Springen naar inhoud

Als we dood zijn, hebben we nooit geleefd.

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

abdel_malik

abdel_malik

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 13:40

Het is ons geheugen dat ons de illusie geeft dat we leven. Hoelang lijkt een coma van 5 jaar te duren? hooguit milliseconden maar geen jaren toch? Is het niet zo dat als je compleet vergeet wat er op maandag is gebeurd, dat je op dinsdag denkt dat je die maandag nooit hebt meegemaakt? Het is ons geheugen dat fracties van een miljardste deeltje van een seconde (ik weet niet wat de kleinste éénheid is waarin tijd te verdelen is maar vergelijk het met een atoom) aan elkaar plakt en het tot een muziekje maakt. Eigenlijk leven we dus constant in een ontelbaar klein deeltje van een seconde wat we het heden noemen en waar we ons genot uit halen. Zou je dit uitbeelden op een tijdbalk dan zou je ontdekken hoe razendsnel dat heden wel niet reist en hoe kort het leven wel niet is. Van kortheid is eigenlijk nauwelijks te spreken, in principe zijn we al dood omdat het vaststaat dat we dood gaan. Ons geheugen is de grond waar het heden zich op bouwt maar het is slechts drijfzand. Het heden is de toekomst van het verleden en het verleden van de toekomst, meer niet.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2006 - 13:42

Heel prozaisch, maar wat is je discussiepunt?
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

abdel_malik

abdel_malik

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 13:45

mijn discussiepunt is dat we dood zijn, nu al. Je sarcasme was onnodig.

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2006 - 13:49

mijn discussiepunt is dat we dood zijn, nu al. Je sarcasme was onnodig.

Het was niet bedoeld als sarcasme, ik vroeg me gewoon af wat je discussiepunt was.

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2006 - 13:51

Je discussiepunt is overigens erg vreemd als je het letterlijk neemt: het regent al, omdat het vaststaat dat het ooit weer zal regenen.
Daarnaast getuigt het van een nogal pessimistische instelling, maar goed, hoe jij het leven ziet moet je zelf weten.

Ik denk dat dit topic geen lang leven heeft trouwens... eigenlijk is het al dood :roll:

abdel_malik

abdel_malik

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 13:59

ik ben nog niet erg goed in discussiëren, is niet echt veel aandacht aan besteedt bij mij op school maargoed.

kombelpeter

kombelpeter

• >250 berichten
  • 754 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2006 - 15:33

Ik snap eigenlijk je punt niet zo goed. Als je beweert dat we nu allemaal dood zijn, wat is het begrip 'leven' dan? Want er bestaat geen 'dood' zonder leven, of wel? Voor mijn part kan hier een slotje op. Niet duidelijk uitgelegd.
Pim Fortuyn: Nederland is dood
Nederland: Pim Fortuyn is dood
I ♥ Apache!

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 18:22

inderdaad, geen dood zonder leven, geen licht zonder duister, een goed zonder kwaad etc etc
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 21:57

Abdel... waar jij het over hebt is meen ik over de rol van bewustzijn.. maar da's geen vereiste voor leven. Kijk maar eens om je heen.

Verder proef ik uit je verhaal dat we leven om te sterven... maar eigenlijk kan je uit de loop der dingen alleen maar halen dat we zullen sterven.

Zingeving voor je bestaan (je leven) zou ik in andere dingen zoeken dan uit dit onoverkomelijke feit.

groetjes

novada

novada

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2006 - 01:43

Als je wil weten wat de dood is moet je eerst weten wat het leven is. De vraag is wat is de definitie van het leven. Maar misschien moet je eens de vraag stellen wat de dood is: als we dood gaan dan gaan we naar dezelfde toestand van voor we geboren waren. Voor je moeder je het leven schonk waar was je dan? Dus voor je geboorte leefde je nog niet en iets wat niet leeft is dood, dus ben je al eens dood geweest! Wat voor toestand dit was laat veel ruimte voor discussie. Er is op dit vlak nog zoveel te leren en te ontdekken, maar daarvoor moeten we eerst de sluiers die rond ons hangen wegdoen opdat we dan pas de werkelijkheid zoals die echt is kunnen aanschouwen. Het probleem is echter dat er nog te veel mensen met oogkleppen rondlopen, zekerst in de wetenschappelijke wereld. Er word ook nog te veel gedacht dat de hersenen het geheugen creëren, maar in feite zijn de hersenen een soort ontvanger die het geheugen kan ontvangen. Alsof het geheugen op twee plaatsen tegelijk kan bestaan, beetje te vergelijken met deeltjes uit de kwantumwereld die ook op twee plaatsen tegelijk kunnen bestaan, wat superpositie genoemd wordt.
:roll:

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2006 - 09:27

Dus voor je geboorte leefde je nog niet en iets wat niet leeft is dood, dus ben je al eens dood geweest!

er is een verschil tussen niet zijn en er niet meer zijn.
voor je geboorte was je er niet, er was geen "je" voor die tijd, je bestond dus niet in de meest letterlijke betekenis, die vormde zich pas toen de hersenen van de feutus in actie begonnen te komen (vanaf toen werden de miniemste ervaringen opgeslagen en begon dus je persoonlijkheid langzaam te vormen)
maar na je dood ben je er niet meer, er was wel eerst een "je" maar die is nu gewist of gewoon weg, dat is een flink verschil.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Fujaro

Fujaro

• >250 berichten
  • 646 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2006 - 10:00

Als je wil weten wat de dood is moet je eerst weten wat het leven is. De vraag is wat is de  definitie van het leven. Maar misschien moet je eens de vraag stellen wat de dood is: als we dood gaan dan gaan we naar dezelfde toestand van voor we geboren waren. Voor je moeder je het leven schonk waar was je dan? Dus voor je geboorte leefde je nog niet en iets wat niet leeft is dood, dus ben je al eens dood geweest!  Wat voor toestand dit was laat veel ruimte voor discussie. Er is op dit vlak nog zoveel te leren en te ontdekken, maar daarvoor moeten we eerst de sluiers die rond ons hangen wegdoen opdat we dan pas de werkelijkheid zoals die echt is kunnen aanschouwen. Het probleem is echter dat er nog te veel mensen met oogkleppen rondlopen, zekerst in de wetenschappelijke wereld. Er word ook nog te veel gedacht dat de hersenen het geheugen creëren, maar in feite zijn de hersenen een soort ontvanger die het geheugen kan ontvangen. Alsof het geheugen op twee plaatsen tegelijk kan bestaan, beetje te vergelijken met deeltjes uit de kwantumwereld die ook op twee plaatsen tegelijk kunnen bestaan, wat superpositie genoemd wordt.
:roll:

Wat een uitgelezen kans voor een wetenschapper om een makkelijke doorbraak te forceren. Gewoon even die oogkleppen weg. Daar zit iedere wetenschapper toch op te wachten. Wel vreemd dat in een tak van sport waarin de competitie best groot is, bijna niemand op dat idee komt. In de gevallen waarin dat wel gebeurt moet de bewering al weer gauw worden teruggenomen wegens een te hoog baloney-gehalte en kan het cliché 'er is meer tussen hemel en aarde' weer eens niet gesubstantieerd worden.

Maar goed om te zien dat er nog altijd mensen zijn die vanuit hun bevoorrechte kennispositie overzicht houden op de wereld. Het geeft een gerust gevoel :wink:
Skeptic by nature

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 juli 2006 - 17:47

Ik snap eigenlijk je punt niet zo goed. Als je beweert dat we nu allemaal dood zijn, wat is het begrip 'leven' dan? Want er bestaat geen 'dood' zonder leven, of wel? Voor mijn part kan hier een slotje op. Niet duidelijk uitgelegd.

mee eens. -slotje-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures