkwamen)

en dat zone F1-wagen ging winnen: hilarisch... Ik ben geen taalpurist, maar het mag toch op zijn minst ongeveer juist zijn, ipv. zulke kemels neer te pennen... onvergeeflijk!

Bedankt voor de tips en de url!

Reageer