[natuurkunde]druppel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

[natuurkunde]druppel

Elke keer als ik onder de douche sta vraag ik me het volgende af.

Ik zie een druppel hangen onder iets, als ik me vinger van de zijkant er tegen aan hou .. zodra ik hem ook maar iets raak.. is de druppel volledig weg via mijn vinger.

Die werkt ook als je hem deels van boven af op de druppel duwt je vinger.

Waar komt deze 'gratis' kracht vandaan..? het is dan wel een kleine massa maar vind het onnatuurlijk raar hoe de druppel zo snel beweegt/ 'verdwijnt' bij aanraking. En al helemaal omhoog vind ik raar..

Kan iemand me dit uitleggen? was er gewoon benieuwd naar :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde]druppel

Je verpest de oppervlakte spanning. Ik denk dat het het vet is in je vinger, daarnaast verpest je de ideale oppervlak van een ronde vorm (zo klein mogelijke oppervlak).
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 37

Re: [natuurkunde]druppel

waarvan dan die 'enorme' drang / kracht om deel omhoog of opzij te gaan via mijn vinger?

En waar komt die kracht van dan? uit het niets lijkt het maar dat kan niet lijkt me..?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde]druppel

Het is waarschijnlijk voordeliger om op je vinger te gaan zitten omdat je vinger veel ruwer en vetter is dan je douche. Exact weet ik het idd ook niet.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: [natuurkunde]druppel

Die kracht heet adhesie. Het is de onderlinge kracht tussen moleculen van verschillende stoffen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde]druppel

Oh bedoelde je het zo simpel. Check, sorry ik deed ingewikkeld en las verkeerd. De adhesie van je vinger en de druppel is groter dan de adhesie met de druppel en het gladde oppervlak.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 37

Re: [natuurkunde]druppel

dus stel dat ik een druppel op een metalen plaat aan de onderkant laat hangen, en dan met me vinger die druppel 'over laat gaan' komt dat omdat me vinger ruwer is dan het metaal?

Dus als ik vervolgens een metalen vingerdopje maak en die ook nog eens polijst, dan werkt het niet want dan is mijn vinger (bekleed met een gepolijst dopje van metaal) gladder dan de metalen plaat waar de druppel op zit?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [natuurkunde]druppel

http://en.wikipedia.org/wiki/Adhesion

Hier kan je de redenen vinden, kijk vooral bij de laatste paragraaf voor See Also.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer