De chaostheorie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 29

De chaostheorie

Wat word er nou precies bedoelt met de chaos theorie

kan iemand dit een beetje uitleggen :shock: gaat vooral om de basis ervan

Mischien kan hier ook een leuke discusie ontstaan

Re: De chaostheorie

Dat is niet echt wiskunde,

ik denk dat het bekendste voorbeeld is dat een vlinderslag in het amazonewoud een tornado kan teweegbrengen in de Atlantische oceaan.

Dus feitelijk dat een boel kleine dingen tesamen 1 groot ding kunnen voortbrengen.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: De chaostheorie

Dat is niet echt wiskunde,


Of wel. Denk maar aan fractals. Zoek op google maar eens onder feigenbaum.
How will it end?

Re: De chaostheorie

inderdaad, het is blijkbaar wel gerelateerd tot wiskunde :shock: hoewel ik het eerder als natuurkunde zou bezien, bedankt voor de tip trouwens doemdenker.

Berichten: 29

Re: De chaostheorie

Ja maar als je alles zou weten dan zou je toch de toekomst kunnen berekennen (de chaos theorie heeft te maken met natuurkunde en wiskunde dus kwist ff niet zo snel waar ik het zetten moest)

dat zou dan ook weer betekennen dat het lot vast staat :shock:

en zou de toekomst en het verleden dus berekenbaar zijn

toch??

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: De chaostheorie

dat zou dan ook weer betekenen dat het lot vast staat


Dat we de toekomst niet kunnen berekenen wil niet zeggen dat het lot niet vast staat. Maargoed, dat zei je ook niet. :shock:
How will it end?

Berichten: 29

Re: De chaostheorie

Ja maar DUS de toekomst staat vast

STEL wij kunnen in de toekomst de toekomst berkenen

wij halen dan vanaf het moment nu de toekomst hierheen

dan leren wij van de technologie in de toekomst

dan zou de toekomst moeten veranderen

maar die stond al vast :shock:

whaaa

wat zou er dan wel moeten gebeuren?

(dit hoort eigenlijk niet echt meer in het wiskundeforum maarja) mischien kan een admin het nog verplaatsen maarja tis wel verbonden met de wiskunde

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: De chaostheorie

wij halen dan vanaf het moment nu de toekomst hierheen

dan leren wij van de technologie in de toekomst

dan zou de toekomst moeten veranderen

maar die stond al vast  

whaaa


Hieruit concludeer je gewoon dat je de toekomst niet kunt berekenen, dan klopt alles weer. :shock:

Maare, het ging over chaos. ;)
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: De chaostheorie

Dit is een zeer leesbaar stukje (engels) over chaostheorie.

Het is wel degelijk zeer harde wiskunde hoor...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 29

Re: De chaostheorie

JA inderdaad tis ook wiskunde maar klopt het wel???

kbedoel het klopt wel maar toch als je nagaat dat ALS je alles weet dat je dan de toekomst kan voorspellen en dan de toekomst terug haalt naar het moment van nu dan veranderd dus de toekomst?? en dan klopt er weer iets niet :S klopt de chaos theorie dan wel??

Kijk wij zien iets en wij reageren er op (heeft dus ook te maken met de chaos theorie)

Berichten: 510

Re: De chaostheorie

http://www.ecologiebibliotheek.nl/chaostheorie.htm

Ikzelf snap niet precies wat de chaostheorie inhoud, ik heb wel enkele voorbeelden op google gevonden. Maar op de hierbovengenoemde site staat het volgende:
Aanvankelijk leverde de theorie niet veel meer op dan wat fraaie computerplaatjes en een verklaring voor het feit dat de weermannen er altijd naast zitten. Maar begin jaren '90 was de theorie zover gevorderd dat hij een wiskundige analyse van willekeurigheid kon bieden die kon worden gebruikt om de onvoorspelbaarheid te verklaren in allerlei fysieke en sociale systemen.
Er staat dat de theorie zover gevorderd is dat er wiskundige analyses zijn, die worden gebruikt om de onvoorspelbaarheid te berekenen.

Maar als je de onvoorspelbaarheid berekent is het toch geen chaostheorie meer :shock: Of kijk ik hier verkeerd tegen aan?

Groetjes Kasper

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: De chaostheorie

Ja maar DUS de toekomst staat vast
Dat is nog maar de vraag... (al denk ik persoonlijk van wel)

Zie ook dit topic: toeval
STEL wij kunnen in de toekomst de toekomst berkenen
Dat zal nooit kunnen, het impliceert een tegenspraak: de toekomst kennen is hem veranderen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 338

Re: De chaostheorie

STEL wij kunnen in de toekomst de toekomst berkenen
Dat zal nooit kunnen, het impliceert een tegenspraak: de toekomst kennen is hem veranderen.
Als je de toekomst kent, hoef je 'm nog niet te veranderen. Stel de toekomst ligt vast en je kent de toekomst, dan verander je 'm toch niet? :shock:

Re: De chaostheorie

Rogier schreef:
STEL wij kunnen in de toekomst de toekomst berkenen
Dat zal nooit kunnen, het impliceert een tegenspraak: de toekomst kennen is hem veranderen.
Als je de toekomst kent, hoef je 'm nog niet te veranderen. Stel de toekomst ligt vast en je kent de toekomst, dan verander je 'm toch niet? ;)
Mwah, misschien een beetje laat met een antwoord in deze zeer interesante doch gecompliceerde topic. Maar ja, boeiend.

Tuurlijk verander je de toekomst als je hem kent, want als je nhem niet kende zag je toekomst er heel anders uit... of stijgt dit nu boven mijn niveau :shock:

Berichten: 2

Re: De chaostheorie

Dit Bovenstaande Bericht was dus van mij... ben dus nieuw, hallo iedereen :shock:

Reageer