Springen naar inhoud

Is ALLES een illusie?

• Log in om te kunnen reageren

Poll: Hoe denk jij hier over? (16 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

1. Alles is maar een illusie. (3 stemmen [18.75%])

Percentage van stemmen: 18.75%

2. Iedereen heeft een eigen wil. (5 stemmen [31.25%])

Percentage van stemmen: 31.25%

3. Geen mening. (2 stemmen [12.50%])

Percentage van stemmen: 12.50%

4. Ik snap de vraag niet. (3 stemmen [18.75%])

5. Anders (graag toelichten) (3 stemmen [18.75%])

Stem Gasten kunnen niet stemmen

kombelpeter

kombelpeter

• >250 berichten
  • 754 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2006 - 19:34

Ik ben er heilig van overtuigd dat ALLES een illusie is. Wat bedoel ik met een illusie? Niet echt!

Bijvoorbeeld:

Ooit gevoeld dat je onbewuste handelingen aan het uitvoeren bent? Dat komt omdat jij niet de macht over je lichaam hebt. Jij bent een imprent van een stukje ziel. Jij verwacht dat het lichaam die handeling uitvoert. Soms doet het lichaam dat wel, soms niet. Het komt erop neer dat niemand een eigen wil heeft.

Een zelfverzonnen uitspraak die deze theorie samenvat:

"Pijn is maar een emotie."
Pim Fortuyn: Nederland is dood
Nederland: Pim Fortuyn is dood
I ♥ Apache!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Danthaman

Danthaman

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2006 - 19:43

Waar haal je het vandaan?...
"Alles is simpel"

kombelpeter

kombelpeter

• >250 berichten
  • 754 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2006 - 19:49

Dit is een gedachtespinsel...
I ♥ Apache!

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2006 - 19:50

en waar is die op gebaseerd?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

kombelpeter

kombelpeter

• >250 berichten
  • 754 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2006 - 19:56

Ik kwam er op tijdens een marathon. Ik kreeg na 10 km al heftige steken in mijn voet. Toen dacht ik: "Ik moet hem uitlopen. " De pijn was ondoenelijk maar toch zette ik door, tegen beter weten in.
I ♥ Apache!

Danthaman

Danthaman

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2006 - 19:58

Sorry, dat was nou niet echt opbouwende kritiek. Ik bedoel dus wl dat ik me afvraag waar je het vandaan haalt maar dat zou ik meer moeten nuanceren.
Dat wat jij de ziel noemt is gewoon (in my opinion) een gevolg van de werking van je hersenen, er is geen jij-je lichaam- en jij-je geest- Ik dacht dat we daar sinds Descartes wel uit waren. Over vrije wil is al heeel veel gezegd, ook hier. Misschien eens de zoekfunctie gebruiken. Ik geloof niet dat het zin heeft om te spreken over vrije wil omdat de meningsverschillen daarover meestal voortvloeien uit de verschillende definities die we hebben van "vrije wil"...

Zoals een koffiezetapparaat koffie zet door de manier waarop ie in elkaar zit, zo functioneren wij ook, alleen is onze hardware iets gecompliceerder. Er is geen apparte informatiestroom (geest) nodig om de machine die jij bent te laten werken, dat zou dualistisch zijn...
"Alles is simpel"

Ihsan

Ihsan

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2006 - 20:03

Beste Kombelpeter,

Ik denk ook dat dit leven een illusie is in die zin dat het zal vergaan. Je kan het als een decor beschouwen. Alleen is iedereen vrij om een rol te kiezen en deze uit te voeren. Het leven draait om het verkrijgen van heerschappij over jou eigen lichaam. De geest moet bewust en volledig controle uitoefenen op het lichaam die altijd geniegd is naar het slechte. Je kan de geest vergelijken met een ruiter en het lichaam met het paard. Als het paard niet goed getemd is doet het waar het zin in heeft maar zodra je hem traint en temt kan je hem in iedere willekeurig richting dirigeren.

Mvg. Ihsan
Er is een Waarheid die onafhankelijk is van iedere perceptie. Zoek deze waarheid en die zal je bevrijden.

kombelpeter

kombelpeter

• >250 berichten
  • 754 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2006 - 20:05

Ik ben dus dualistisch ingesteld, dat moge duidelijk zijn. Ik heb gezocht naar vrije wil, maar daar ben ik niet precies tegengekomen waarna ik zocht. Ik heb mezelf ook niet duidelijk gemaakt zie ik nou. Een kernzin zou kunnen zijn: "Het lichaam kan denken zonder de geest" en let op, dat is nog nooit op dit forum verondersteld.
I ♥ Apache!

kombelpeter

kombelpeter

• >250 berichten
  • 754 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2006 - 20:12

Ik kan me bij Ihsan aansluiten.
I ♥ Apache!

Danthaman

Danthaman

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2006 - 20:14

Daniel Dennet zei ooit "Het dualisme is een rotspunt geworden om je tegenstander vanaf te duwen, . Als je kunt aantonen dat de opvattingen van je opponent tot dualisme leiden, is hij of zij verloren."

Daar schaar ik mij volledig achter, dualisme is altijd fout..
"Alles is simpel"

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2006 - 20:24

Ik kwam er op tijdens een marathon. Ik kreeg na 10 km al heftige steken in mijn voet. Toen dacht ik: "Ik moet hem uitlopen. " De pijn was ondoenelijk maar toch zette ik door, tegen beter weten in.

dat is doodgewoon doorzettingsvermogen, goed dat je dat hebt hoor :roll: ik gaook gewoon door met vakken vullen ook als ik rugpijn heb, je wilt gewoon niet opgeven, heeft niets met illusies te maken.

Je kan het als een decor beschouwen.

en wat staat er dan voor dat decor? en Ishan, bedoel je dus dat het een illusie is dat we eeuwig leven, omdat we vergaan?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

kombelpeter

kombelpeter

• >250 berichten
  • 754 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 juli 2006 - 20:25

Mijn levensopvatting houdt ook in dat het monisme een illusie is, dus daar staan we recht tegen over mekaar.
I ♥ Apache!

Danthaman

Danthaman

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2006 - 20:38

En waarom is monisme een illusie? Omdat alles een illusie is? Wat is dan de taak van "geest"? Als het een taak is die het lichaam niet uit kan voeren moet er dus een gebied zijn waar lichaam en geest communiceren (volgens Descartes de pijnappelklier) als het een taak is die het lichaam wl uit kan voeren leidt dat geheid tot conflicten. Waar zit de geest? Is het een hersenproces (nee, dan zou het lichaam zijn) is het een onstoffelijk iets dat het lichaam stuurt?

We hebben geen "software", we zijn de cellen die we zijn en de processen (chemisch, elektrisch) die zich daartussen afspelen...
"Alles is simpel"

Ihsan

Ihsan

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2006 - 21:04

Je kan het als een decor beschouwen.

en wat staat er dan voor dat decor? en Ishan, bedoel je dus dat het een illusie is dat we eeuwig leven, omdat we vergaan?

De decor is al het materie waaronder de aarde. De illusie is het denken dat onze miezerige 100 jaar op aarde alles is wat als leven beschouwd kan worden. Het eeuwige (geestelijke) leven is juist de realiteit volgens mij.

Mvg. Ihsan
Er is een Waarheid die onafhankelijk is van iedere perceptie. Zoek deze waarheid en die zal je bevrijden.

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2006 - 21:09

Ik begrijp nog steeds niet hoe de TS tot de conclusie komt dat alles een illusie is.
Wat bedoel je met 'alles'?
Je kunt m.i. niet stellen dat 'alles' een illusie is, er moet iets zijn dat geen illusie is (als ALLES een illusie is, zou er 'niets' bestaan en volgens mij is ervaren niet een eigenschap van 'niets').
Ook Descartes kwam tot deze conclusie: Cogito ergo sum, ik denk dus ik ben.
Denken was het enige waarvan Descartes zeker wist dat het geen illussie was.
Is dit ook wat jij bedoelt kombelpeter?
En daarnaast vertel je dat je er heilig van overtuigd bent dat alles een illusie is, Descartes dacht juist dat overal aan getwijfeld kon worden behalve aan zijn denken, van al het andere was hij niet heilig overtuigd (ook niet dat al het andere een illusie is dus).
Nu ben jij het ook niet die Descartes aandraagt, maar enige vergelijking is wel op te merken.
Ik ben benieuwd naar de beredenering waardoor jij er zo heilig van overtuigd bent dat alles een illusie is, dat je zou twijfelen dat zou ik begrijpen, maar om ergens heilig van overtuigd te zijn moet je een sluitende beredenering hebben.
Die heb ik tot zover nog niet gevonden.

Zelf ben ik van mening dat de mens een illusionair beeld van de werkelijkheid heeft, wel een beeld die afgeleid is van de werkelijkheid, een vervorming ervan.
Zo hebben we een illusionair beeld van onze 'ik', de vrije wil en de qualia die wij ervaren (niet de ervaring op zich) zijn extreme vervormingen van de werkelijkheid.
Elk gevormd begrip of kader is een illusie die niet overeenkomt met de werkelijkheid.
Wel staan al deze illusies tot op zekere hoogte in verhouding met de werkelijkheid.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures