Springen naar inhoud

maden en vliegen

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_zeeman_*

• Gast

Geplaatst op 11 juli 2006 - 12:05

Op een dag ging ik vissen en schafte me een potje maden aan,in het winkeltje van visgerief.Ik deponeerde ze in een blikken doosje.Na een namiddagje vissen sloot ik het doosje en borg al mijn visgerief op in de kelder.Ik hoopte van een paar dagen later terug te gaan vissen.Door omstandigheden,studie en werk kwam er in de volgende twee jaar niets van terecht.Toen op een mooie dag wilde ik gaan vissen.Ik schrok even toen dit blikje terug in mijn handen kwam.Ik verwachte een vreselijke stank,toen ik zou openen.Niets was minder waar.Het doosje bevatte een twintigtal volwassen dode vliegen.Ik begreep er niets van.Ik viste toch met maden en niet met vliegen??Ik had techniek gestudeerd en wist niets af van biologie.Beseffen dat je dom bent is een eerste stap naar de wijsheid.Die avond trok ik naar de stadsbibliotheek en deed mijn eerste stappen in de biologie.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2006 - 12:42

Leuk voor je, maar wat is nu je vraag?
"Meep meep meep." Beaker

*_gast_zeeman_*

• Gast

Geplaatst op 11 juli 2006 - 15:29

Wat mij vooral vervuld met vraagtekens is:dat de maden zich in een koude kelder,afgesloten van de toevoer van lucht ,licht en voedsel zich normaal hadden ontwikkeld.

Kjell

Kjell

• >250 berichten
  • 333 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 11 juli 2006 - 15:47

ze hebben zich niet alleen ontwikkeld waarschijnlijk hebben ze nog voortgeplant en de doden opgegeten tot ze zo uitsterven.
Wie niet slim is moet sterk zijn.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 juli 2006 - 19:22

ze hebben zich niet alleen ontwikkeld waarschijnlijk hebben ze nog voortgeplant en de doden opgegeten tot ze zo uitsterven.

Als dat het geval zou zijn zou ik één vlieg in het doosje verwachten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

J89

J89

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 21:05

Waarom? Misschien waren de omstandigheden voor een groep nakomelingen van deze eerste maden (die zich ontwikkelden tot vliegen) niet goed genoeg meer om te leven en stierven ze allemaal tegelijk. Was de zuurstof op bijvoorbeeld.

Wat ik me wel afvraag: hoe kunnen deze maden zich ontwikkeld hebben tot vliegen en nakomelingen hebben gekregen, met alleen de zuurstof die in het potje zat. Is dat misschien genoeg voor al deze vliegen en maden? Of was het potje niet luchtdicht afgesloten?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 juli 2006 - 22:03

Waarom? Misschien waren de omstandigheden voor een groep nakomelingen van deze eerste maden (die zich ontwikkelden tot vliegen) niet goed genoeg meer om te leven en stierven ze allemaal tegelijk. Was de zuurstof op bijvoorbeeld.

Ik lees het zó dat Kjell schrijft:
1e: dat maden zicht voortplanten. Dat doen ze niet
2e: als ze nog proberen te leven van de doden gaat Kjell dus niet van zuurstoftekort maar van voedseltekort uit, in combinatie met kannibalisme. Dat voedsel is pas op als de laatste vlieg de voorlaatste heeft opgegeten. Ik verwacht in Kjell's geval dus maar één vlieg in het doosje.

Aangezien er 20 vliegen werden aangetroffen ga ik overigens eerder uit van een voedseltekort zonder kannibalisme. Zeeman zal een twintigtal maden in het doosje achtergelaten hebben.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Brinx

Brinx

• >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 11 juli 2006 - 23:22

Ik denk overigens ook niet dat vliegen over de faciliteiten beschikken om andere vliegen op te eten... hun 'dep-snuit' is daar ongeschikt voor, denk ik.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juli 2006 - 00:25

Ik denk overigens ook niet dat vliegen over de faciliteiten beschikken om andere vliegen op te eten... hun 'dep-snuit' is daar ongeschikt voor, denk ik.

Maden daarentegen die vreten bijna alles.
"Meep meep meep." Beaker

jdr

jdr

• >1k berichten
  • 1408 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2006 - 07:44

Wat mij vooral vervuld met vraagtekens is:dat de maden zich in een koude kelder,afgesloten van de toevoer van lucht ,licht en voedsel zich normaal hadden ontwikkeld.

Volgens mij worden maden bij de hengelsportwinkel altijd voorzien met voedsel, ik kan me niet voorstellen dat bij het overzetten van de maden in een blik de TS ze één voor een over heeft geheveld, waarschijnlijker lijkt het me dat hij het hele inhoud van het bakje -met voedsel- in het blik heeft gekiept.

Het lijkt me vrij sterk dat de vliegen zich nog hebben voortgeplant en ook kan ik me niet voorstellen dat het in de kelder erg koel was.

*_gast_zeeman_*

• Gast

Geplaatst op 12 juli 2006 - 10:33

Naderhand heb ik gedacht dat de maden reeds dik en vet genoeg stonden om te verpoppen.Waarschijnlijk hadden ze reeds voldoende energie als vet verzameld,om zich verder te ontwikkelen.In de zomer is de temperatuur in de kelder zo'n 15°C en in de winter zeker niet boven de 10°C en soms minder dan 5°C..Het zou me ook niet verwonderen dat eventueel afgestorven maden worden opgegeten door de nog levende.Dat er wat eten mee ging in mijn blikken doosje,zal ik zeker niet ontkennen.Het is wel een feit,dat ze bitter weinig zuurstof nodig hebben.Zonder het te willen of er van bewust te zijn, deed ik een experiment in de biologie.

tom12

tom12

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2006 - 10:57

Vliegen hebben inderdaad weinig zuurstof nodig. Wat jullie echter vergeten is dat vliegen niet dood gaan van tempraturen van 5 graden, ze worden er alleen inactief van, ze raken als het ware in een soort winterslaap, bij een tempratuur van 15 graden ontwikkelen maden zich wel, alleen gaat het veel trager.
Omdat je alleen maar 20 vliegen heb gevonden hebben ze zich waarschijnlijk niet voort gepland. Anders had je zeker nog resten gevonden van maden.

*_gast_zeeman_*

• Gast

Geplaatst op 12 juli 2006 - 11:29

Voortplanten zat er inderdaad niet in.Om voort te planten heb je een volwassen vrouwelijk element nodig,dat bevrucht is door een volwassen mannetje.Ze heeft dan ook nog de geschikte voedsel nodig om haar eieren in te leggen.Uit die eieren komen de maden,die nog niet geslachtrijp zijn.Van meer dan één generatie,was er hier geen sprake.

Kjell

Kjell

• >250 berichten
  • 333 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 24 juli 2006 - 18:28

Vliegen hebben inderdaad weinig zuurstof nodig. Wat jullie echter vergeten is dat vliegen niet dood gaan van tempraturen van 5 graden, ze worden er alleen inactief van, ze raken als het ware in een soort winterslaap, bij een tempratuur van 15 graden ontwikkelen maden zich wel, alleen gaat het veel trager.
Omdat je alleen maar 20 vliegen heb gevonden hebben ze zich waarschijnlijk niet voort gepland. Anders had je zeker nog resten gevonden van maden.

niet als dit in generaties gebeurt, laten we zeggen de maden worden vliegen, de vliegen leggen eitjes, de eitjes komen op ongeveer dezelfde tijd uit, deze maden voeden met de dode vliegen, verpoppen en door gebrek aan voedsel sterven ze.
ik zeg maar het een mogelijkheid he, ik kan me niet inbeelden dat dit niet is gebeurt. maar swat, dont mather, zag de bodem van het potje bruin ?
Wie niet slim is moet sterk zijn.

Ziasod

Ziasod

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 juli 2006 - 21:01

ik had ook een stuk of 4 brom/huis vliegen dood geslaan, tot mijn schrik bewoog 1 van de vliegs zijn ingewanden. waren zeker een stuk of 20 maden die er totaal uit kwamen. de vlieg was niet al te dik meer, zoals gewoonlijk.

best ranzig :roll:
Ik ben een vegetariër, omdat ik planten haat.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures