[Materiaalkunde] Berekenen van een buisprofiel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

[Materiaalkunde] Berekenen van een buisprofiel

Ik zou willen weten hoe ik het buisprofiel voor de basis moet berekenen in volgende situatie:

Afbeelding

in feite is het een C- contructie waarbij de last hangt aan het uiteinde van het bovenste been terwijl het onderste been dienst doet als basis.

De last bedraagt 1020kg en ik moet dus het nodige traagheidsmoment van het onderste profiel kennen, de rest kan ik kopieren van een gelijkaardig geval.

Een vriend van me gaf me formules van Myosotis, maar dit lijkt me niet de correcte manier voor dit geval, aangezien het geen inklemming is.

Indien iemand die uit de doeken zou kunnen doen voor een theoretisch geval, dan zou ik hieruit kunnen leren voor de toekomst.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [Materiaalkunde] Berekenen van een buisprofiel

Wat is de bedoeling? De minimale afmetingen van de buis bepalen, zodat de doorbuiging beperkt blijft?

Het traagheidsmoment van een cilinde ris
\(I=\frac{\pi (R_u^4-R_i^4)}{4}\)
???

Berichten: 4

Re: [Materiaalkunde] Berekenen van een buisprofiel

Het is de bedoeling het nodige buisprofiel te berekenen voor de basis.

Ik neem hiervoor een standaard buisprofiel, hiervan zijn de traagheidsmomenten trouwens gekend.

Dus ik zou moeten kunnen de waarde berekenen van dit traagheidsmoment, zodat ik hiermee een profiel of meerdere profielen kan kiezen uit de tabel.

Ik had het eens berekend door het te vereenvoudigen naar een ingeklemd systeem. Dus het frame zogezegd linksonder inklemmen en de rest in het luchtledige laten, maar op deze manier kom ik uit op een te zwaar profiel.

Berichten: 4.502

Re: [Materiaalkunde] Berekenen van een buisprofiel

De punten a,B en c kunnen scharnieren zijn,omdat de gevormde driehoek de kracht opvangt en overbrengt naar punt C dat echter ingeklemd moet zijn,anders kantelt de zaak.

a,B en c kunnen ook gelaste en buigvaste constructies zijn.

Staaf BC wordt belast door buiging (moment) en knik op de as!

Nadat die gegevens bekend zijn,kan er gerekend worden!

Berichten: 4

Re: [Materiaalkunde] Berekenen van een buisprofiel

Het hele boeltje wordt gelast.

En in feite zie je op de afbeelding een zijaanzicht, er zijn zo 2 zijkanten verbonden met dwarsliggers(ook gelast). Maar dit heeft weinig belang. De ganse bovenconstructie kan ik letterlijk herbruiken van iets dat zijn dienst al heeft bewezen.

Het gaat mij om het onderste profiel, de basis.

Hier grijpt een moment in op punt C, en profiel d is volledig ondersteund door de

grond.

Ik zou hiervoor een U Profiel willen gebruiken, maar welk traagheidsmoment is er nodig?

Het zal wel iets zijn met weerstand tegen buiging of zo...

Indien je weet hoe het te berekenen, kan je dan de rekenwijze posten?

Thx

Grtz

Berichten: 4.502

Re: [Materiaalkunde] Berekenen van een buisprofiel

Is de staaf d die jij aangeeft , liggende van C naar D vast verbonden met de ondergrond en moet die ook berekend worden?

De staaf BC is belast door buiging (door de puntlast van ca.1000kg;ik heb het plaatje niet steeds voor me!) en een kniklast van diezelfde ca.1000 kg.

De berekening is dus :toelaatbare spanning =puntlast/(knikfactor x profieloppervlak) +

buigmoment/weerstandsmoment ,dus (P/alfa F + M/W)

En wat de buis betreft is die rond of vierkant of rechth.?

Berichten: 4

Re: [Materiaalkunde] Berekenen van een buisprofiel

Het is net het U-profiel d dat ik moet kunnen bepalen, de rest kan ik kopieren van iets gelijkaardigs.

Dus het profiel van D-C is een U-profiel op zijn kant (buigen om zijn X-X as)

Het profiel is niet verbonden met de grond. De gelaste constructie moet vrij op de grond staan.

Berichten: 4.502

Re: [Materiaalkunde] Berekenen van een buisprofiel

Als dit U-profiel los op de ondergrond wordt gelegd treed er een buigmoment op in punt C met een kracht van 1020kg x afstand AB en dat moment werkt door tot in punt D.

Het m.i. meest practische profiel krijg je als het lijf (platte kant = y-as) direct op de ondergrond ligt en kun je berekenen met toelaatbare spanning = moment/weerstandsmoment.

Als je het U-profiel dus op zijn kant zet,moet je idd.berekenen om de x-as.

Denk je wel aan je ondergrond,kan die de belasting opnemen en zakt het geval niet weg in het zand ed?

Ik neem aan dat de bovenconstructie ABC goed wordt gelast op de U-balk en ook zijdelings wordt ondersteund,daar het U-profiel niet verankerd is aan de ondergrond en dan zou kantelen in zijwaartse richting.

(Overigens,een U profiel heeft een lijf en twee flenzen!)

Reageer