Angst

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Angst

Er zijn wel degelijk mensen teruggekomen uit de dood. Gelovig en niet gelovig, dus ook onbevooroordeelden
deze mensen zijn nooit lang "dood" geweest. Ten tweede de zaken die za vaak beschrijven zijn te verklaren: de witte gang bv heeft te maken met de ogen heb ik ooit gelezen. veel meer dan dat hebben ze niet verteld volgens de zaken die ik tot hiertoe gelezen/gezien heb. je mag altijd met betrouwbare bronnen afkomen die iets anders zeggen.
Dan weet ik niet welke godsdienst jij bedoeld maar: het christendom (1 van de grootsten zou het moeten zijn) betekent niet dat enkel goede mensen een mooi leven na hun dood krijgen. Daarbij is een collega van mij onnoemelijk bang voor de dood, maar vreest ze niet voor God en wil ze er niks mee te maken hebben. Ze zegt zelf dat ze niet weet hoe dat komt. nou vraag ik je....
volgens wat ik weet over het christendom krijgen enkel de goede mensen een plekje in de hemel, de rest mag naar de hel of de levels ertussen.

Je vraagt aan mij een verklaring te gevel voor iemand die ik niet ken, en dat terwijl ik ook geen psychologe/psychiater ben.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 45

Re: Angst

Dan weet ik nu dat jij het christendom niet kent. Bijna iedereen kan bij Jezus komen. Denk je dat mensen die geloven zoals ze zeggen, nooit fouten maken? En dat ze dat niet toegeven? Dan heb je het mis. Maar goed een aanrader voor jou: Je kunt de bijbel lezen vanaf Mattheus en dan het nieuwe testament uitlezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Angst

Ik heb totaal geen interesse om de bijbel te lezen. Ik heb vorige week spijtig genoeg weer eens een "mooie" kant mogen zien van het katholicisme.

Maar je zegt het al zel: bijna iedereen kan tot jezus komen, dus niet iedereen. + dan heb je nog de verhalen over de hel die uit de middeleeuwen stammen of hebben ze de hel in 1 keer geschrapt?

Praten over religieen en vragen daaromtrend horen thuis in de topic: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=4557.

daarom herhaal ik deze vraag in die topic. erop reageren kan daar, niet hier.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 45

Re: Angst

Goed ik zal de vraag nog een keer neerzetten omdat het een beetje losgelopen is:

Waar komt de angst voor de dood vandaan? Hoe kan men bang zijn voor iets wat niemand na kan vertellen. (op enkelen na, maar goed zoals Noortje al zij dat kan ook wat anders zijn) Waarom is men bang voor het onbekende. Of misschien ben je zelf wel helemaal niet bang? En hoe komt het dat mensen sterfelijk zijn en waarom zouden we zo "geprogrammeerd" zijn?

Berichten: 86

Re: Angst

Niet iedereen is bang vooor de dood.

Ik denk dat velen het minder aangename gedachte vinden ophouden te bestaan, omdat mensen bang zijn de dingen en mensen die ze kennen achter te laten, hoewel ze ,naar mijn mening, er niets van zullen merken.

Mensen willen ook graag weten wat er volgt, wat zou er verder gebeuren. Ze willen leven en mensen hebben het in zich steeds naar de toekomst te denken, de dood kan en stokje in de wielen van hun plannen steken, en dat lijkt maar onaangenaam.

Het is maar wat ik er over denk :shock: :wink:

Berichten: 45

Re: Angst

Ge schreef:Niet iedereen is bang vooor de dood.

Ik denk dat velen het minder aangename gedachte vinden ophouden te bestaan, omdat mensen bang zijn de dingen en mensen die ze kennen achter te laten, hoewel ze ,naar mijn mening, er niets van zullen merken.

Mensen willen ook graag weten wat er volgt, wat zou er verder gebeuren. Ze willen leven en mensen hebben het in zich steeds naar de toekomst te denken, de dood kan en stokje in de wielen van hun plannen steken, en dat lijkt maar onaangenaam.

Het is maar wat ik er over denk :shock: :wink:


Hoe kan het dat je bang voor dood bent. Dat is toch iets wat niet ontwikkeld kan worden ontwikkeld door evolutie? evolutie heeft nix aan mensen die bang zijn voor de dood.

Berichten: 65

Re: Angst

Weer een raar voorbeeld. Ik ben verschrikkelijk bang voor mensen die overgeven? Ik denk dat angst bij ons niet meer instinctief is. Er is maar heel weinig wat wij nog instinctief doen. De angsten die wij hebben ontwikkeld komt denk ik juist door al het onderzoek dat we overal naar hebben gedaan. Daardoor ben je bijvoorbaat al bang voor dingen omdat je de gevolgen weet. Misschien als je de gevolgen niet had geweten waren deze angsten er niet. Maar dat is alleen mijn opinie hierover.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Angst

Weer een raar voorbeeld. Ik ben verschrikkelijk bang voor mensen die overgeven? Ik denk dat angst bij ons niet meer instinctief is. Er is maar heel weinig wat wij nog instinctief doen. De angsten die wij hebben ontwikkeld komt denk ik juist door al het onderzoek dat we overal naar hebben gedaan. Daardoor ben je bijvoorbaat al bang voor dingen omdat je de gevolgen weet.  Misschien als je de gevolgen niet had geweten waren deze angsten er niet. Maar dat is alleen mijn opinie hierover.


mijn opinie is dat jij een te strakke lijn probeert te trekken

Berichten: 14

Re: Angst

ik heb altijd geleerd in de psychologie lessen dat alle vormen van angst aangeleerd zijn en dat er dus niets instinctmatigs aan te pas komt.

Bijvoorbeeld een moeder is bang van spinnen en ziet een spin, een kind die deze situatie bijwoont maakt een grote kans om ook bang te worden van spinnen want ziet op zijn moeders gezicht plots een angstige uitdrukking.

Angst kan ook ontstaan door een onlogische verband dat een kind stelt.

Nu een volledig fictieve situatie, bijvoorbeeld een kind ziet een spin lopen en het wil die spin aanrakken. Net op het moment dat het kind die spin aanrakt "tuut" een auto op de straat, waardoor het kind schrikt.

Nu zal er veel kans zijn dat het kind die spin niet meer zal aanraken omdat het een verband heeft gelegd tussen die toeter en de spin.

Berichten: 86

Re: Angst

Ik denk dat we de vraag wat is angst op verschillende manieren kunnen benaderen,

laten we beginnen met het behaviorisme ;)

ik denk dat we angst als een onvoorwaardelijke reflex kunnen zien

en bijvoorbeeld heel hard lawaai, pijn,... als een onvoorwaardelijke prikkel

( want een baby wordt bang> schreeuwt=angst , bij het waarnemen van een heel hard geluid)

buiten enkele andere onvoorwaardelijke prikkels bekomen we geen onvoorwaardelijke reflex=>reactie, hier angst

Angst is dus een deel aangeboren

Als men verscheidene malen de onvoorwaardelijke prikkel samen laten waarnemen met een neutrale prikkel, die in normale omstandigheden geen reflex opwekt, dan gaat die deze neutrale prikkel wanneer die ook zonder de onvoorwaardelijke prikkel wordt waargenomen, een reflex opwekkken. De neutrale prikkel wekt dus een reflex op, dus de neutrale prikkel is geen neutrale prikkel meer, maar een voorwaardelijke prikkel, de reflex geen onvoorwaardelijke meer, maar een voorwaardelijke reflex.

(zie ook de honden van PAVLOV)

Als we terug naar Angst gaan, kunnen we dus ook angst aanleren.

Vb als een hond je gebeten heeft, ga je mss bang worden van honden omdat je honden dan associeerd met pijn.

:shock:

Ik zal maar stoppen

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Angst

krak schreef:ik heb altijd geleerd in de psychologie lessen dat alle vormen van angst aangeleerd zijn en dat er dus niets instinctmatigs aan te pas komt.

Bijvoorbeeld een moeder is bang van spinnen en ziet een spin, een kind die deze situatie bijwoont maakt een grote kans om ook bang te worden van spinnen want ziet op zijn moeders gezicht plots een angstige uitdrukking.

Angst kan ook ontstaan door een onlogische verband dat een kind stelt.

Nu een volledig fictieve situatie, bijvoorbeeld een kind ziet een spin lopen en het wil die spin aanrakken.  Net op het moment dat het kind die spin aanrakt "tuut" een auto op de straat, waardoor het kind schrikt.

Nu zal er veel kans zijn dat het kind die spin niet meer zal aanraken omdat het een verband heeft gelegd tussen die toeter en de spin.
ook jij probeert volgens mij een te strakke lijn te trekken, je moet je ook afvragen waarom een kind bijvoorbeeld iets aanleert, dat is vaak instinctmatig, dat hij zich moet behoeden voor bepaalde dingen die hij als kind meemaakt, bijvoorbeeld

Berichten: 14

Re: Angst

ook jij probeert volgens mij een te strakke lijn te trekken, je moet je ook afvragen waarom een kind bijvoorbeeld iets aanleert, dat is vaak instinctmatig, dat hij zich moet behoeden voor bepaalde dingen die hij als kind meemaakt, bijvoorbeeld


Bijvoorbeeld?

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Angst

HolyCow schreef:ook jij probeert volgens mij een te strakke lijn te trekken, je moet je ook afvragen waarom een kind bijvoorbeeld iets aanleert, dat is vaak instinctmatig, dat hij zich moet behoeden voor bepaalde dingen die hij als kind meemaakt, bijvoorbeeld
Bijvoorbeeld?

dat hij zich moet behoeden voor bepaalde dingen die hij als kind meemaakt


dat was dus het voorbeeld, hoe dan ook weet ik veel, als het gebeten wordt door een spin of zoiets, maar het ken natuurlijk ook veel menselijker, tussen relaties van mensen, als een moeder haar baby steeds in de ogen kijkt, langdurig, zal het kind gemakkelijk oogschuw worden, en dat is toch een vorm van angst

Berichten: 17

Re: Angst

Angst is in de eerste plaats aangeboren. In die zin is angst ook nuttig. Toen wij nog oerwezens waren, was het goed als we bang waren voor dingen. Het hielp ons te overleven. Tegenwoordig is de mens een samenstel van dat oerwezen en een modern wezen. We hebben nog steeds die oude emoties en passen die toe in ons moderne bewustzijn. Nu is dat bewustzijn iets wat veel meer is dan bij die eenvoudige oerwezens. Voor dat oerwezen speelde het zelfbewustzijn nog geen rol. Er was de omgeving en de reactie daarop. Maar hoe wordt de overlevingskans vergroot? Door niet alleen bang te zijn als je tegenover een holenbeer staat, maar door te anticiperen op die holenbeer. Je gaat zorgen dat je niet meer oog in oog staat met dat beest. Moderne mensen kunnen anticiperen. Vaak heeft dat veel nut. Zo heeft mijn opa een keer mijn handje heel even tegen de kachel gehouden, zodat ik voelde dat dat heet was. Daarna bleef ik wel uit de buurt van de kachel. Maar soms kan het ook averechts werken. Stel je maar eens voor dat je wordt overvallen in een winkel. Reken maar dat je daarna bang bent in iedere winkel. Je koppelt je angst aan de situatie waarin de enge gebeurtenis zich voordeed. En die angst neem je mee naar situaties die je op die situatie vindt lijken. Nog steeds is dat vaak nuttig. Ik bleef niet alleen uit de buurt van mijn opa's kachel, maar uit de buurt van alle kachels. Zelfs uit de buurt van alle dingen die warmte veroorzaakten. Maar je kunt je dus voorstellen dat een bepaalde angst zich kan uitbreiden als een inktvlek.

Berichten: 718

Re: Angst

Verstandiger is het in zo'n geval om uit de buurt van je opa te blijven.

Reageer