Wat betekent het getal ... ?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Wat betekent het getal ... ?

hoi allemaal,

ik zou graag eens willen weten wat "de waarde" -filosofisch- er achter een getal schuilt.

laat mij het volgende verduidelijken:

*nummer "1":

-volgens mij, wilt dit zeggen: 'de beste'; 'de uitverkoorne'; ' de winnaar';...

kortom uniek

*nummer "2":

:P

* nummer "3":

- volgens mij, wilt dit zeggen: fenomenaal

* nummer "4":

- sommige zeggen dat dit iets te maken heeft met 'De Dood'

maar eerlijk -volgens mij- :P

* nummer "5":

- volgens mij is dat zoiets als de vijf elementen, ...

- maar dit kan ook dat betekenen! duivelsverering

*nummer "6":

sextagon, maar wat wil dat nu meer zeggen? :P

* nummer "7":

hier spreek men over

de heilige dag

* nummer "8":

wat mag dat betekenen?

men zegt in het leger: "geef acht!"

en ik heb maar twee benen :P

* nummer "9":

ok, voor de vrouwen zal dit wel als ' muziek' in de oren klinken zekers :)

maar driemaal '9' :D 999

hallo :P :roll:

* nummer "10":

denk aan ' de tien geboden', maar waarom tien wetten? er zijn uiteraard meer dan tien wetten, hé

-volgens mij, redelijkheid, maw het is doenbaar....

* nummer "11":

- volgens mij gekkenwerk denk aan 9/11

* nummer "12":

- volgens mij volmaakt

Jezus en de twaalf apostelen; 12 maanden; 12 uren dag en 12 uren 's nachts;...

* nummer "13":

iedereen kent dat "vrijdag de dertiende":

ongeluksdag, ... en wat als je geboren zijt op die dag?

.... enzovoorts

-------

er zijn uiteraard nog van die getallen zoals "40" ; "500" de feniks

maar dat laat ik graag aan jullie over :wink:

het doel van deze topic, zoals mijn pollvraag:

is er daar iets van waar? puur bijgeloof? toevallig?

getallen zijn gemaakt voor de "wiskunde", en de rest ... niet relevant

kan je toekomst voorspellen, adhv getallen...

----

ik stem op 'ja' :wink: (uitleg vervolg)
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wat betekent het getal ... ?

Hm... je hebt ook zogenaamde perfecte getallen. Deze zijn deelbaar door bepaalde andere getallen. Tel je deze bij elkaar op, dan vormen ze samen weer het perfecte getal. De laagste is 6. Deelbaar door 1, 2 en 3. Tel je die bij elkaar op (3+2+1) dan heb je weer 6. Idem voor 28 (1, 2, 4, 7, 14). Leuk ook om te weten dat de perfecte getallen altijd eindigen op 6 of 8, en elkaar in die zin ook perfect afwisselen.

Of dit iets betekent? Geen idee. Er zijn er wel die er speciale betekenissen of waarde aan hechten. Ik houdt het echter op bijgeloof.

Verder heb je nog andere speciale getallen, zoals het getal van euler en pi. Dit heeft alleen helemaal geen snars met geloof te maken en zijn pure mathematische getallen. Ik neem aan dat je ze kent.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4.546

Re: Wat betekent het getal ... ?

slechts wiskundig, meer niet. maar je kunt er wel een onzinnige, symbolische betekenis aan geven, maar dat is voor mij niet meer dan onzin om jezelf bezig te houden.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: Wat betekent het getal ... ?

hmmm... maw ben je geboren op de 13de of de 12de => zeverrij.

daar kan ik in komen, hoor :wink:

maar om het filosofisch te houden, waarom ' de top drie?' in de sportwereld? u weet wel, goud, zilver, brons medailles en waarom krijg de vierde 'winnaars' niet bv ijzer?

sta mij toe, om de volgende aanwending te geven, mod's:

iedereen weet de 21 juni het hoogste punt is van de Zon.

maar klik hier op en je zal zien dat het getal "21" meerdere keren voor komen :roll:

maar da's wetenschap. akkoord

en nu iets totaal anders ... een spelletje

genoemd Blackjack

u weet wel, niet boven de 21 gaan anders zijt ge verbrand

of nog beter, vroeger was je volwassen op je 21 jaar zie hier

ik bedoel, ik heb begrip voor het wiskundige aspect, maar ik zeg toch dat "ergens" getallen niet zomaar lukraak gekozen zijn.

daar moet toch iets 'achter steken'.

en met respect, Ger

er zijn idd ideale getalen :P priemgetallen

zoals 1 zoals 3 zoals 7 enz.

en qua wiskunde, zijn ze essentiëel belangrijk! maar zouden ze slechts voor één doel dienen?

denk eens na, zo'n uniekum dat maar één ding betekent?

ze zijn universeel! dwz, ze kunnen toch voor meerde dingen betekenen? puur wiskunde; algebra?

zie mijn vroegere

topic ' is wiskunde universeel?'

bij mij weten kan diertien in een dozijn niet toegepast worden.

en da's een spreekwoord, akkoord?

waarom zeiden ze dan niet vroeger:" 27 apen in een 26 apen apenkooi, bestaat niet "

geef toe, klink prachtig :P

neen. het getal "12" had een betekenins net zoals "13".

en dat spreekwoord wil zeggen: 'het overvloedig kan nooit passen bij het volmaakte" ( 13 pas niet bij 12)
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 3.165

Re: Wat betekent het getal ... ?

Ger schreef:Hm... je hebt ook zogenaamde perfecte getallen. Deze zijn deelbaar door bepaalde andere getallen. Tel je deze bij elkaar op, dan vormen ze samen weer het perfecte getal. De laagste is 6. Deelbaar door 1, 2 en 3. Tel je die bij elkaar op (3+2+1) dan heb je weer 6. Idem voor 28 (1, 2, 4, 7, 14). Leuk ook om te weten dat de perfecte getallen altijd eindigen op 6 of 8, en elkaar in die zin ook perfect afwisselen.  

Of dit iets betekent? Geen idee. Er zijn er wel die er speciale betekenissen of waarde aan hechten. Ik houdt het echter op bijgeloof.

Verder heb je nog andere speciale getallen, zoals het getal van euler en pi. Dit heeft alleen helemaal geen snars met geloof te maken en zijn pure mathematische getallen. Ik neem aan dat je ze kent.
Dit heb ik gisteren op televisisie gezien, ze kraakten één of andere code van een getallenfreak en een wiskundige of zoiets dacht toen aan de perfecte getallen. Ik heb het tijdens het zappen gezien volgens mij op de publieke. Jij ook wellicht?

Berichten: 1.780

Re: Wat betekent het getal ... ?

Hm... je hebt ook zogenaamde perfecte getallen. Deze zijn deelbaar door bepaalde andere getallen. Tel je deze bij elkaar op, dan vormen ze samen weer het perfecte getal. De laagste is 6. Deelbaar door 1, 2 en 3. Tel je die bij elkaar op (3+2+1) dan heb je weer 6. Idem voor 28 (1, 2, 4, 7, 14). Leuk ook om te weten dat de perfecte getallen altijd eindigen op 6 of 8, en elkaar in die zin ook perfect afwisselen.
Héé, jij moest zogenaamd verhuizen, maar je hebt weer op de bank gehangen met inspector Lewis!!!!!

@Phillip,

De meeste culturen kennen een getallensymboliek. Vooral de bijbel zit er vol mee, maar de symboliek is veelal al ouder. Drie als symbool voor de volmaaktheid komt ook bij de Grieken voor, Evenzo 12 als heilig getal. Daar zijn de 12 apostelen, maar ook de 12 werken van Hercules en in het chinees-manicheïsche Tractaat van Peking drukt 12 de verlossingsgedachte uit. enz. enz. Je hebt het dan over een symboliek vergelijkbaar met b.v. een roos die staat voor de liefde.

Maar waar jij hier mee bezig bent (hebben getallen waarde voor het leven) riekt naar numerologie, astrologie, handlijnkunde en aanverwante lariekoek.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Wat betekent het getal ... ?

Volslagen nonsense denk ik zo.

Wat me wel fascineert is verhoudingen zoals je dat ziet en de natuur gelinkt met fibonaccireeks.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wat betekent het getal ... ?

[offtopic]

@Albert en Johan, ik kende het begrip al van mijn oude wiskundeleraar op de Havo. Volgens mij wel langs gezapt van de week, daardoor dacht ik er waarschijnlijk weer aan.

En verhuizen? Ik?

[/offtopic]
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Wat betekent het getal ... ?

Het feit dat ik de eerste ben die ja gestemd heeft, doet me vermoeden dat Phillip zelf niet gestemd heeft. Hij geeft namelijk al vele voorbeelden van cijfers die symbolisch zijn in het leven van velen. Of je het een zinnig symbool vindt of niet, je kunt er niet om heen dat sommige cijfers een symbool zijn in het leven. Dit is dus geen meningsvraag, maar een feitenvraag, en ik ben de eerste die hem goed heeft. :-P

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: Wat betekent het getal ... ?

Het feit dat ik de eerste ben die ja gestemd heeft, doet me vermoeden dat Phillip zelf niet gestemd heeft. Hij geeft namelijk al vele voorbeelden van cijfers die symbolisch zijn in het leven van velen. Of je het een zinnig symbool vindt of niet, je kunt er niet om heen dat sommige cijfers een symbool zijn in het leven. Dit is dus geen meningsvraag, maar een feitenvraag, en ik ben de eerste die hem goed heeft. :-P
was het vergeten... :roll: maar heb wel degelijk op ja gestemd.

waarom?

uit astrologische overweging. ook uit mythologisch verhalen..enz.

maar uit een wiskunde bedenking!

nl, niemand heeft hier tot nu toe gesproken over getal "0"

maar het heeft toch ons leven voorgoed beïnvloed!

niet alleen puur wiskunde, maar ik zeg u:

héél onze samenleving

(computer)

en zeggen dat getal "0" eigenlijk niks betekent.

ps: een feitenvraag? is dat verboden hier?

:P I'm sorry :P

'k wou weten wat de meeste denken over getallen. en vooral... waarom zoveel belang in de boeken (of het nu geloofboeken zijn of niet).

...
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 1.780

Re: Wat betekent het getal ... ?

Ger schreef:[offtopic]

@Albert en Johan, ik kende het begrip al van mijn oude wiskundeleraar op de Havo. Volgens mij wel langs gezapt van de week, daardoor dacht ik er waarschijnlijk weer aan.  

En verhuizen? Ik?

[/offtopic]
Oeps, heb je door de war gehaaald met totaal iemand anders en de opmerking was olijk bedoeld. Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 16

Re: Wat betekent het getal ... ?

Het heeft volgens mij geen zin om een filosofische betekenis achter een getal te bedenken. Als je een aantal filosofen vraagt om een betekenis achter de getallen 1 t/m 10 te bedenken. Zal geen van de lijstjes precies hetzelfde zijn. Een betekenis bedenken achter getallen is iets psychologisch. Als je het lijstje van iemand goed bestudeert, kun je dingen ontdekken die iets zeggen over de denkwijze of het karakter van die persoon. Als de lijstjes serieus worden ingevuld, zal bijvoorbeeld een seriemoordenaar andere betekenissen hebben bedacht dan een seksverslaafde.

Het heeft trouwens wat weg van die test die je wel eens in films ziet; Een cliënt krijgt een kaartje te zien met een zwarte vlek en hij moet dan zeggen wat het eerst bij hem opkomt. Weet iemand hoe deze test heet? En of het vergelijkbaar is met wat we hier aan het doen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Wat betekent het getal ... ?

tussen ('jes: filosofie en symboliek zijn tegenstrijdigheden

Berichten: 16

Re: Wat betekent het getal ... ?

tussen ('jes: filosofie en symboliek zijn tegenstrijdigheden


Ik ben niet zo geleerd op dit gebied en "Filosofie, Theologie en Ethiek" is voor mij een pot nat.

Maar ik begrijp je wel nu je het zegt... Ik had in plaats van “filosofen” eerst ook gewoon "mensen" staan maar wel vervelend dat ik dat nu niet meer kan aanpassen. :roll:

Toch lijkt me dat mijn mening duidelijk is.

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Wat betekent het getal ... ?

Ik denk dat dit niks met bijgeloof heeft te maken. Mensen maken er gewoon een beeld van in hun hoofden om er maar iets materialistisch van te maken. Misschien heeft het er niet zo veel mee te maken maar deze site wou ik jullie toch niet onthouden.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Reageer