Springen naar inhoud

[Thermodynamica] toename van entropie

• Log in om te kunnen reageren

novada

novada

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 juli 2006 - 16:15

Ik heb een vraagje in verband met entropie, vooraleer ik verder ga wil ik toch benadrukken dat ik niet veel kennis heb van wiskunde ook heb ik mijn schooltijd beŽindigd op 15 jarige leeftijd. Op latere leeftijd heb ik wel verschillende technische cursussen en avondscholen gevolgd, louter uit interesse. Ik vermeld dit om te laten weten dat het geen zin heeft om me met harde en hoge wiskunde te bombarderen.
Bij het verstrijken van de tijd is er toename van entropie, de entropie of wanorde van het totale heelal neemt dus altijd toe. Als je de tijd omdraait zal men dus zien dat in het verleden de entropie lager was dan nu, dus bij het begin van het heelal moet dan de entropie enorm laag geweest zijn. In het begin was er enkel een bijna gelijk verdeel gas dat bestond uit ruwweg 75% waterstof , 23% helium en nog enkele hoeveelheden deuterium en lithium, misschien nog andere bestanddelen maar dit doet er nu niet toe. Hoe kan het dan dat nadien er sterrenstelsels, planeten, dieren, mensen ontstaan zijn, in het begin was het een bijna gelijk verdeeld gas, dat volgens mij staat voor hoge entropie en nadien zijn er sterren ontstaan met zwaardere elementen totdat nadien er leven ontstond in het heelal. Dus was er plots een afname van entropie of zie ik deze dingen totaal verkeerd?

:roll:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bruce

Bruce

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2006 - 11:16

De deeltjes die het meeste bijdragen aan de energie in het heelal zijn nucleonen (protonen en neutronen) en fotonen. De entropie van de deeltjes is van dezelfde orde als het aantal deeltjes.
Men denkt dat er ongeveer LaTeX meer fotonen dan nucleonen zijn. De entropie van het heelal wordt dus gedomineerd door de entropie van de fotonen. Deze entropie is echter bijna constant. De totale entropie van het heelal is dus ook zo goed als constant. Ondertussen is het natuurlijk wel flink afgekoeld.

bron: Kittel, Thermal Physics blz. 110

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 08 juli 2006 - 12:03

Men kan voor het begin van het Heelal b.v. de entropie op nul zetten. Als men het Heelal als een systeem bekijkt neemt de entropie van het heelal in zijn geheel toe. Dat belet niet dat er plaatselijk een afname kan zijn(meer orde) als de wanorde van het geheel maar toeneemt.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 juli 2006 - 12:11

Dat belet niet dat er plaatselijk een afname kan zijn(meer orde) als de wanorde van het geheel maar toeneemt.

Inderdaad, de tweede hoofdwet van de TD (pun unintended!) wordt vaak verkeerd geÔnterpreteerd als "entropie kan nooit dalen". Dit is waar als we een uitmiddeling beschouwen. Gemiddeld genomen zal de entropie in een gesloten systeem spontaan stijgen ipv dalen, maar dat neemt niet weg dat er dalingen van de entropie kunnen plaatsvinden.
Zolang er na uitmiddeling in tijd en/of ruimte een globale toename is van de entropie zijn we niet in strijd met die tweede hoofdwet, die dus enigszins vanuit statistisch oogpunt gezien moet worden (hetgeen ons zou leiden tot een hele tak binnen de thermodynamica, nl. de statistische).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures