Laplace en meet & regeltechniek vraagje

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Laplace en meet & regeltechniek vraagje

Hi,

Ik ben bezig met een thuisopdracht voor mechatronica en ik snap er ff helemaal niets meer van. Het is een herhaling van zo'n 2 jaar geleden, ik ben dus nogal roestig :roll:

Gevraagd: bepaal H(s) van de volgende differentiaalvergelijkingen die het verband tussen y(t) en x(t) beschrijven.

dy(t)/dt + 4y(t) = 6x(t) => H(s)=6/(s+4) eitje maar dan krijg ik:

d^2y(t)/dt^2 + 6 dy(t)/dt = 3dx(t)/dt + 4x(t) => H(s)=(3s+4)/(s^2 + 6s) toch?

Ik had altijd begrepen dat voor deze transformaties de gewone wiskundige rekenregels van toepassing zijn. Maar hoe komt het antwoordenboek aan het volgende antwoord:

H(s)= 3 [(s+4/3)/({s+2}{s+4})]

Maaruh als ik s^2 + 6s ontbind in factoren krijg ik nooit {s+2}{s+4}

Is dit een fout in mn denkwijze of in mn antwoordenboek of heel iets anders?

Bij de hieropvolgende differentiaalvergelijkingen wijken mijn antwoorden ook continu af.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Laplace en meet & regeltechniek vraagje

Ik vind bij de tweede opgave ook jouw oplossing, als ik dezelfde werkwijze hanteer tenminste:
\(\mathcal{L}\left{ {y''\left( t \right) + 6y'\left( t \right) = 3x'\left( t \right) + 4x\left( t \right)} \right} = \left( {s^2 Y\left( s \right) + 6sY\left( s \right) = 3sX\left( x \right) + 4X\left( s \right)} \right)\)
\(\left( {s^2 + 6s} \right)Y\left( s \right) = \left( {3s + 4} \right)X\left( s \right) \Leftrightarrow H\left( s \right) = \frac{{Y\left( s \right)}}{{X\left( s \right)}} = \frac{{3s + 4}}{{s^2 + 6s}}\)
Maar moet jij nergens rekening houden met de beginvoorwaarden?

Die komen namelijk wel op de proppen bij een Laplace getransformeerde van een afgeleide.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer