Angst

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Angst

Angst voor donker, vlinders, benauwtheid, geel je kunt het je zo gek niet bedenken of mensen zijn er bang voor.

Maar hoe zou angst worden veroorzaakt:

- instinkt ?

- ervaring ?

- of misschien nog wel meer ?

weet iemand hier meer over.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Berichten: 510

Re: Angst

Ik denk dat angst kan ontstaan, door een gebeurtenis die je vroeger een keer hebt meegemaakt:

Je bent bijna een keer verdronken-> je zal bang voor water kunnen zijn

Er zat vroeger een keer een grote spin in je kamer -> Je zal bang voor

spinnen kunnen worden.

e.d.

Dit zal natuurlijk niet alle soorten angst verklaren, ik had een keer in de Quest gelezen dat er mensen bang waren voor de kleur geel :shock: en zo zijn er nog meerdere "vreemde" voorbeelden.

Ook zijn er angsten waarvan ik denk dat die genetisch bepaald zijn. Ik denk hierbij aan faalangst. Maar het zou ook kunnen dat dit met je opvoeding te maken heeft.

Groetjes Kasper

Berichten: 30

Re: Angst

Dat zou het "overwinnen van angst" kunnen verklaren. Ben je namelijk bang van hoogten, maar blijkt na een aantal keer een klimmuur te beklimmen dat je toch niet valt, ga je misschien minder bang zijn voor hoogten.

Ik denk ook dat angst voor een deel instinct is, want wees eerlijk, wie zou er niet bang zijn wanneer er een cobra voorbijkruipt? Dat is toch een ingeboren instinct. (de vraag is dan weer of een baby die niet afweet van het bestaanvan een cobra dezelfde reflex kan hebben, en zo nee of we dan nog wel van instinct mogen spreken)

Re: Angst

Red BoriZ schreef:Angst voor donker, vlinders, benauwtheid, geel je kunt het je zo gek niet bedenken of mensen zijn er bang voor.

Maar hoe zou angst worden veroorzaakt:

- instinkt ?

- ervaring ?

- of misschien nog wel meer ?

weet iemand hier meer over.
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen de vraag 'wat is de oorzaak van angst' en 'waarom beleven mensen angst'. De basis lijkt me dat angsten de tegenpool zijn van wensen, althans dit zou oa Freud zeggen. Je hebt bijvoorbeeld de angst om dood te gaan van honger, als voedsel schaars is, omdat je wenst te eten. Dat komt voort uit de wens tot overleven, wat inderdaad geduid kan worden met instinct. Iets waarvan we denken dat het continuiteit bedreigt, levert angst op, als we continuiteit willen.

Op een hoger niveau zorgt angst voor ontwikkeling. Doordat de mens angst ervaart en deze toestand instinctief wil vermijden, zal hij een actie ondernemen die dat doet (pleasure-pain principle). Natuurlijk zijn er ook disfunctionele angsten, die vooral cognitief van aard zijn.

De tweede vraag, de oorzaak van agst, kan anders worden beantwoord. Je wordt bang, omdat je een lichamelijke verandering merkt (arousal) die je vervolgens labelt. Je hoeft echter niet bang te worden. Zo blijkt de lichamelijke toestand van iemand die 's nachts alleen in een akelig bos loopt vrijwel dezelfde te zijn als iemand die actief op een houseparty aan het dansen is. Een groot deel van de angsten is dan ook cognitief of zoals al aangehaald geconditioneerd.

Vincent

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Angst

om even verder te gaan over de angst van spinnen.

ooit dit gehoord:

de angst van spinnen is een voortvloeisel van de tijd dat spinnen voor de mens ook daadwerkelijk levensbedreigend was: voor de oermens. (nu nog dragen heel wat afrikaanse vrouwen hun kinderen om ze te beschermen tegen gevaarlijke spinnen. die angst is vaak dus meegedragen uit een veel vroegere tijd.

Hierbij werd ook gezegd dat spinnen niet echt nog een potentieel gevaar vormen voor de mensen van hier. Er is dus geen reden voor angst. stopcontacten bv zijn wel een potentieel gevaar voor onze wereld en toch hebben vele kinderen totaal geen angst voor een stopcontact (je moet zelfs oppassen of ze steken hun vingers erin)
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Angst

Ik denk dat onwetendheid ook een grote rol speelt.

Voorbeelden:

Haaien: veel mensen zijn bang voor haaien (voor zover je daar last van hebt in deze regio), omdat ze niets weten over haaien, welke gevaarlijk zijn, waarom haaien vaak niet aanvallen, etc.

Kinderen zijn bang voor het donker omdat ze daar niets kunnen zien en dus ook niet weten wat er allemaal is (onwetendheid).

Gebruikersavatar
Berichten: 215

Re: Angst

Syd schreef:Ik denk dat onwetendheid ook een grote rol speelt.

Voorbeelden:

Haaien: veel mensen zijn bang voor haaien (voor zover je daar last van hebt in deze regio), omdat ze niets weten over haaien, welke gevaarlijk zijn, waarom haaien vaak niet aanvallen, etc.

Kinderen zijn bang voor het donker omdat ze daar niets kunnen zien en dus ook niet weten wat er allemaal is (onwetendheid).
Dat kun je dan toch rekenen als een stukje instinkt, denk ik.
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."



- Philip K. Dick

Berichten: 30

Re: Angst

Red BoriZ schreef:
Syd schreef:Ik denk dat onwetendheid ook een grote rol speelt.

Voorbeelden:

Haaien: veel mensen zijn bang voor haaien (voor zover je daar last van hebt in deze regio), omdat ze niets weten over haaien, welke gevaarlijk zijn, waarom haaien vaak niet aanvallen, etc.

Kinderen zijn bang voor het donker omdat ze daar niets kunnen zien en dus ook niet weten wat er allemaal is (onwetendheid).
Dat kun je dan toch rekenen als een stukje instinkt, denk ik.
Niet echt, omdat, als je niet weet wat een haai is, je niet bang zal zijn. Mensen kennen haaien uit films als jaws -> ze zijn bang. Maar als je een beetje research doet, blijkt dat er weinig is om bang voor te zijn, dan zal je angst dus overgaan. (hoewel ik zobijzo naar de kust zou spletteren)

Als je niks over haaien weet, ben je niet bang, ik denk dus niet dat dit bij instinct valt?

Re: Angst

In dit geval: angst door onwetendheid agv van een instictieve afkeer van het onbekende. Maw. angst is niet uitgesloten.

Vincent

Berichten: 338

Re: Angst

Indianen zijn het enige volk zonder hoogtevrees, dus is angst deels instinctief. Hun instinct is anders geëvolueerd. Het is ook deels onwetendheid, zoals bij haaien (Jaws).

Berichten: 717

Re: Angst

Indianen zijn het enige volk zonder hoogtevrees, dus is angst deels instinctief
Dat vind ik een erg snelle conclusie. Het zegt niets over de oorzaken van hoogtevrees bij mensen (andere volken, zo je wilt). Ik weet ook niet waar die uitspraak op gebaseerd is. Is elk volk ter wereld onderzocht? Zijn alle indianen onderzocht? Heb je een bron?

Ik denk wel dat angst instinctief is, maar heb daar geen bewijzen voor. Redenerend zou je kunnen zeggen dat angst een overlevingsprincipe is. Angst verteld je waar je voor weg moet rennen of wat je dood moet maken.

Re: Angst

Als je als kleine jongen opgevoed wordt tussen "grote zussen",die het hele huis overhoop schreeuwen voor een spin,dan hou je daar iets van over.Ik ben niet in paniek voor een huisspin.Ik zal nooit een film bekijken waar spinnen in voorkomen,laat staan ze in levende lijve te gaan bekijken.Voor mij zijn dat de grootste vieze gruwels die bestaan.Ik heb nooit mijn afkeer voor spinnen getoond aan de kinderen en zij hebben er geen schrik van.Het heeft dus veel te maken met opvoeding.

Berichten: 45

Re: Angst

Red BoriZ schreef:Angst voor donker, vlinders, benauwtheid, geel je kunt het je zo gek niet bedenken of mensen zijn er bang voor.

Maar hoe zou angst worden veroorzaakt:

- instinkt ?

- ervaring ?

- of misschien nog wel meer ?

weet iemand hier meer over.
:shock: Als ik zo vrij mag zijn wil ik hier nog een angst neerzetten: de dood, Hoe zou deze angst worden veroorzaakt?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Angst

de angst voor de dood is allereerst een angst voor het onbekende denk ik. Er is nog nooit iemand echt terug gekomen uit de dood om ons te vertellen wat er is.

En tweede reden is denk ik dat door vele godsdiensten gebruikt gemaakt wordt van het eerste om alles nog erger te maken: enkele de goede mensen krijgen een mooi leven na hun dood.

Een derde reden: de dood is vaak nog een taboe, juist omdat het onbekend is, waardoor er een hele sfeer errond is die dan wer angst inboezemd.

In het middelbaar had ik iemand in mijn klas die echt doodsbang was voor de dood. ze wou er ook geen woord over horen...
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 45

Re: Angst

de angst voor de dood is allereerst een angst voor het onbekende denk ik. Er is nog nooit iemand echt terug gekomen uit de dood om ons te vertellen wat er is.
Er zijn wel degelijk mensen teruggekomen uit de dood. Gelovig en niet gelovig, dus ook onbevooroordeelden :wink:
En tweede reden is denk ik dat door vele godsdiensten gebruikt gemaakt wordt van het eerste om alles nog erger te maken: enkele de goede mensen krijgen een mooi leven na hun dood.
Dan weet ik niet welke godsdienst jij bedoeld maar: het christendom (1 van de grootsten zou het moeten zijn) betekent niet dat enkel goede mensen een mooi leven na hun dood krijgen. Daarbij is een collega van mij onnoemelijk bang voor de dood, maar vreest ze niet voor God en wil ze er niks mee te maken hebben. Ze zegt zelf dat ze niet weet hoe dat komt. nou vraag ik je.... :wink:

Reageer