[mechanica] mvnt lijn

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[mechanica] mvnt lijn

Kan iemand mij helpen bij het volgende probleem. Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen.

Gevraagd worden de oplegreacties, de M-V-N-T lijn, de hoekverdraaiing in K12 en K32 en de zakking in K2

Van de opgave heb ik een plaatje bijgevoegd.

Afbeelding

ik ben benieuwd naar de reacties!

Berichten: 4.502

Re: [mechanica] mvnt lijn

Zomaar wat vragen:

Liggen die krachten in 1 vlak en onder welke hoeken onderling;dan kun je de resultante berekenen.

Is dat niet het geval,dan moet de docent de zaak duidelijker aangeven.

K2,K12,K32: waar staan die op je schets (ontbreken!)

Aan de schrijfwijze te zien zou de 80 kN een tordeerkracht kunnen zijn en haaks staan op de overige krachten.

Een verdraaiing en een verzakking kun je alleen bepalen als je opgeeft wat voor materiaal en bijbehorend profiel aan die krachten onderhevig zijn!

Als jezelf een profiel moet ontwerpen,moeten de basisgegevens toch wel worden opgegeven!

Berichten: 2

Re: [mechanica] mvnt lijn

de krachten grijpen allen aan in knoop 4 (1 vlak?). Inderdaad, de 80kn staat haaks en zal een torderend moment geven

K2 is de zakking bij 2

K32 is de hoekverdraaiing nabij de inklemming. Dit geldt ook voor K12, alleen dan aan de andere kant.

Het profiel moet ik ook ontwerpen. Alleen de staalsterkte is bekend, te weten S235.

[/quote]

Berichten: 4.502

Re: [mechanica] mvnt lijn

Als ik de situatie verder bekijk:

Je kunt wrs.beter eerst de twee hor.krachten van 60kN en 80kN combineren tot een resultante van 100 kN en pakt dan de 40 kN erbij,hetgeen resulteert in 1 schuine kracht naar links boven en naar beneden gericht van 107,7 kN.

Als je een beetje ruimtelijk kunt denken is de afstand van die kracht tot de oplegpunten 1 en 3 te bepalen en kun je de wringing (torsie bepalen)

De doorbuiging onder 2 is lastiger,nl.de 40 kN veroorzaakt een doorbuiging,alleen is het voor mij onduidelijk of de torsiekracht van 80 kN en de kracht van 60 kN ook nog effect hebben op de doorbuiging.

Dat zou de meester maar eens moeten verklaren,ik vraag me af of hijzelf wel de berekening correct kan uitvoeren!?

De verticaal is een kolom die belast wordt op knik (druk en buiging) op 1 ingeklemd steunpunt;dat bepaalt weer de knikfactor van de kolom.

Sterkte ermee!

Reageer