Springen naar inhoud

invloed van internet

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 09 juli 2006 - 12:28

Hoe is het psychologisch,resp.filosofisch te verklaren,dat internet zoveel gebruikt wordt om persoonlijke of algemene problemen aan te kaarten in de anonieme sfeer.
Is men bang om zich anders "bloot" te geven,zoekt men gelijkgestemden,durft men alleen via dit medium zijn hart te luchten.
Ik maakte bijv. enkele malen mee op een ander forum,dat er iemand op een eenvoudige vraag begon te razen, te tieren en te dreigen als een psych.gestoorde;mogelijk ook een uitlaatklep voor die groep mensen.

Dus graag een mening van "geleerden"!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2006 - 13:17

Dit is een vraag die mij ook wel eens bezig gehouden heeft, des te meer omdat ikzelf op bepaalde fora en stuk opener ben dan in RL.
Ik denk dat het antwoord niet zozeer ligt in de anonimiteit, telt zeker wel mee, maar ik denk dat het gemak van de contacten je minder voorzichtig maakt dan waar je zuinig op je contacten moet zijn.
Mijn buurman, familie, vrienden etc. kan ik niet zomaar wegdoen als ik even geen zin meer heb, nog veel lastiger is het om zomaar even nieuwe te vinden.
Op internet ligt een wereld van kleine 'sociale' kringetjes, je kunt ze evengemakkelijk dumpen als nieuwe vinden.

Goldenlastra

Goldenlastra

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2006 - 08:54

Veel (oudere) mensen denken dat internet slecht voor je is, maar uit onderzoeken blijkt dat het wel meevalt.
Als je bijvoorbeeld een hele poos op MSN zit (om zo even een voorbeeld te geven) dan denken veel mensen... doet hij wel wat aan zijn sociale leven, maar integendeel.. het blijkt dat mensen op MSN veel meer durven te zeggen (in de meeste gevallen typen :)) dat hun dus meer open zouden zijn. Natuurlijk zijn er verschijnselen van bloot op het internet maar dat was voor internet ook al erg in nederland.. ga maar eens naar de wallen. De nieuwe generatie zal uit grotendeels ook uit internetters bestaan.

Dus ik denk dat de meeste mensen er verkeerd tegen aankijken
Wie A zegt moet ook nus zeggen

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2006 - 11:08

Ik denk ook meespeelt dat je niet direct wordt geconfronteerd met de fysieke reactie van de ander.
Je ziet niet direct de gekwetstheid, woedende dreiging, verdriet, etc. Dat zou je reactie in RL matigen.

Het is bovendien een heel andere manier van communiceren. De info-overdracht moet veel exacter omdat het zonder alle lichaamstaal zo makkelijk verkeerd opgevat kan worden (emoticons vervangen hierbij deels). Men heeft alleen eigen referentiekader om de boodschap invulling te geven.

Maar bij dat flippen zal ook wel een heel stuk persoonlijkheid meespelen. Je kan alles zo verkeerd opvatten als je maar wil natuurlijk. Zulke mensen heb je in RL ook.

Goldenlastra

Goldenlastra

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2006 - 15:31

daar sluit ik me bij aan :)
Wie A zegt moet ook nus zeggen

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures