Hoe maak je een Amerikaan duidelijk dat België een staat is?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 997

Hoe maak je een Amerikaan duidelijk dat Belgi

En dit is dus geen mop of zo, want dan had ik het wel onder 'algemene discussie' gezet.

Maar ik heb al tweemaal voor zulk een irritante discussie gestaan waarin Amerikanen die ik ken blijven volhouden: "no belgium is not a state, it is a country" ... frustrerend

Ik ben een leek wat betreft politiek, geschiedenis of geografie, maar ik weet wel dat belgie (of nederland of ...) een europese staat is die zelf een land vormt en zelf een souvereine overheid en wetgeving heeft. Het probleem is dat die Amerikanen hun staten vergelijken met onze provincies omdat hun land toevallig bestaat uit een 50-tal staten. En zo komen ze domweg tot de conclusie dat belgie geen staat heeft en er dus ook geen is. De juiste vergelijking met onze provincies is volgens mij hun county's.

De vraag blijft dus: HOE?

Gebruikersavatar
Berichten: 341

Re: Hoe maak je een Amerikaan duidelijk dat Belgi

In hun vocabulaire hebben ze gelijk. Jij genruikt in hun ogen de verkeerde woorden. Aangezien jij probeert hun taal te spreken zul je misschien je eigen woordenschat aan moeten passen?

Of anders uitleggen hoe jouw woordenschat er uitziet...
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein

Berichten: 756

Re: Hoe maak je een Amerikaan duidelijk dat Belgi

Voor ons kunnen beide, eigenlijk kunnen ze beide in het Engels*, maar voor iemand in de VS is een staat een onderdeel van zijn land.

"Belgium" is intussen ook een scheldwoord geworden bij sommigen in de Angelsaksische wereld.

*Zie Encarta:

state n

1. …

2. …

3. an area forming part of a federal country such as the United States or Australia with its own government and legislature and control over most of its own internal affairs

4. a country or nation with its own sovereign independent government

5. a country’s government and those government-controlled institutions that are responsible for its internal administration and its relationships with other countries

6. …

…

coun·try n

1. a nation or state that is politically independent, or a land that was formerly independent and remains separate in some respects

2. the nation or state where somebody was born or is a citizen

3. a large area of land regarded as distinct from other areas, for example, because of its natural boundaries or because it is inhabited by a particular people

4. an area that is farmed or remains in a relatively undeveloped state, as distinct from cities, towns, and other built-up areas

5. a region that is distinguished by particular characteristics or is associated with a particular activity, person, or group of people

6. the people of a nation or state, especially when affected as a group by political or other events

…

Encarta® World English Dictionary © 1999 Microsoft Corporation. All rights reserved. Developed for Microsoft by Bloomsbury Publishing Plc.
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hoe maak je een Amerikaan duidelijk dat Belgi

Een andere engelse term is Nationstate, een term die een land als belgie goed beschrijft, het is een nation, maar ook deel van een het europees canvas.

Ik heb deze term meer en meer gehoort op C-SPAN.
nation-state. A political unit consisting of an autonomous state inhabited predominantly by a people sharing a common culture, history, and language.

Berichten: 756

Re: Hoe maak je een Amerikaan duidelijk dat Belgi

DePurpereWolf schreef:Een andere engelse term is Nationstate, een term die een land als belgie goed beschrijft, het is een nation, maar ook deel van een het europees canvas.

Ik heb deze term meer en meer gehoort op C-SPAN.
nation-state. A political unit consisting of an autonomous state inhabited predominantly by a people sharing a common culture, history, and language.
:roll: Niet van toepassing op België. Kultuur is hen onbekend, alle Belgen kennen een verschillende geschiedenis, en ze spreken daar minstens vijf talen: Waals, Frans, Nederlands, Vlaams en Aantwaarps. Et L'union fait la Farce, wat niet hetzelfde is als "Je maintiendrai".
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Hoe maak je een Amerikaan duidelijk dat Belgi

:roll: Niet van toepassing op België. Kultuur is hen onbekend, alle Belgen kennen een verschillende geschiedenis, en ze spreken daar minstens vijf talen: Waals, Frans, Nederlands, Vlaams en Aantwaarps.


En sinds wanneer is Waals fundamenteel verschillend van Frans? En sinds wanneer is Vlaams fundamenteel verschillend van Nederlands. En sinds wanneer is Aantwaarps een taal i.p.v. een dialect? En sinds wanneer is Duits geen officiele taal meer in Belgie?

Berichten: 756

Re: Hoe maak je een Amerikaan duidelijk dat Belgi

Roland Ronceval schreef: :roll: Niet van toepassing op België. Kultuur is hen onbekend, alle Belgen kennen een verschillende geschiedenis, en ze spreken daar minstens vijf talen: Waals, Frans, Nederlands, Vlaams en Aantwaarps.
En sinds wanneer is Waals fundamenteel verschillend van Frans? En sinds wanneer is Vlaams fundamenteel verschillend van Nederlands. En sinds wanneer is Aantwaarps een taal i.p.v. een dialect? En sinds wanneer is Duits geen officiele taal meer in Belgie?
Verdorie, was ik het Duits toch vergeten zeker. Maar dat als oorlogscompensatie geannexeerde stukje Duitsland is niet echt Belgisch?

En volgens sommige Antwerpenaren was het Antwerps de taal der talen, de taal die in het Aards Paradijs gesproken werd.

Toch nog even ernstig:

Waals is wel degelijk een andere taal dan het Frans. Of dat betekent dat talen "fundamenteel" verschillen is betwistbaar voor filologen. Waren Nederduits en Hoogduits fundamenteel verschillend?

In het huidige Wallonië werden overwegend Letzeburgs, Waals, en Picardisch gesproken, en op bepaalde plaatsen Limburgs gezongen. Sinds de Belgische overheersing (?) zijn die talen stelselmatig verdrongen door het Frans. Gelijkaardige pogingen om hetzelfde te bereiken (La Belgique sera latine ou ne sera pas) in wat we vandaag Vlaanderen noemen zijn mislukt. Waarbij de parenthese kan gemaakt worden dat Waals en Picardisch ook latijnse talen waren (zijn?).

P.S., in aansluiting op het voorgaande en om te vermijden dat sommigen zouden denken dat ik uit mijn nek klets:

http://www.folkroddels.be/artikels/20983.html

In 1569 beweerde Goropius Becanus (1519 – 1573) dat het aards paradijs in Vlaanderen moest gelegen hebben, ergens ten oosten van Antwerpen. Deze slimme man deed dat in een lijvig werk: Origines Antwerpianae.

Adam en Eva wisselden fluisterden elkaar woordjes toe in… het Antwerps. Toen Eva van de appel wilde bijten riep Adam haar dan toe: “Blefter af stoem waaf”, maar het baatte niet want Eva antwoordde: “Och joenge, ge kunt dem boem in. Ik eit wor dak goesting voer ep” De rest van het verhaal kent U. Ze werden verdreven uit het aards paradijs (het Antwerpse dus).
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Hoe maak je een Amerikaan duidelijk dat Belgi

En sinds wanneer is Waals fundamenteel verschillend van Frans?
Waals is inderdaad niet fundamenteel verschillend van Frans, maar er zijn wel fundamentele verschillen hier en daar: Walen gebruiken voor 70, 80 en 90 septante, huitante en nonante, Fransen soixante-dix, quatre-vingt en quatre-vingt-dix. Zoiets mag je toch niet zomaar een dialectprobleempje noemen vind ik. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 756

Re: Hoe maak je een Amerikaan duidelijk dat Belgi

En sinds wanneer is Waals fundamenteel verschillend van Frans?
Waals is inderdaad niet fundamenteel verschillend van Frans, maar er zijn wel fundamentele verschillen hier en daar: Walen gebruiken voor 70, 80 en 90 septante, huitante en nonante, Fransen soixante-dix, quatre-vingt en quatre-vingt-dix. Zoiets mag je toch niet zomaar een dialectprobleempje noemen vind ik. :roll:
Die septante, octante en nonante zijn eerder Belgisch- of Zwitsers-Franse eigenaardigheidjes.

Tussen het Frans en het Waals zijn er nog wel grondiger verschillen, zoals moge blijken uit het Onze Vader in het Waals:

Vos, nosse Pere k' est la-hôt,

Ki vosse no seye beni cint côps.

Ki li djoû vegne k' on v' ricnoxhe come maisse.

K' on vos schoûte sol tere come å cir.

Dinez nos ådjoûrdu li pwin po nosse djourneye.

Fijhoz ene croes so tos nos petchis

Come nos l' fijhans eto so les petchis dås ôtes.

Ni nos leyîz nén tchair dins l' inveye di må fé

Mins tchessîz li må lon erî di nos ôtes.

Hoort dit niet eerder thuis in Taalkunde of zo, ook al zit er aan de teloorgang van de Waalse taal een geschiedkundig kantje?
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Hoe maak je een Amerikaan duidelijk dat Belgi

België is een soeverijn land met een eigen regering. Texas bijv. is dat niet, het valt onder de VS zoals Friesland onder Nederland valt. (Niet helemaal hetzelfde aangezien staten in de VS veel meer mogen dan provincies in Nederland) Als België dus een staat zou zijn, zou bijv. de EU hoger in "de ladder" staan, maar dat is niet zo, hoewel de EU tot op bepaalde hoogte macht heeft, kan de regering van België uiteindelijk zelf beslissen of ze eraan meedoen. Terwijl als de regering in de VS een besluit neemt, geld dat voor het hele land.

Het gaat hier denk ik om een spraakverwarring, in het Nederlands kan staat synoniem staan aan land. Zo is een staatkundige kaart, een kaart waar de grenzen van de landen zijn weergegeven. In het Engels is een state, alleen maar een staat zoals in het Amerikaanse overheidssysteem. (En natuurlijk een staat waarin iemand kan verkeren) Dus in het Engels is een België een nation of een country.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Hoe maak je een Amerikaan duidelijk dat Belgi

Een andere reden voor verwarring is dat de US een federatie is geworden (tijdens de laatste burgeroorlog) en de EU nog het meeste lijkt op een confederatie.

Dit is dus eigenlijk aan alle kanten appels met peren vergelijken.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Hoe maak je een Amerikaan duidelijk dat Belgi

ik weet wel dat een staat in het nederlands en een amerikaanse staat appelen en peren zijn, maar mijn punt is dat als een amerikaan zegt dat een staat een deel van een land is dat hij dan ook verkeerd is (ookal is het appelen met peren vergelijken en ik dus het recht niet heb om dat verkeerd te noemen) ik vind het de beste vergelijking aangezien een amerikaanse staat zoveel zelfstandigheid heeft, ik heb het hier overlaatst nog met een student politicologie over gehad die me gelijk gaf

Berichten: 1.168

Re: Hoe maak je een Amerikaan duidelijk dat Belgi

Ronald Ronceval
http://www.folkroddels.be/artikels/20983.html  

In 1569 beweerde Goropius Becanus (1519 – 1573) dat het aards paradijs in Vlaanderen moest gelegen hebben, ergens ten oosten van Antwerpen. Deze slimme man deed dat in een lijvig werk: Origines Antwerpianae.  

Adam en Eva wisselden fluisterden elkaar woordjes toe in… het Antwerps. Toen Eva van de appel wilde bijten riep Adam haar dan toe: “Blefter af stoem waaf”, maar het baatte niet want Eva antwoordde: “Och joenge, ge kunt dem boem in. Ik eit wor dak goesting voer ep” De rest van het verhaal kent U. Ze werden verdreven uit het aards paradijs (het Antwerpse dus).


De plek waar Becanus het Paradijs situeerde, het plaatsje Gorp, ligt nu lekker nog net in Nederland. Adam en Eva zouden nu verdreven zijn naar Belgie.

http://www.cubra.nl/brabantslandschap/hans...ngovergorp.htms

Berichten: 12

Re: Hoe maak je een Amerikaan duidelijk dat Belgi

Ik zou gewoon zeggen:

Belgium is a country like a America, only smaller. Belgium has 10 provinces like America has 52 states.

Over onze 6 regeringen moet je al helemaal niet beginnen. Officieel is België trouwens een "federale staat", maar dat hoeven de Amerikanen allemaal niet te weten.

Berichten: 3.165

Re: Hoe maak je een Amerikaan duidelijk dat Belgi

Ik vind België toch in de verste verte niet lijken op de USA. Die enkele overeenkomst weegt niet op tegen de verschillen.

De USA is meer een federatie van zo'n 50 landen, vergelijkbaar met wat de Europese Unie ooit zou kunnen worden. België is in feite een niet-werkbare samenvoeging van 2 landjes.

In de USA spreken ze één taal. In België spreken ze 2 talen.

In de USA heeft niet elke staat zijn eigen ministers, in België wel.

In de USA voelen alle mensen zich eerst en vooral Amerikaan en dan pas een inwoner van die staat. In België voelen de meesten zich een waal of een vlaming en dan pas Belg wat je terugziet in de politieke onmacht omdat veel maatregelen Waar ze in de USA de ruimtevaart hebben ontwikkeld had België bijna alleen Mirages gekocht in plaats van de F-16's omdat de Walen blind geöriënteerd waren op de Fransen en alles wat Frans was zogenaamd beter was.

PS Ik heb nu even dat Duitse stadje wat gegeven is aan België na WO2 buiten beschouwing gelaten. Wel zo makkelijk voor de discussie.

Reageer