onschuldige doch ietwat spectaculaire experimentjes

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 8

onschuldige doch ietwat spectaculaire experimentjes

weet er iemand van jullie sites waar zulke experimentjes staan? Het is bedoeld voor kinderen vanaf 8 jaar. ( liefst van het soort dat ze zelf kunnen uitvoeren en niet alleen naar kijken)

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: onschuldige doch ietwat spectaculaire experimentjes

Wat versta je precies onder spectaculaire experimenten. Elk experiment is in potentie gevaarlijk. Dit geld normaal gesproken met name voor spectaculaire experimenten.

Wat je zou kunnen doen (weet niet op welk specifieke vak je doelt), is 2 reageerbuizen vullen met verschillende kleurstoffen. Vervolgens pak je een bloem. Hiervan snij je de steel in de lengte in. 1 helft van de steel plaats je in de ene kleurstof en de andere helft van de steel plaats je in de andere kleurstof. Na een dag of 1-2 zal je een mooi gekleurde bloem zien.

Verder is een pH indicator altijd leuk om mee te spelen. (Pas op, met bijtende stoffen)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: onschuldige doch ietwat spectaculaire experimentjes

leuke sites zijn:

www.proefjes.nl (Op de site staat vanaf 8 jaar, dus dat lijkt mij perfect)

www.proefjesdieboemdoen.nl (eind basisschool, begin middelbare school)
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Berichten: 199

Re: onschuldige doch ietwat spectaculaire experimentjes

En het experiment met warm en koud water in twee flessen; de ene met een beetje inkt zodat je het goed kunt zien. Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik echt niet meer precies weet hoe het ook alweer zat, maar het komt erop ner dat je en bierviltje op de ene fles zet, en het dan omgekeerd op de andere fles. bierviltje ertussenuit en... als de fles met warmwater (plus inkt) boven staat, mengt het niet; zet je het andersom dan 'loopt' het warme gekleurde water naar boven in de fles met koud, kleurloos water (toch? :roll: )... of in elk geval zoiets...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: onschuldige doch ietwat spectaculaire experimentjes

onder begeleiding:

een bodempje water in een verfblik, deksel los erop, water koken totdat hele blik is gevuld met stoom en alle lucht verdreven is. Denk om ovenwanten o.i.d., terwijl het water nog steeds kookt verfblik hermetisch sluiten.

Even wachten en je ziet het blik ineenvouwen. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: onschuldige doch ietwat spectaculaire experimentjes

Jan van de Velde schreef:onder begeleiding:

een bodempje water in een verfblik, deksel los erop, water koken totdat hele blik is gevuld met stoom en alle lucht verdreven is. Denk om ovenwanten o.i.d., terwijl het water nog steeds kookt verfblik hermetisch sluiten.  

Even wachten en je ziet het blik ineenvouwen. :roll:
Van het zelfde laken een pak alleen minder gevaarlijk: een lucifer in een melkfles (bestaan ze nog?) en op de opening van de fles een hardgekookt geschild ei plaatsen. Het ei zal de fles in worden gezogen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 78

Re: onschuldige doch ietwat spectaculaire experimentjes

Iemand met armen en benen uitgestoken op een bureaustoel zetten, een zwieper geven en vervolgens de aremen en benen in laten trekken.

Op bureaustoel laten ztten en dan een snel draaiend kruiwagenwiel horizontaal vast laten houden.

Elektromagneten/ elektromototje laten maken uit een kurk, wat koperdraad, set'e prikkers ed.. Met het elektromotortje kan je nog een ventilatortje maken zodat ze nog wat koeling hebben deze dagen...

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: onschuldige doch ietwat spectaculaire experimentjes

Wouter_Masselink schreef:Wat je zou kunnen doen (weet niet op welk specifieke vak je doelt), is 2 reageerbuizen vullen met verschillende kleurstoffen. Vervolgens pak je een bloem. Hiervan snij je de steel in de lengte in. 1 helft van de steel plaats je in de ene kleurstof en de andere helft van de steel plaats je in de andere kleurstof. Na een dag of 1-2 zal je een mooi gekleurde bloem zien.

 
ik vind dit erg leuk om te doen en zal je even corrigeren: je ziet de kleurverandering al na een (paar) uur!! natuurlijk overleeft de bloem het niet bijster lang als je metaalhoudende of andere niet zo prettige kleurstoffen gebruikt.. om de bloem nog wat langer te laten leven kan je de ene kant ook in gewoon water zetten, witte/lichte bloemen zijn natuurlijk het meest geschikt, en tulpen zijn er erg mooi voor (werkt trouwens ook leuk op feestjes met volwassenen hoor.. :roll: )

een tip voor de TO: in de bieb kan je meestal wel leuke boeken vol experimenten voor kinderen halen! ongevaarlijke dingetjes met waterdruk in rietjes, dingen met groeiende plantjes, (meng) licht, dat soort dingen, heb ik me mn hele jeugd wel me vermaakt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: onschuldige doch ietwat spectaculaire experimentjes

Van het zelfde laken een pak alleen minder gevaarlijk: een lucifer in een melkfles (bestaan ze nog?) en op de opening van de fles een hardgekookt geschild ei plaatsen. Het ei zal de fles in worden gezogen.
Dat heb ik ooit geprobeert. Verwacht er niet te veel van, de kans is klein dat het lukt. Je vuurtje in de fles gaat onmiddellijk uit, en zo'n ei is veel te dik.

Als je zelf een "rookbommetje" wil maken die onschuldig blijft: Neem een ping pong balletje, doe er aluminiumfolie rond maar hou een kleine opening. Maak eventueel een klein tipje met de folie. Als je dat het hele gedoe ergens oplegt met het tipje naar boven en je verwarmt het vanonder dan zal het balletje smelten en beginnen dampen maar de folie niet zodat uit het tipje nogal wat rook komt.

Geen "experiment", niet erg spectaculair, toch grappig :roll: .

Berichten: 2.589

Re: onschuldige doch ietwat spectaculaire experimentjes

twee ideen het eerst is mss wat flauw kloppen op knie (of daar ergens) om dan echt die reflectie te zien. iedereen kent dat wel, maar als je echt de juist plaats kunt vinden is dat toch raar voor de persoon in kwestie. (weet niet hoe gevaarlijk dat is)



[edit mod wouter_masselink: volgens ons explosieven beleid is het niet toegestaan de bereiding van explosieven -hoe ongevaarlijk ze ook zijn- te bespreken]

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: onschuldige doch ietwat spectaculaire experimentjes

Om een ei in een fles te krijgen vergt misschien een beetje oefening.

Neem ipv een lucifer een papieren zakdoekje oid. Tevens, de ouderwetse glazen melkflessen hebben een vrij grote opening. Met een klein kippenei zal het wel lukken.

Kwestie van een beetje uitproberen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: onschuldige doch ietwat spectaculaire experimentjes

Super simpel en leuk proefje:

Meng wat maizena met een klein beetje water, zodat het nét vloeibaar is.

Druk op de maizena en het is weer vast, je kunt er een bolletje van draaien, zolang het maar in beweging is. Laat je het los, wordt het weer vloeibaar.

Laatste keer dat ik deze proef voor een basisschoolklas deed, was het een doorslaand succes. Ik had toen 4 pakken maizena aangemengd, in een grote kom gedaan en ze mochten er allemaal zelf mee spelen en ontdekken wat er nu eigenlijk aan de hand was. Je hoorde ze roepen "dit ga ik op m'n volgende feestje ook doen" :roll:

uiteraard zal moeder niet zo blij mee zijn met de smeerbende, maar da's niet mijn probleem :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Berichten: 2.589

Re: onschuldige doch ietwat spectaculaire experimentjes

[edit mod wouter_masselink: volgens ons explosieven beleid is het niet toegestaan de bereiding van explosieven -hoe ongevaarlijk ze ook zijn- te bespreken]
dat begrijp ik en hou ik mij ook graag aan maar dit is niet echt een explosief.

het zegt idd een plofje meer niet. maar oké.

Groeten.

Berichten: 8

Re: onschuldige doch ietwat spectaculaire experimentjes

hoi,

alvast bedabkt voor de reacties maar ik heb inderdaad liever geen proefjes die boem doen. Maar proefjes waar ze echt van staan te kijken zo van : hey, hoe kàn dat nou? of dat van die maïzena, lijkt me wel leuk dat glibberig gedoe. :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: onschuldige doch ietwat spectaculaire experimentjes

Misschien ook wel leuk als ze er iets aan overhouden dat ze kunnen gebruiken: laat ze zelf een thermometer maken m.b.v. een klein limonadeflesje (maken ze die nog van glas??) en een kurk met een dun glazen buisje. Even wat handige dimensies combineren en dan laten ijken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer