[scheikunde] dichtheid omrekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 10

[scheikunde] dichtheid omrekenen

Hallo, ik zoek een formule over hoe ik een dichtheid van een mengsel in kg/m3 kan omrekenen naar een getal in g/l

Bijvoorbeeld;

pekel met een dichtheid van 1200 kg/m3 heeft het mengsel zo`n 310 g/l zout in het water. Hoe krijg ik dit omgerekend?

Bedankt en groeten van sixflag :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [scheikunde] dichtheid omrekenen

Om te beginnen: g <-> kg zal wel lukken?

Ten tweede: als je weet dat 1dm³ = 1l en 1000dm³ = 1m³, lukt de rest dan ook?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] dichtheid omrekenen

sixflag schreef:Hallo, ik zoek een formule over hoe ik een dichtheid van een mengsel in kg/m3  kan omrekenen naar een getal in g/l

Bijvoorbeeld;  

pekel met een dichtheid van 1200 kg/m3 heeft het mengsel zo`n 310 g/l zout in het water. Hoe krijg ik dit omgerekend?
Ik ben bang dat je dat niet zal lukken. Je probeert kg zout water per m³ zout water om te rekenen naar g zout per L zout water. Er zijn wel formules die werken binnen zekere grenzen (meestal gebruikt door oceanografen, dus voor in de praktijk voorkomende zoutgehalten van zeewater), maar ik ben bang dat je die niet mag extrapoleren naar pekel.

De formule kan ik zo vlot niet vinden, maar in deze site vind je een java-calculator voor zeewater:

http://fermi.jhuapl.edu/denscalc.html

EDIT>>>>>>>>>>>>>>

@TD: volgens mij is dit niet een simpel eenheden-omrekeningsgebeuren, zie uitleg boven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [scheikunde] dichtheid omrekenen

Jan van de Velde schreef:EDIT>>>>>>>>>>>>>>

@TD: volgens mij is dit niet een simpel eenheden-omrekeningsgebeuren, zie uitleg boven.
Ja blijkbaar, ik belichtte enkel het (eenvoudige) wiskundige aspect van zo'n omzetting :roll:
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 10

Re: [scheikunde] dichtheid omrekenen

oke bedankt, ik zal even via de link naar de calculator kijken.

Zodra ik het te weten komt horen jullie het.

bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] dichtheid omrekenen

Zodra ik het te weten kom horen jullie het.
Ik ga tot die tijd maar niet mijn adem inhouden dan........ :roll:

nee serieus, als je het al gaat vinden gaat het een bijzonder ingewikkelde functie zijn, en dan nog zullen er de nodige disclaimers bij geschreven zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 301

Re: [scheikunde] dichtheid omrekenen

als ik het zo bekijk is dit het maken van een oplossing van pekel...

in mijn natuurkunde boek staat een manier om de dichtheid van een mengsel te berekenen, maar daarvoor heb je meer informatie nodig(oa massa en volume van de stoffen waarmee je het mengsel wilt maken).

en dan komt het er ook opaan hoeveel je van de twee stoffen bij elkaar gooit(om zo de oplossing te krijgen, want de concentratie heeft ook effect op de dichtheid).

Hier is de formule uit mijn boek:

Pm = (V1 + V2) / (M1 + M2)

Pm = Dichtheid mengsel

V1 = Volume stof 1

V2 = Volume stof 2

M1 = Massa stof 1

M2 = Massa stof 2
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] dichtheid omrekenen

Het probleem is dat V1+V2 < Vtotaal in het geval van de meeste oplossingen. En omdat het resulterende volume Vtotaal niet volgens een algemene regel te voorspellen is, gaat PAAC's formule niet op.

kijk bijvoorbeeld ook eens hier:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...ghlight=alcohol

het oplossen van alcohol in water. En dan zie je dat ook voor vloeistoffen niet geldt dat 1L +1L = 2L :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 301

Re: [scheikunde] dichtheid omrekenen

dat van vloeistof contractie had ik hier al ergens gelezen ja, das vloeistof + vloeistof(ook beiden met een lage dichtheid)...

dus ik dacht pekel(redelijk vast denk ik, met hogere dichtheid dan water) + vloeistof kan dan wel:)

was worth the try
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] dichtheid omrekenen

Nou, ter bevestiging een goed uitvoerbaar thuisproefje doen dan (leuk vakantieprojectje), gebaseerd op de volgende gegevens:

dichtheid keukenzout (BINAS tabel 10) 2,17 kg/L. Ter bevestiging dat we hier te maken hebben met de werkelijke dichtheid van één vast kristal, en niet van zoutkorreltjes inclusief de lucht tussen de korreltjes:

http://www.saltinstitute.org/teaspoon.html
The density of granulated evaporated salt varies depending on crystal size, structure, gradation, and degree of compaction.  The reported range of densities is 1,200-1,300 g/L.  Michaels (1991)  uses 1,300-1,315 g/L for Hygrade and Fine salt from Sifto’s Goderich evap plant.  Niman (1979)[ii], and Bandy (1989)[iii] use 1,250 g/L for granulated evaporated salt (loose bulk density = 800 cc/1,000 g).  Niman (1979) gives the density of Alberger as 624 - 750 g/L depending on gradation.  Akzo Salt Inc. (1992)[iv] gives the density of General Purpose granulated evaporated salt as 77 lbs/ft3  (1,233 g/L), and of Granulated Iodized as 75 lb/ft3 (1,201 g/L).  Akzo Salt Inc. gives densities for Alberger Natural Flake Salt as 39-60 lb/ft3 (625-960 g/L), and Tru-Flake Compacted Flake Salt as 59-70 lb/ft3 (945-1,121 g/L) depending on gradation.  The coarse products are generally of lower density.


Dus, porties maken van 22 g keukenzout = 0,01 L keukenzout, en één voor één toevoegen aan 1 L water, steeds onder bepaling van het nieuwe volume, totdat je zout niet meer wil oplossen. Plak het geheel in een grafiek en publiceer het hier op het Wetenschapsforum.

:roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [scheikunde] dichtheid omrekenen

Is het niet gewoon de kilos delen door 1000 om in grammen te komen en vervolgens de m3 naar liters door dat aantal ook door 1000 te delen.

Of zie ik het te simpel?

Volgens mij blijft het verhoudingsgetal van het mengsel gelijk.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] dichtheid omrekenen

De dichtheid van NaCl-oplossingen in kg/l als functie van de temperatuur en gehalte in gewichts % wordt gegeven in een tabel van International Critical Tables. Deze tabel is te benaderen met de formule volgens Jan van der Stegen

Dpekel = R1 + R2 (N/58,5) + R3 T + R4 (N/58,5)(N/58,5)

R1 = 1.00834209 bruikbaarheid:

R2 = 0.039881935 D = dichtheid in kg/l

R3 = -4.66989568E-04 N = pekelsterkte in g/l

R4 = -5.24583680E-04 T = temperatuur in °C

Dus nu nog de N uitschrijven voor de formule en dat moet het zijn...

wie waagt een poging :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] dichtheid omrekenen

Ik snap de term "bruikbaarheid" bij R1 niet

Ik vind het symbool "D" niet terug in relatie tot R2

Ik vraag mij af of deze formule wel klopt. Ik krijg de eenheden niet aan elkaar geknoopt, tenzij compenserende eenheden in al die R's verstopt zitten. En als ik voor het zoutgehalte 0 g/L invul zou ik de dichtheid van zoet water moeten krijgen, die dan gelijk zou moeten zijn aan R1, (wat 'ie niet is) en ineens onafhankelijk wordt van de temperatuur, omdat R3 0 is en dus de temperatuur uit de formule valt. :)

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>><<

wat ik bij nader inzien ook niet snap is waarom die factor "../58,5" niet gelijk in R2 resp. R4 zit ingerekend.

EDIT 2 >>>>>>>>>>>>>>>>>

verkeerd gelezen, T valt niet uit de formule want R3 wordt nooit 0. Bij T=20°C en 0 g/l zout wijkt de dichtheid van zoutloze pekel(water dus) overigens nog steeds af. En dat vind ik, gezien de gegeven significanties, frappant.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: [scheikunde] dichtheid omrekenen

Ja, ik kwam er dus ook niet helemaal uit, plus dat ik dit altijd lastig vind om uit te werken :)

Maar goed, even terug op de formule...

Ik heb deze op m`n werk gehad van een procestechnoloog die deze heeft opgezocht.

Ik had in mijn scriptie al de zoutgehateberekening beschreven (zie hieronder) zoals deze in het computersysteem bij onze fabriek wordt berekend.

formule/berekening: C1- √(11523261.29 – (C3 x P1) – (C4 x P2))

C1= 2223.76 (gegeven waarde)

C3= 6523.74 (gegeven waarde)

C4= 3046.52 (gegeven waarde)

P1= 1172.54 (variabele waarde 82DT202 in kg/m3) {dus dichtheid vloeistof}

P2= 71.54 (variabele waarde 82TI233 in °C)

calcexp:

2223.76 - √ (11523261.29- (6523.74 x 1172.54) – (3046.52 x 71.54) ) = 312 g/l

Misschien zijn jullie/je nu wat wijzer. Ik zal anders nog wel die procestechnoloog spreken om wat meer duidelijkheid te krijgen over de formule

groeten sixflag

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] dichtheid omrekenen

Misschien zijn jullie/je nu wat wijzer.
nog niet echt :) .
variabele waarde 82DT202 in kg/m3
wat mag ik denken bij dat gekleurde gedeelte? Is dat de code in een of ander procesbesturingsprogramma van een meetapparaat of zo?

overigens, als ik op je formule mijn "argwaantoets" loslaat (invullen T=0°C en concentratie =0 g/l) kom ik wel netjes heel dicht bij de BINAS-waarde voor de dichtheid van water. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer