Springen naar inhoud

Dompelpomp + dimmer

• Log in om te kunnen reageren

wkuipers

wkuipers

• >25 berichten
  • 80 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2006 - 13:35

Ik wil graag het zwembadwater verwarmen m.b.v. mijn terraskachel, maar nog handiger is natuurlijk om het water te laten circuleren..

kan ik ook een dimmer op de dompelpomp aansluiten om het water (lamgzaam (!)) in een gesloten systeem te laten circuleren?

of is het onverstandig om een dimmer op een 230V dompelpomp aan te sluiten?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 juli 2006 - 13:38

Het hangt er maar van af wat voor type motor er in zit.
Maar waarom zou je het langzaam willen laten circuleren, wat is daarvan de toegevoegde waarde?

wkuipers

wkuipers

• >25 berichten
  • 80 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2006 - 13:56

Het hangt er maar van af wat voor type motor er in zit.
Maar waarom zou je het langzaam willen laten circuleren, wat is daarvan de toegevoegde waarde?

dan stroomt het water langzamer door de waterleiding die wordt verwarmt door mijn terraskachel (A) en dus is het water wat warmer

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juli 2006 - 14:12

Het water wat je pompt wordt warmer, echter je pompt minder water per tijdseenheid. De totaal toegevoegde warmte energie blijft zo hetzelfde.
"Meep meep meep." Beaker

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 juli 2006 - 14:14

dan stroomt het water langzamer door de waterleiding die wordt verwarmt door mijn terraskachel (A) en dus is het water wat warmer

Foute redenering: voor de opwarming van je zwembad maakt het niet uit of je 1 liter door je kachel laat stromen met 50 graden opwarming, of 50 liter met 1 graad opwarming. Sterker, in het laatste geval is het rendement van je kachel hoger....... :roll: en warmt je bad dus sneller op......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 09 juli 2006 - 14:55

Sterker, in het laatste geval is het rendement van je kachel hoger....... :roll: en warmt je bad dus sneller op......

Dat bedoelde ik dus met mijn vraag te zeggen. Hoe groter het temperatuurverschil tussen de warmtebron en het water, des te effectiever is de warmteoverdracht.

Dirk B

Dirk B

• >100 berichten
  • 132 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2006 - 22:54

WKuipers: Zou het niet nog handiger en goedkoper zijn je zwembadwater met een zonnecollector op te warmen?
Een zonnecollector werkt heden ten dage met dit mooie weer ongeveer 15 uur per dag, ik neem niet aan dat je ook je terrasverwarming de hele dag hebt ingeschakeld.

feikebrouwer

feikebrouwer

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 18:09

Grappig dat ik dit onderwerp hier toevallig tegenkom.
Vorige week heb ik van RVS een kachel gemaakt, die mijn zwembad(je) van 2000L opwarmt.
In de kachel zit een RVS gebogen spiraal, van intotaal 15m en 20mm dik. Door een vijverpomp wordt er water met 40L/min doorheen gepompt:
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Bij een beetje vuur stroomt hier water van 50 graden uit, waardoor het zwembad in 2 uurtjes loeierwarm is. Mijn ervaring is, dat je het water veel beter snel kunt laten stromen, dan het heel erg verwarmen door het langzaam rond te pompen. Bij erg heet water, heb je veel warmteverlies in de leidigen.

Succes met je project!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 juli 2006 - 18:55

Mijn ervaring is, dat je het water veel beter snel kunt laten stromen, dan het heel erg verwarmen door het langzaam rond te pompen. Bij erg heet water, heb je veel warmteverlies in de leidingen.

kijk, nou hoor je het ook eens van een ander....... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

dannyj

dannyj

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 19:48

Even vraagje, hoe ga je dat ding opstoken. waar die spiraal in zit.

mvg

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2006 - 20:14

Even vraagje, hoe ga je dat ding opstoken. waar die spiraal in zit.

Er word gesproken over 'vuur', een paar houtsblokken zullen vast wel werken.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures