Springen naar inhoud

Het zoveelste schandaal in de kerk

• Log in om te kunnen reageren

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2006 - 16:02

FRAUDE, DREIGEMENTEN EN SEKSUELE ESCAPADES IN LIMBURG
Dure vakanties, champagne-ontbijten, snelle auto's en vrouwen. Deken Haffmans, pastoor in Limburg, had het allemaal.
Tot één van zijn minnaressen ontdekte dat hij honderdduizenden euro' s uit het armenfonds had gestolen én haar een geslachtsziekte had bezorgd.

Jarenlang heeft ze vergeefs geprobeerd verhaal te halen bij de bisschop. Uiteindelijk ging ze naar de politie. Dat, althans, is het verhaal van Elly.
(Bron: novatv.nl)

Dit is het zo veelste schandaal in de (katholieke) kerk, priesters die niet met hun handen van de kinderen kunnen afblijven en nu dit.
Wie kan zo'n religieuze instelling nog serieus nemen als ze zelf niet het goede voorbeeld geven? Hoe kan het dat mensen die zeggen een religie te volgen en Jezus als voorbeeld dienen te nemen zich op zo'n schandalige manier gedragen.
De bedoeling van dit topic is om er serieus inhoudelijk op in te gaan.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Apeiron

Apeiron

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 16:26

Het lijkt me dat er bij deze extremen sprake was van een langdurige onderdrukking van de fysieke/materialistische behoeften.
Ter illustratie kun je denken aan het beeld van de piramide van Maslow. Een hyperfocus op het bovenste stuk -de hogere behoeften-, leidt dan waarschijnlijk tot een terugval naar/ energieverlies in onderliggende vlakken.
Grappig is dat je bij veel religieuzen die vasten -fysieke behoeften- juist ziet dat men zich meer richt naar boven.
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

Hopper

Hopper

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 16:44

Waarom zou een pastoor, priester anders zijn dan anderen? omdat ze het geloof representeren?
Illusie. Iedereen is hetzelfde, de man hier in groningen ergert zich net als iemand in bangkok aan een verkeersopstopping. En de dominee inStaphorst geilt net als een priester in italie op lekkere vrouwen.
We zijn allemaal voorspelbaar, hetzelfde in ons denken en doen.

Ihsan

Ihsan

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 17:39

Ik denk dat de fout zit in het denken dat Jezus gestorven is voor de zonden van de Christenen. Dit haalt de verantwoordelijkheid voor de eigen daden weg.

Mvg.
Er is een Waarheid die onafhankelijk is van iedere perceptie. Zoek deze waarheid en die zal je bevrijden.

zpidermen

zpidermen

• >1k berichten
  • 1623 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 18:09

Dure vakanties, champagne-ontbijten, snelle auto's en vrouwen. Deken Haffmans, pastoor in Limburg, had het allemaal.    
Tot één van zijn minnaressen ontdekte dat hij honderdduizenden euro' s uit het armenfonds had gestolen én haar een geslachtsziekte had bezorgd.

Jarenlang heeft ze vergeefs geprobeerd verhaal te halen bij de bisschop. Uiteindelijk ging ze naar de politie. Dat, althans, is het verhaal van Elly.

Dit is het zo veelste schandaal in de (katholieke) kerk, priesters die niet met hun handen van de kinderen kunnen afblijven en nu dit.

Toe maar, ga jij maar lekker generaliseren... alsof de katholieke kerk, of wat voor kerk dan ook, volmaakt kan zijn... Er gebeuren dus dingen in de kerk die niet deugen. Goed opgemerkt, hoor. Maar kijk eens even verder dan je neus lang is... Niet dat ik goedkeur wat er gebeurd is, maar is hier de katholieke kerk de schuldige of is Haffmans de schuldige? Dus gaan we over de kerk discussieren of over Haffmans?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2006 - 19:36

Toe maar, ga jij maar lekker generaliseren... alsof de katholieke kerk, of wat voor kerk dan ook, volmaakt kan zijn... Er gebeuren dus dingen in de kerk die niet deugen. Goed opgemerkt, hoor. Maar kijk eens even verder dan je neus lang is... Niet dat ik goedkeur wat er gebeurd is, maar is hier de katholieke kerk de schuldige of is Haffmans de schuldige? Dus gaan we over de kerk discussieren of over Haffmans?

helemaal met zpiderman eens. dit is geen schandaal van het instituut 'kerk' maar van Haffmans als individu. zoals anderen in dit topic al opmerken: dit soort mensen heb je overal, dus ook in de kerk.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Hopper

Hopper

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 20:04

helemaal met zpiderman eens. dit is geen schandaal van het instituut 'kerk' maar van Haffmans als individu. zoals anderen in dit topic al opmerken: dit soort mensen heb je overal, dus ook in de kerk.

Maar als diezelfde kerk dit nu in de doofpot stopt cq zwijggeld gaat betalen?
Wie is die man in de spiegel?

Fujaro

Fujaro

• >250 berichten
  • 646 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 20:15

....

Het is natuurlijk wel een schandaal dat het instituut na alle voorbeelden die er geweest zijn, zo weinig doet om dergelijke wantoestanden vroegtijdig op te sporen en zo lang bezig blijft om die te verhullen. Pas als de kranten worden gehaald gebeurt er wat. Wat dat betreft is de kerk nog steeds een staat in de staat.
Skeptic by nature

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2006 - 22:14

@Windsurfer en zpiderman
Jullie gaan wel makkelijk voorbij aan de fouten van het instituut kerk.
Ik ben het eens met Fujaro en hopper:

Het is natuurlijk wel een schandaal dat het instituut na alle voorbeelden die er geweest zijn, zo weinig doet om dergelijke wantoestanden vroegtijdig op te sporen en zo lang bezig blijft om die te verhullen. Pas als de kranten worden gehaald gebeurt er wat. Wat dat betreft is de kerk nog steeds een staat in de staat.

Maar als diezelfde kerk dit nu in de doofpot stopt cq zwijggeld gaat betalen?

Daarnaast is het natuurlijk schandelijk van de kerk dat ze geen adequate toezicht houden op geld dat mensen vrijwillig hebben gegeven. Dat geld is bestemd voor de zwakkeren in deze wereld en niet voor de priester. Nu kom ik zoiezo bijna nooit in de kerk maar de volgende keer ga ik toch maar wat bescheidener geven dan dat ik de laatste keer heb gedaan, ik zal niet de enige zijn die daar zo over denkt vermoed ik.

Ook is de kerk verantwoordelijk voor het aannemen van de priester en het controleren ofdat hij zijn werk goed doet en er geen verdachte zaken zijn. Een priester heeft een morele functie en dan mag je best streng controleren voordat je iemand aanneemt.

Conclusie: Zowel die 'priester' als de kerk zijn schuldig.

Ter illustratie kun je denken aan het beeld van de piramide van Maslow. Een hyperfocus op het bovenste stuk -de hogere behoeften-, leidt dan waarschijnlijk tot een terugval naar/ energieverlies in onderliggende vlakken.  
Grappig is dat je bij veel religieuzen die vasten -fysieke behoeften- juist ziet dat men zich meer richt naar boven.

Dat vind ik een interessante hypothese.

Waarom zou een pastoor, priester anders zijn dan anderen? omdat ze het geloof representeren?  
Illusie.

Ik ben geneigd hiermee akkoord te gaan. Wat ik niet begrijp is waarom ze dan pretenderen dat ze beter zijn. Denk maar aan het moraliserende vingertje van de kerk en het 'als jij niet naar de kerk gaat dan zal je branden in de hel' wat ze toch lang gezegd hebben. Dan zwijg ik nog over de boekverbrandingen, de liquidaties (Galilë oa), AIDS en abortus.
Van daaruit kom ik dan weer op de grote vraag waarom mensen lid zijn van de kerk als deze instelling en haar werknemers inderdaad niets beter of slechter zijn dan de rest van de maatschappij.

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2006 - 23:22

Het instituut 'kerk' draagt verantwoordelijkheid voor wat de 'werknemers' uitdragen. Indien dit niet strookt met hun richtlijnen dienen ze in te grijpen.

Bijv. ik werk in het onderwijs. Wanneer ik mijn werk niet goed doe kan de leiding 2 dingen doen:
-mij tot orde roepen of ontslaan
-mijn wangedrag niet aanpakken en dus eigenlijk oogluikend toestaan.

Pastors of priesters zijn geen superieure mensen. En dat is ook helemaal niet nodig. Maar rotte appels dienen verwijderd te worden als je je als instituut serieus neemt.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2006 - 23:31

omonstotelijk is dit heel slecht voor 'de kerk' en wijst het aan hoe intransparant en veroudert het 'manangement' werkt in deze organizatie.

Waar natuurlijk wel iedereen over heen kijkt is het feit dat deze gelovige meer dan 100.000 euros bij elkaar hebben geraapt voor het goede doel.

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 juli 2006 - 07:23

Mijn excuses, ik had niet goed gelezen dat de betreffende vrouw verhaal ging halen bij een ander autoriteit binnen de kerk, de bisschop. Ja, dat maakt het wel anders, dan snap ik termen als 'verhullen' en 'doofpot' wel. Ik had gelezen dat ze verhaal ging halen bij de persoon in kwestie.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures