Welke huidige kennis zou jij kiezen in de middeleeuwen?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 92

Welke huidige kennis zou jij kiezen in de middeleeuwen?

Stel je wordt naar de middeleeuwen (kastelen, ridders, ...) gezapt en verplicht om daar de rest van je dagen te verslijten.

A - Welke van je huidige vaardigheden en kennis zou je het meest van pas komen om rijk en machtig te worden in die periode zonder dat je op de brandstapel terecht komt?

B - Je mag één vaardigheid/kennisdomein kiezen wat je nog niet bezit, welk zou dit dan zijn om je kans op succes voor vraag A te vergroten?

Zowel voor vraag A of B zijn kennis van de toekomst verboden keuzes. Indien je een keuze maakt geef dan ook aan hoe je te werk zou gaan en waarom je denkt dat je daarmee succes zal hebben.

Ik vind het zelf geen gemakkelijke vraag maar wel een leuke. Ik ga er alvast eens over nadenken. Benieuwd naar wat jullie allemaal gaan kiezen.

Koen

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Welke huidige kennis zou jij kiezen in de middeleeuwen?

Koen007 schreef:Stel je wordt naar de middeleeuwen (kastelen, ridders, ...) gezapt en verplicht om daar de rest van je dagen te verslijten.

A - Welke van je huidige vaardigheden en kennis zou je het meest van pas komen om rijk en machtig te worden in die periode zonder dat je op de brandstapel terecht komt?

B - Je mag één vaardigheid/kennisdomein kiezen wat je nog niet bezit, welk zou dit dan zijn om je kans op succes voor vraag A te vergroten?

Koen
Inderdaad geen gemakkelijk vraag!

Maar OK ik doe eens een gooi (ben benieuwd naar wat anderen zeggen):

A - Natuurkunde kennis (vooral mechanica).

B - Gedegen kennis van de geschiedenis (right man in the right place).

wel opassen dat je geen paradox creëert :wink:
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 301

Re: Welke huidige kennis zou jij kiezen in de middeleeuwen?

A: ook natuurkunde kennis(simpele mechanica, dus hefbomen etc)

(scheikunde en biologie laat ik zitten aangezien dat tegenwoordig veel geavanceerder is en hun dat waarschijnlijk als hekserij zien en dus een BBQ(met mezelf als middelpunt))

B: Ranger-kennis(overleven, pijl & boog wapenkennis, herbalisme)

Simpele mechanica gebruiken ter constructie van woonruimtes & ter zelfverdediging en ranger-kennis gebruiken om ervoor te zorgen dat ik zelf niet het loodje leg :wink:

dan met die combinatie als een soort van robin hood tewerk gaan :wink: (maar dan natuurlijk wel een groot deel voor mezelf houden)

(jaja, klinkt als robin hood: prince of thieves, vondt ik ook goeie film)
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Welke huidige kennis zou jij kiezen in de middeleeuwen?

Kennis van explosieven, wapens en ballistiek lijkt me bij uitstek iets om te kunnen gebruiken. Zeker in de middeleeuwen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 199

Re: Welke huidige kennis zou jij kiezen in de middeleeuwen?

Ik kies bij A de kennis die ik al bezit van het menselijk lichaam en de kruiden die je kunt gebruiken om dat lichaam gezond te houden/maken.

Niet dat ik daarmee per se grote roem&rijkdom zou willen verwerven (en waarschijnlijk moet ik er idd mee oppassen om niet op de brandstapel terecht te komen), maar wél omdat het één van de belangrijkste kennisgebieden is om te overleven en ook anderen te helpen.

En wie weet, genees ik nog wel een koning of twee... :-)

Voor B zou ik kiezen voor een diepgaande kennis over Survival, zoals mijn voorgangers ook al noemden. Met die toevoeging dat ik kennis over hoe je niet alleen een 'shelter' maar ook een volledig, duurzaam huis bouwt ook daaronder zou willen laten vallen, evenals de kennis om voedsel te verbouwen. Survival op korte en lange termijn dus.

Leuke vraag hoor!

En lang niet stom om over na te denken: Zou het niet verstandig zijn je hoe dan ook al in deze gebieden te gaan verdiepen, 'voor het geval dat' (peak oil ofzo, andere discussie, maar dat doet er niet zo toe)...?

Berichten: 92

Re: Welke huidige kennis zou jij kiezen in de middeleeuwen?

Ik heb zelf echt moeite om in te schatten welk kennisdomein me in de middeleeuwen het meest van pas zou komen. De meeste kennis die ik nu heb over electriciteit/electronica/informatica en scheikunde kan je maar best in de prullemand gooien want het barbecuegevaar is nogal hoog denk ik.

Wat blijft er dan nog over?

Mijn basis medische kennis om kwakzalvertechnieken te herkennen en zeker niet op mezelf te laten toepassen? Weten dat hygiëne belangrijk is om ziektes minder kans te geven?

Mijn kookkunsten om lekkernijen te maken en daar menig hart mee te veroveren?

Mijn mechanische kennis van takels en hefbomen of gewoon weten dat ze bestaan?

Ik denk dat het gewoon mijn "van alles een beetje weten" is dat me goed van pas zou komen.

Op vraag B denk ik dat ik zou zeggen "Metaalkunde" en "Smeedtechnieken" om supersterke en lichte wapens te kunnen maken. Direct bekruipt me al het schuldgevoel waarom ik nu echt dit moest kiezen. Misschien omdat ik met vooroordelen zit over de middeleeuwen en ik denk dat ze daar van na het ontbijt tot aan het slapen gaan zaten te vechten?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Welke huidige kennis zou jij kiezen in de middeleeuwen?

A -Geneeskunde. Met het herkennen van ziketes en goede hygiene breng je hun pogingen al een stuk verder. Zo red je levens zonder iets heks-achtigs te doen.

B - geschiedenis. Dan weet ik bij wie ik in dienst moet gaan om te overleven :roll:
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 2.746

Re: Welke huidige kennis zou jij kiezen in de middeleeuwen?

als je zelf een tank kan (laten) bouwen of een machinegeweer, heb je wel wat voordeel tijdens een middeleeuwse oorlog.

en toen werd ongeveer alles beslist met oorlog, dus meer heb je niet nodig

Berichten: 199

Re: Welke huidige kennis zou jij kiezen in de middeleeuwen?

Even een opmerking...

Veel van jullie classificeren kruiden en aanverwante kennis als 'iets heksachtigs' of kwakzalverij, of toch in elk geval iets waarmee je op de brandstapel terechtkomt.

Je vergeet dan wel dat het, naast mechanische en een heel klein aantal chemische middelen, wel de enige medicijnen waren. Dus ook niet iets om zomaar voor op de brandstapel gegooid te worden... wel als je een vrouw bent, maak je daarop natuurlijk meer kans, maar dan nog waren er een hoop kruidenvrouwen die gewoon gerespecteerd werden als medicijnvrouw van hun dorp. Ook de nonnen en monniken werkten met kruiden (hoewel die nooit de kruiden aanwezen als de remedie, de genezing kwam altijd van god, de kruiden waren een hulpmiddel).

De kwakzalverij ind ie tijd kwam voornamelijk van de geneesheren, die met aderlatingen en erger meer kwaad deden dan goed... en die bijzonder weinig kruidenkennis hadden. De kennis die de 'kruidenvrouwtjes' hadden, is de kennis die nu nog vaak onderzocht wordt en waarvan blijkt dat ze het helemaal niet zo slecht bekeken hadden...

Gewoon even ter informatie.

Hygiëne is natuurlijk ook heel belangrijk maar dan moet je daar ook de middelen voor hebben. Kunnen spinnen en weven bijvoorbeeld om een doek te maken om dingen mee af te vegen, of alcohol kunnen stoken ;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Welke huidige kennis zou jij kiezen in de middeleeuwen?

Alcohol stoken! dat is een briljante :roll: Dan ben je meteen de rijkste middeleeuwer ooit. En het is best te doen met de middelen die ze toen hadden.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Welke huidige kennis zou jij kiezen in de middeleeuwen?

Ik denk de natuurkunde, als je hier veel verstand van hebt kan je heel veel bereiken.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Welke huidige kennis zou jij kiezen in de middeleeuwen?

Ik heb hier ook lang over na zitten denken (grappig dat er meer mensen zijn dus). Ik zat altijd te denken aan die ene uitvinding zodat niemand bij me zou kunnen komen in m'n kasteeltje. Ik denk dat als ik een mooi goed sniper rifle heb, en de generaal op een kilometer afstand neer kan schieten dat dat wel wat angst in boezemt. Vliegtuigen met carpet-bombing mogelijkheden, geven natuurlijk ontzettend veel macht. Eigenlijk zou ik een force-field uit de toekomst mee willen nemen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Welke huidige kennis zou jij kiezen in de middeleeuwen?

Ik denk dat het met die BBQ wel meevalt zolang je mensen maar goed uitlegt hoe iets werkt en laat zien dat ze het zelf ook kunnen nadoen.

Al wordt het vrij lastig om te laten zien hoe DNA werkt, het moet wel tastbaar blijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Welke huidige kennis zou jij kiezen in de middeleeuwen?

Dalton schreef:Ik denk dat het met die BBQ wel meevalt zolang je mensen maar goed uitlegt hoe iets werkt en laat zien dat ze het zelf ook kunnen nadoen.

Al wordt het vrij lastig om te laten zien hoe DNA werkt, het moet wel tastbaar blijven.


Ik ben bang dat je de kans niet krijgt. Tegenwoordig willen de mensen al niet naar wetenschappers luisteren, laat staan toen. :wink:
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Welke huidige kennis zou jij kiezen in de middeleeuwen?

A- Mijn basis kennis van natuurkunde, zal zeker te pas komen.

B- Hoe je een tijdmachine kunt bouwen... :roll:
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Reageer